Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 9393 ggr
sophiia
15

Först skendräktigheten

Våran tik har löpt för ett par veckor sedan och börjar nu visa tecken på skendräktighet, hon är 11 månader och det är första gången. Jag vill gärna har tips och råd, vet att de kan tappa aptiten till mat. Ge alla möjliga tips och råd.

Bleenda
0

Ca 63 dygn efter löpet kommer hon tro att hon valpar. Kanske få lite mjölk i spenorna och ta något gosedjur eller liknande och ta hand om som en valp. Risken finns att hon börjar bädda och en del gör det rejält, men det är ganska ovanligt.

Om hon mår dåligt av det kan du ta kontakt med veterinären, så kan hon få något för det.

Men för det mesta så händer inget speciellt varken i sken dräktet eller vid skenvalpningen.

Ta hand om henne som vanligt baraGlad

sophiia
0

Okej, ja bäddar gör hon som en galning och är på katterna mer än vanligt.. Hon bäddar liksom i golvet.

Hur länge brukar den vara?

Zebben
0

Helt normalt. En frisk tik ska bli skendräktig. Sen finns det ju mer eller mindre skendräktighet. Överdriven skendräktighet som att hon får seperationsångest när hon ska gå ut och lämna sina "valpar" hemma som då ofta är i form av ihopsamlade saker i från huset. Eller när de får mycket mjölk eller på annat sätt blir väldigt fysiskt påverkade tycker jag att det är dags att uppsöka veterinär.

För att minska skendräktigheten kan man minska maten och öka motionen, annars finns det medicin man kan få hos vetten. Är det väldigt jobbigt för tiken så skulle jag överväga kastrering.

Men skendräktighet är fullt normalt och sunt att en tik visar.

Zebben
0

En skendräktighet kan vara från löpet till den 63 dygnet, då "valparna" föds. Sen är det olika från tik till tik. En del blir som vanligt runt 63 dygnet, plus minus några dagar. Andra får ju "valpar" som måste tas om hand. Hur länge detta pågär är olika från hund till hund.

Min 5 åriga tik blir inte skendräktig i någon större bemärkelse. Min 8åriga tik som haft en kull, har blivit mer skendräktig efter sin kull som hon fick när hon var 3 år. Sen tycker jag det har ökat lite för varje gång. Men hon gör inget mer än bäddar litegrann och när vi är ute och går i skogen så kollar hon upp lämpliga lyor under granar.

chrissan
0

Som jag skrev i en annan tråd: Min grävde lya under grannens vedbod så den välte. Men det brukar gå över efter 63 dygnet. Själv fattar hon inte vad det är. Men kan bli sur, seg och olik sig själv. Vankar omkring oroligt och liksom letar efter något. Riktig kärring helt enkelt. Låt henne vara bara så brukar det fixa sig.

Bleenda
0

#0 Det här är en urgammal gen som spökar. Kommer från vargen.Eftersom det bara är alfa paret som får valpar så skenvalpar de andra tikarna och får då mjölk  och kan hjälpa till med alfa parets valpar. Smart vaSkrattande

Får tiken mjölk så håll inte på ben spenorna på henne. Det stimulerar bara.

[randi]
0

Du får hålla koll på så att ´hon inte får mjölkstockning, då får man hjälpa tiken genom att försiktigt massera juvret på henne. Hade en tik som fick det. min snkt bernhards tik får alltid massa mjölk, men det brukar gå över efter 1-2 veckor. Drar ner på maten och motionerar henne, samt även mycket huvudarbete.

Bleenda
0

Hmmm, jag såg att jag stavade lite fel på #6.

Det ska ju stå " håll inte på med spenorna"

( får dom nya glasögonen kommande veckaFlört)

sophiia
0

Haha okej :P Ja, hon har börjat vakta sin korg nu och morrar åt katterna som hon i vanliga fall älskar. Fast aptiten har hon fått idag och äter om det är god mat, torrfodret skiter hon fullständigt i.

Jillsan4
0

Hej var med om detta med skendräktighet. Min tik blev agressiv. Fick åka till veterinären och få galastop som lindrar skendräktighet. Detta hjälpte och är hon lugn igen.

babo
0

Jag har skrivit i en annan tråd. Då jag trodde det var analsäckarna (det kan det ha varit också). Kommit på att hon är skendräktig…. det förklarar varför hon inte vill promenera och när vi går hem, "så leder hon vägen" hem till "valparna"/gosedjuren. Hon hade absolut gått själv hela vägen hem, tror jag, så målmedveten - nu faller allt på plats…

vet inte riktigt hur jag ska göra men det ger väl sig…

babo
0

Nu har jag gjort slag i saken. Det kom "smygande", ett gosedjur och sedan ett till. låg i sängen hela dagarna. När jag kommer hem brukar hon möta mig i dörren men inte nu, låg hos "valparna". Detta gnället när jag trodde hon var verkligt sjuk… (skrivit i andra trådar).

Hållit på med henne i en och en halv månad med detta gnäll, orolig och ledsen. Nu när jag är nästan säker att hon är skerndräktig - så får det vara slut.

Tagit bort gosedjuren - suttit på altanen och coolat - stängt ute henne från sovrummet. Har en hund till att ta hänsyn till. Det måste återgå till någon normalitet. Jag har tagit rollen som Alfahonan och leder flocken Obestämd . Det får vara ett slut.

Ser fram emot en god natts sömn.