Ledsen ensam hund
Har nagon ett bra tips hur hunden kan klara sig ensam en stund utan att vara sa ledsen. Jag ar hemma nastan jamt och hunden med mig, men nar vi aker ner till storstaden, hander valdigt sallan, blir det mer an el halv dag, som han far vara ensam. Just for att han blir sa ledsen undviker vi att ga pa bio, teater och dylikt och nar vi handlar foljer han med i bilen. Imorgon maste vi aka ivag pa morgonen och tar en lang promenad med honom forst, han behover bara se att vi tar fram andra klader och skor an normalt pa morgonen och blir nervos och bara rusar runt och viftar pa svansen, for att hora att han far folja med. Jag forstar att det ar mitt fel, som tar sa stor hansyn till honom, men eftersom det ar en adopterad hund, kanner jag att han har sa daliga minnen och vill gora det basta.
Det enda som jag vet funkar är att inte göra ngn stor äffär av att lämna honom och att inte göra en stor affär när ni kommer hem.
Vet hur hemskt det är att se sorgen då man lämnar dem.
Försök att inte lämna honom så "drastiskt". Kanske lämna Tv eller radio på och lite lampor, så att det inte bara blir helt tyst helt plötsligt när det nyss varit liv och rörelse runt hunden.
Många säger även att man kan gömma t.ex godis runt om i huset så hunden har lite att sysselsätta sig med. Men gör inte saken bättre för vår hund eftersom han alltid bara ligger och "sover" när han är själv. Men kan ju kanske vara nåt att prova.
Sen ska man ju se till att vänja hunden när man får den, så man inte lämnar den ensam flera timmar på en gång. Men det är ju förhoppningsvis de flesta medvetna om redan :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Träna hunden som om den vore valp igen på att vara ensam. Börja med kortare stunder. Och låt det inte gå så långt emellan. Det är nästan bättre att ni vänjer honom ofta, så kan ni nog snart börja gå på bio igen också. Att gömma godis och fixa sådant är inte dumt. en aktivitetsboll är inte heller dumt. Sedan en radio som sällskap (bättre än en tv som kan börja brinna).
Hoppas det går bra.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#3 Ja, Tv var nog ett dumt förslag måste jag nog erkänna ;)

Tack for alla tips. Nu har vi kommit tillbaka. Vi hade radion pa eftersom vi alltid har musik pa, sa blev det ju "som vanligt". Efter promenaden, nar han druckit vatten, skyndade vi oss ivag och jag hoppas att han var lugn och forstod att vi snart kommer tillbaka. Jag hade inget hundgodis att gomma, men nu har vi kopt, sa han fick en bit nar vi kom hem och nasta gang skall jag gomma lite har och dar. Vad for sorts hundgodis anvander ni? Jag kopte "sticks with beef" ar det bra? Kopte ocksa nagra kex som ar fylld med kott, men de verkar han inte gilla nagot vidare. I affaren fick jag se lammlungor som aven hade hjarta och lever i forpackningen, det har jag just kokat, sa nu blir det fest till kvallen. Min lilla hund ar allergisk mot ris. Ar det nagon mer som har erfarenhet av detta? Nar jag ger ris i maten, blir han valdigt besvarad och har svart att andas. I ovrigt ar han helt frisk.
Eros äter ju näst intill allt med glädje om man säger så.. Men till godisfavoriterna hör lever, vomburgare och grisöron.
Göra eget "mums" till hundarna, som du tänker, är ju kanon! Garanterat uppskattat. Själv har jag inte gjort det, men ska försöka ta mig tid någon gång. Brukar sticka till Eros någon korv/köttbit eller liknande ibland och då gäller det att passa fingrarna! ;)
Att tärna lite blodpudding och rosta i ugnen, svalna av och sen ge som godis brukra vara poppis!
Evangeline, matte till Nikki