Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2938 ggr
Kanin-Fiia
0

Vilken ras passar mig?

Jag har ett stort intresse för hundar men har ingen egen hund. Skaffa hund kan jag inte göra förens jag börjar gymnasiet om jag börjar på internat.

Jag vill ha en allround-hund med mycket energi. Jag har tänkt träna agility, lydnad och freestyle och ev. sök. Jag kan tänka mig att träna på brukshundklubben minst 1 gång i veckan och träna hemma nästan varje dag. Mne den ska inte gå loss på inredningen om den bara får promenader vissa dagar. Hunden ska vara glad, lättlärd och absolut inte rädd eller nervös. Den ska helst väga mellan 10-30 kilo så varken vara jätteliten eller jättestor. De raserna jag är inne på är:

Engelsk springer spaniel

Australien sheepdog

Shetland sheepdog

Border collie

Engelsk cocker spaniel

Vilken tror ni passar bäst av dessa eller har ni något annat förslag? anledningen till att jag frågar er redan nu (trots att det dröjer minst 2 år) är för att jag vill veta ungefär vad som passar och lära känna någon av raserna lite mer. Tacksam för svar!

EmmaCharlotta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pröva golden retriver dom är lungna lekfulla och keliga själv har jag 3stGlad

destroyed
0

Jag tror absolut inte at en BC eller AS är något för dej medtanke på deras vallinstikter och deras låga stresstålighet.. någ för attAS har mycket mindre av sånt än BC.. Satsa på sheltie, en lugn ras som passar till allt. Det finns ju sheltie.ifokus och där svarar dom gärna på dina frågor gällande Sheltie.. annars så lägger jag till Pudel. Jag har en Pudel och jag hade precis de kraven som du har och jag skaffade mej en Pudel. det går att göra vadsomhelst med en Pudel och ska du inte ha den till utställning så är det bara att klippa ner hunden annars får man lägga ner lite tid på pälsvård i veckan..

Kanin-Fiia
0

Tack för alla svar! Jag har tänkt lite på att vänta med BC till jag har mer erfarenhet av att ha hund med tanke på stresståligheten.

Tycker om golden retriever också men är ingen ras jag vill ha själv. Min bästis har en som jag kan "låna" ibland.

Kanin-Fiia
0

Jag kom att tänka på nu att det bor totalt fyra sheltie hos olika grannar här. Jag får väl hälsa på dem nån dag kanske! :)

SaaraE
0

Spaniel raserna r kanon bra första hundar att ha:) Sheltie skulle jag med varmt rekomendera:)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

Kanin-Fiia
0

Tycker om spaniel-raserna också. Det är tur att jag inte behöver bestämma mig idag! Flört Känns endå som en spaniel av nåt slag är högst upp på listan för tillfället.

SaaraE
0

hehe ja jag är väldigt nöjd med min lille i alla fall:)

Kanin-Fiia
0

#7 Roligt att höra! Tränar du något med din?

SaaraE
0

Vi har gått valpkurs och har nu fått erbjudandet att gå en tävlingskurs i spår. Så det är nästa projekt. Annars tränar jag även lydnad och agility. Men nu är han halt tyvärr så han går på medecin.

Kanin-Fiia
0

Roliga projekt framför er då! Hoppas han blir bra snart!

FurryTails
0

Sheltie låter mer som det du söker. Förutom att dom har ordentligt med motor, lättlärd och inte har några problem att ta det lugnt så är dom lätta ha med sig överallt.

Kanin-Fiia
0

Jag har faktiskt blivit lite sugen på sheltie. Riktiga hejare på agility, lydnad och freestyle verkar det som och lagom storlek. :)

SaaraE
0

Jag kan med tänka mig en sådan sen ska jag säga just därför att cocker och spaniels i allmänt älskar fåglar:P Ganska jobbigt… Men jag måste tillägga det är en väldiugt härlig ras och går att arbeta med trots detta:)

Kanin-Fiia
0

Okej, är det så de jagar fåglarna så han inte kan vara lös överhuvudtaget där det inte är inhägnat? Då funkar det inte för mig eftersom jag älskar att gå i skogen och då vill ha hunden lös.

binx
0

Satsa på en sheltie tycker jag! både aussies och BC har en så pass stark vallinstinkt så som tidigare talare nämnt, plus att de verkligen inte är hundar för personer som inte har tidigare hunderfarenhet. och spaniels.. tja jag har väl min egna åsikt om dem haha, men jag anser iallafall att de är väldigt flamsiga och svåra att sätta på plats. kan därför bli jobbigt att träna bruks med dem, det är min åsikt! dock finns det nog skitbra hundar där också :) och det är klart du kan ha en fågelhund lös haha,det är ju du som bestämmer!

IceLinn
0

Tror att en Sheltie skulle passa dig ;D

Min kompis har en och den är jätte duktig i agility och har mycket motor men det är inga problem att koppla av inne ;) <3

Hoppas du hittar rätt ras! ;D

haaanna
0

Mittelspitz tycker jkag :) Dom passar typ till allt å lättlärda hämtade min valp för 1 vecka sedan efter en veckas träning kunde hon sitt å ligg å hon är bara 9 veckor ;)))

MarHai
0

Fast det gäller inte alla :) Många av de cockers jag har tagit hand om har inte varit speciellt intresserade av fåglar.:)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Kanin-Fiia
0

Tack för alla svar! Känns faktiskt som det är en sheltie jag söker. Gud vad jag längtar efter en hund nu!

#15 Jag har mycket erfarenhet av många sorters hundar så det är inte så att jag inte har erfarenhet. Går promenader och tränar med en labbe runt fyra gånger i veckan. Tränar då lydnad och sök själv.

Tycker det är roligt att "låna" hundar med men det är ju aldrig samma sak som en egen hund…

otilia
0

jag tycker cocker