Vilken hund passar mig?
Hejsan!
Jag är en hundintresserad tjej som försöker hitta den perfekta hundrasen, tills jag ska flytta hemifrån. Har dock inte lyckats så bra. Så jag undrar om ni har några förslag.
Jag ska främst ha hunden som sällskap, men vill gärna träna lite lydnad med den. Den ska gilla långa promenader för det gör jag. Så vill jag att den ska ganska kort päls som är lätt att hålla rent. Den ska heller inte vara för stor, då jag inte är så stor själv (bara 1,67cm lång.) Men inte för liten heller…
Så är det nån som har förlag på min drömhund? Vet att jag är lite petig men vill verkligen hitta rätt hund för mig.
Kram alexandra

vad tänker du aktivera hunden med, utom lydnad?
Ungefär vilken storlek vill du ha?
Ska det vara en hund med mycket spring eller en lite lugnare variant?
jag tänkte åxå rekomendera typ cavalier king charles spaniel, de är en härlig pigg framåt ras som hänger med på det mesta men ändå inte "kräver" så extremt mycket.
sheltie (shetland sheepdog) är även det en härlig ras som hänger med på det mesta, dock kräver den lite mer i aktivering än cavalieren 8iaf min hund gör det), pälsen på sheltie är förvånansvärt lättskött för att vara så lång, den är vatten och smuts avvisande och det räcker oftast med en borstning för att få den skinande ren igen.
hoppas att du hittar rasen som är perfekt för dej :)