Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2753 ggr
Nikka
0

Hängande öron...

Stämmer det att om hundens öron hänger när den tappar mjölktänderna, kommer öronen alltid att hänga?
Finns det nån "chans" att få öronen att stå i framtiden, om de egentligen ska stå och inte hänga? Och isåfall hur?

[IsabelleA]
0

Jag har för mig att när tänderna växer ut så ställer öronen sig upp. Så var det för min valp. Under den tiden då tänderna växte ut var hans öron väldigt konstiga och oregelbundna. Om du är osäker på om din hunds öron kommer att bli felformade så kan du tejpa öronen (om du ev. ska ställa ut din hund, annars är väl detta inte nödvändigt?).
Hoppas att jag inte är ute och cyklar …

Ellenfyrkant
0

Inte just när de tappar. Under tandlossningen spökar hundens öron. Så de kan bli hur som helst men så de ser ut efter tandlossningen kommer de förmodligen se ut.

Mvh Ellenfyrkant

Nikka
0

Tack för era svar!

Han är drygt 10 månader så det var väll ett tag sen han hade tandlossning. Däremot står hans öron upp ibland, och ibland hänger de… kanske är försent att tejpa de då? Om inte, hur tejpar man på bästa sätt?

Ellenfyrkant
0

Det är inte försent ! Det är värt ett eller flera försök.

Mvh Ellenfyrkant

Nikka
0

Men hur tejpar man de på bästa sätt?

Ellenfyrkant
0

#5 Det kan tyvärr inte jag svara på då jag inte har den typen av problemöron på min hund. Men mejla din uppfödare eller googla så kmr du nästan garanterat få svar. Eller så väntar du på att någon här inne på iFokus vet. ^^ Lycka till !

Mvh Ellenfyrkant

Bleenda
0

Nej, nej och åter nej.

Tänderna har ingenting med hängande öron att göra. När jag först hörde talas om det blev jag fundersam och kollade med flera av mina bekanta som jobbar på djurkliniker. Även veterinärer. Med risk att dom faktiskt tittade konstigt på mej så förklarade jag att jag hade hört talas om det här.

Och det stämmer INTE. Ingen av dom hade varken hört talas om det eller själv varit med om det. Dom kunde heller inte komma på någon vettig förklaring till att det skulle kunna inträffa.

Ellenfyrkant
0

Tandlossning sker i samband med resten av kroppens mognad till viss del, det tror jag att det beror på.

Jag har hört att tandlossning och öron "problem" hör ihop iaf.

Mvh Ellenfyrkant