Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1927 ggr
[SarahOhrn]
0

Jag behöver hjälp!

Såhär är det, min sambos mamma har tre hundar (eller okej, hade), hon har ju två. Men från början hade hon tre. En golden som bor inne i huset, som är huuur underbar o kelig som helst, om än lite understimulerad då hennes sambo är handikappad efter en olycka och hon själv har fibrmylagi och lite sånt. Så han behöver ha promenader men finns inte så mycket att göra åt den saken för oss….

Sen hade hon även två hundar i sin hundgård, en rottweiler/terriertik och en jakthund (jag vet inte riktigt rasen men liknande stövare fast mindre) som är en av hennes söners hund. Dessa hundar sitter där jämt ungefär och är också väldigt understimulerade. Nu tog dom bort rottweilertiken för att hon är argsint mot andra djur (dock underbar mot människor o hundar), vilket jag tycker är fel då hon inte fick någon motion och vet inte om dom försökt med ALLT för att få henne att klara av andra djur (dom har katter o hästar på gården som hon anfaller), jag fick nu veta att do avlivat henne vilket jga inte hade en aning om och det gjorde ONT i hjärtat för hon va så underbar mot oss människor. Så första frågan, gjorde dom rätt? :S

Sen vill hennes son (min sambos bror) ta bort den lilla jakthuden då han inte kan ha honom hemma hos sig för han har skaffat en golden och den lilla jakthunden, Bassen som han heter, har sån separationsångest att han inte kan va hemma en liten stund ens eller några timmar, han skäller o skäller o det funkar ju inte i lägenhet. SÅ nu bor han hemma på gården hos hans mamma, men även han sitter ensam i hundgården (nu när tiken är avlivad sen någon vecka) och får aldrig komma ut på promenad eller in i huset direkt och han är jättesnäll o gå, går bra o gå ut med förutom att man inte kan ha honom lös på gården för kommer det en hjort eller liknande då försvinner han direkt! Dock jagar han inte längre med in ägare… Vi har nu funderat (om min sambo tål honom, han är allergisk mot vissa raser) att ta hem denna hund Bassen till våran lägenhet och ha honom hos oss i stället för att avliva en så underbar hund bara pga separationsångest! Det måste finnas något att göra?! Någon som har tips? Det är den stora frågan här….

Hur man ska få en hund att lära sig vara ensam hemma åtminstone en 5 timmar åt gången, vi måste ju jobba o gå i skolan men han får ju inget bättre liv i en hundgård ensam utan promenader. Hos oss kommer han ju få gå promenader varje dag och massa kel och bo inomhus! Dessutom kanske han får en kattkompis så småningom. Sen undrar jag också om det går att lära en jakthund att inte springa efter djur bara dom dyker upp…. Att lydnaden tar över jaktinstinkten liksom!

Han kommer även få gå lydnads- o agility med mig tänkte jag men då måste han ju kunna vara lös utan att försvinna iväg. Dessutom är han 6 år gammal, går det att lära en gammal hund sitta? :p

destroyed
0

Ensamhetsträning. Låt hunden känna sig trygg i eran lägenhet först innan ni börjar. Det står en jättebra artikel på blandraser.ifokus om just ensamhetsträning som jag gjorde med min hund:) hoppas att han tål hunden. Det låter inte som om dte är något bra ställe för hunden att bo på. Jag vill bara påminna att om den hunden har varit ute i hundgård större delen av sitt liv så är den nog inte särskillt rumsren och då är det bara att börja träna med det också. Om ni kan ta den så rekommenderar jag att ni antingen fixar en dagmatte eller en daghemsplats till hunden så den kanske kan få lite mer hundsällskap och bra människor som kan ta hand om den medans ni är på jobbet. Om ni nu inte kan ta med hunden eller ta hunden under en semester eller liknande

Kanin-Fiia
0

Usch vad jobbigt både för er och hundarna! Jag tycker de gjorde fel som avlivade tiken, omplacering hade varit bättre. Sen tycker jag det är fel att ha den andra i rastgård hela tiden. För att lära den vara ensam måste ni börja med korta stunder, typ 2 min och sen öka. Om hunden gnyr mycket som du skrev, vänta tills den tystnar. Det kommer ta tid men det går.

Bra att du bryr dig så mycket om dessa hundar! Hoppas det går bra!

[SarahOhrn]
0

Jag tror förresten att jakthunden, Bassen, är en beagle. Eller han ser ut som american fox, beagle osv. Dom är ju rätt lika varann…

[SarahOhrn]
0

#1 Han har i många år varit inne dock men han skällde o skällde o till slut gick det inte så senaste åren har han vart i hundgården. Men han har i alla fall varit rumsren under sina första 4 år och tror han är det fortfarande. Han hade separationsångest men va ändå rumsren som sagt. :)

Jag ska testa den där ensamhetsträningen. Jag är ganska säker på att det borde gå att träna upp men frågan är ju om det är försent när ingen ansträngt sig innan…

Jo, dagmatte o liknande är ju bra men ganska dyrt :/ Få se om man hittar någon som inte tar så mycket och vill ha sällskap under dagarna. Någon pensionär eller så.. Men jag tror ändå han kommer få ett bättre liv än nu då han får promenader när mna är hemma o så. Och min sambo jobbar oftast natt och jag går i skolan på dagarna så han behöver inte va ensam jämt men det kan ju hända ibland och då är det jobbigt om han skäller så mycket. Sen under semestrar eller så hoppas vi kunna ta med honom men annars har jag vänner som säkert kan passa honom under den tiden eller knah an va hemma hos min sambos mamma då under den lilla tiden. Dock behöver han ju bli ensamhetstränad… Ska kika den artikeln! :) Tack för tipset.

#2 Ja, jag vet att dom pratat om att det inte funkar o kanske skulle ta bort henne men det blev aldrig och nu blev jag helt chockad när dom gjort det! Jag sa hela tiden att det måste finnas ett annat sätt.. Någon som har tid o träna henne och kanske inte har andra djur hon kan störa sig på mer än hundar. Hon va 4 år så jag är ganska säker på att hon tagit in det lätt o huvudsaken är ju hur hon är mot människor, hon va heeelt underbar! Vill bara gråta när jag tänker på att hon är borta o jag visste inget sist jag va där trodde ju jag skulle få träffa henne snart igen.. :/

Och ja Bassen, han sitter där i hundgården, nu har han ju haft Fia (tiken) som sällskap t o m förra veckan men tycker ändå inte hundar ska sitta ute jämt. Det är väl bra när mna är på jobbet då o inte kan rasta men annars borde dom få va inne.. Men det funkar ju inte som det är nu men jag kan lägga all tid i världen för o få honom att må bättre!! Och vi vill ändå ha en hund, då kan vi ju ge honom en chans i alla fall o se om det funkar. Om han nu tål honom… Det är onödigt att avliva honom pga det :/ Han är helt underbar annars. Vi tog ut honom för ett tag sen när vi va där o vaktade huset oså band vi honom i ett rep så han kunde springa runt på gården men ädå inte lös, när vi va ute. Så satt vi på en bänk han precis nådde till, då kom hna hela tiden o hoppade upp o satte sig på bänken med framtassarna i knät och bara satt oc NJÖT! Han är så underbar den lilla rackaren :)

[SarahOhrn]
0

Dock skäller han sig hes, även ute i hundgården..

destroyed
0

Min kompis hade en sån hund som skällde hela tiden. Då tog dom in hunden i huset.. Hoppas att din kille tål honom. Annars så är det ju synd. Han kan inte tänka sig att ta allergimediciner ett tag eller något?

Bleenda
0

Är han 6 år och har jagat så kommer han nog att fortsätta med det.

Men prova. Man vet aldrig. Och han lugnar sej nog bara han får sysselsättning.

Aktivera honom genom att få honom att syssla med något. Jag läste här en tråd som "Eros" la in för länge sedan om BERIKNING som var mycket bra.Be henne plocka fram den och läs där.  Där finns många tips.

Lycka tillSkrattande

[SarahOhrn]
0

#6 Mjo, men vet inte, det kanske inte är så bra o äta allergimedicin hela tiden så får se hur vi ska göra om han inte tål honom. Blir ju jobbigt för honom när han blir trött/seg o kliar i ögonen… Men han vet inte för hans mamma har ju hundar, katter o hästar så ha nvet inte om han reagerar på allt eller om det är katterna eller vad det är.. Så vi ska testa ha hunden här o se hur det går. När vi flyttat lite större nästa månad..

#7 Jo, jag antar det :/ Fast han har inte jagat i 6 år, kanske 2 år av dessa.. Okej ska kika på det! :D Grejen är också att han gnager på allt när ha när uttråkad o kan ju inte förstöra lägenheten .. :/

SaraC
0

#7 Du menar nog den här. Kanonbra artikel skriven av Vattnadal.

LÄNK

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[SarahOhrn]
0

#9 Jag hittade den o läste precis! Helt perfekt. Lite svårt o veta ändå när man inte haft hund själv innan, hur man ska anpassa deta till honom men han kan nog inte få det sämre än nu, hos oss i alla fall. Så jag får försöka så gott det går. :)