Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 879 ggr
Taci
0

Lite hjälp tack :)

Vår hund, en hane på 8 månader har vi ett litet problem med. Eller problem o problem, vi får väl se vad ni säger :)

När vi är ute den längre promenaden varje dag så bajsar han först en gång, helt normal konsistens o allting, sedan kan han göra det en gång till, denna gång en väldig liten hög men fortfarande normalt bajs. Sedan kan han sätta sig 2-3-4 gånger till på samma runda! O bara klämmer, fastän det inte ens kommer något knappt, mer än lite liiite grann som bara rinner ner på pälsen o fastnar såklart. Lagom kul ^^ Såhär har han varit i princip sen han var liten, o jag vet inte vad det är? Tänkte jag skulle höra mig för lite, o sedan kontakta veterinär om det behövs. Han bajsar nästan aldrig helt löst, utan det är det där sista som han verkligen klämmer ut, fast som det känns att det egentligen inte ska ut än. Haha, gud ursäkta min konstiga beskrivning.

Hoppas jag gjorde mig förstådd o någon har några råd att ge! Kan tillägga att han äter samma foder sen en längre tid tillbaka, o får inga konstigheter att äta heller.

Zebben
0

Skulle nog kolla upp det hos veterinären. Kan ju bero på stress, men det är omöjligt att säga så här över datan. Men då brukar det å andra sidan också vara lite lösare avföring.

empan-hampus
0

Kan bero på fodret, stress m.m, men ring och rådfråga veterinär.

Taci
0

#1, har tänkt på det med, men borde han vara stressad när vi bara är ute o går sådär :/ Han är mitt i slyngelåldern o håller på att bli könsmogen, kan det ha ett samband? Att han är lite lättstressad pga det?

När han är borta hos ett par vänner, då vi behöver hundvakt, så är han oftast lite lös i magen, jag antar att det är pga nervositet. Vad tror du?

Han är en himla lugn hund annars, som är glad i alla människor o alla hundar, o uppskattar allt han får följa med på. Har aldrig tänkt på att det kan ha med stress att göra, förutom då när han är borta hos hundvakt.

Zebben
0

#3 Visst kan det vara stress även fast man "bara" är på promenad. Hundar upplever ju många saker under en promenad, det är ju dofter, hundmöten, andra möten osv osv. Så visst kan han uppleva stress. Han kan ju faktiskt även ha ont och blir stressad av det, om vi nu ska se långsiktigt. Vill absolut inte påstå att han har det, men bara för att Du ska förstå att man måste vidga sina funderingar på vad som kan ligga bakom som orsak. Just när Du säger att han bara gör detta på de längre promenaderna, om han tex har ont så kanske det gör mest ont på de långa prommisarna och blir därav stressad.

Att han blir lös när han är hos hundvakt är det ingen fara på. Han vänjer sig säkert med tiden. Nu ska Du inte gå och tro att det absolut beror på stress. Det var bara en möjlig förklaring till hans beteende. Det finns många fler. Men det är svårt att säga så här över internet. Om jag var Du skulle jag ringa till vet. och fråga lite. Fundera även på om han alltid gjort så och om Ni bytt foder, ändrat något annat som kan påverka hans beteende…

Taci
0

#4, fast saken är ju den att han börjar med beteendet även fast vi inte hunnit gå långt. Men jag förstår absolut hur du tänker. Jag ska ringa veterinären, men det är bra att kunna bolla lite tankar såhär.

Dama
0

Skulle nog utreda honom hos veterinären så han inte har något fel på tarmar och mage

Taci
0

Som jag redan skrivit så ska jag prata med veterinär, så det behöver jag inte höra mer :)

[SusannaK]
0

Med tanke på att det är en 8 månaders valp så tror jag att av allt spännade ute blir lite körig i magen helt enkelt. Håller tummarna på att det är helt ok med honom Glad