Hur lära in?
Hur lär man hunden "ligg" på ett bra och snabbt sätt?
Och när ska man berömma.. Ja, hur gör man?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Lägger knuten hand på golvet med godis i. Säger ingenting till hunden. Den försöker klura ut hur den ska kunna ta godiset och tillslut lägger den sig ner för att få tag på det, då öppnar man handen =) Så gjorde jag!
Tack! (: När börjar man säga "ligg" då?
gjorde som #1
började vid ca 10 veckor, tog inte lång tid att förstå vad vi ville. Sen hur lätt det går beroende på hur matglad, leksugen valp man har ;)
Hunden som jag vill lära ligg är lite över 1 år tror jag..
#4: Många lär ju sina hundar ligg ganska tidigt. Ett lätt sätt är som #1 beskriver, locka hunden ner på golvet och belöna när hunden lagt sig. "Ligg" börjar man säga när hunden vet vad den ska göra och lägger sig självmant.
Är det en liten hund som inte vill lägga sig och det är därför den inte kan ligg ännu? Eller har bara ingen tränat med hunden? :)
Är det en liten hund som inte vill lägga sig hur man än försöker kan man sätta hunden högre upp och försöka då. Typ upp på soffan eller upp på sängen. Själv sitter man på golvet så man inte kommer så mycket över hunden då den kan tycka det är läskigt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#5 Ingen har tränat hunden.. den kan sitt och sitt namn.. Så det är inte direkt mycket den kan…
#7 Jag bor inte i sthlm
Annars skulle jag mer än gärna kommit! 
Det beror lite på… Vad har du för hund och hur är dess instinkter?
Jag föredrar ledarmodellen. Jag visar vad kommandot jag vill lära in innebär.
Men sedan är jag mer eller mindre uteslutande van vid "vilda" hundar som inte har några instinkter bortavlade.
Jag uppskattar när en hund gör som jag vill för att det är ett repektabelt beslut jag fattat - att man har en flock-känsla i samspelet mellan alla i familjen i förhållande till djuret.
#9 Hur menar du att du gör? Lägger du ner hunden eller?
Jag lägger mig, så klart.
Han måste ju veta vad ligga är innan man kan få honom att göra det på kommando.
Det är ganska vanligt rovdjursbeteende att man vilar tillsammans för att hålla ihop flocken.

Gav nästan upp ett tag att lära min vavva-kille ligg. Han ville verkligen inte!
Gick bra så länge jag visade med handen men ville inte ligga kvar.
Nu är han 1½ år och bjuder gärna på ligg när som helst!
Har precis gått en kurs i rally-lydnad där ligg ingår i flera skyltar så blev mycket öva både hemma och på klubben.
Han är ganska så godis och leksak galen så ibland bara jag satt och väntade ut honom. Så fort han la sej sa jag "ligg" och kastade sen iväg leksaken som belöning.
Satt/låg alltid med honom på backen så jag inte blev så stor.
Har precis börjat att träna läggande vid fotgående! *leer*
Kanske prova att klicka in det?
#9 Det är en dvärgpincher.. Och jag har ingen erfarenhet av de hundarna.. Så jag vet inte hur de är att träna!
#0 Du kan börja säga till hunden ligg när du ser att han lägger sig. När hunden sitter så tar du en godisbit i handen och drar du den nära hunden (från hunden och bakåt) Och säga ligg när den är på väg att lägga sig.När hunden lägger sig ner så beröm den jättemycket. Visst kan man lära sin hund kommandoorden men man kräver inget utav den när den är så liten. Lycka till.
#14 Den är ju drygt 1 år.. så jag kan inte säga att den är så liten.. eller menade du storleksmässigt?
#15 oj miss från mig, men trots att den är 1 år och inte kan kommandot ligg, så får du träna från början (som vid valpstadiet) Man kräver ju lydnaden lite mer, men det skall ändå ges tid för hunden med all inlärning.
jag gör en sak som vi på klubben kallar L-rörelse..
man får hunden att sitta.. sen gör man som ett L vid bröstet..
så man tar godiset börjar vi nosen för ner handen till marken och då har du en sittandes hund som böjer på huvudet.. sen avslutar du rörelsen med att dra ut handen långsamt så att hunden sträcker på sig, och tillsist lägger sig ner.
dock är dett så vi gör med valpar.. vet ej om det funkar till vuxna / unghundar men man kan ju pröva :P
Tack för alla tips! ska Testa!
Varför krångla till det när det är ett så enkelt beteende du vill lära in.
Alla hundar lägger sig ner, när hunden lagt sig spontant belöna. Är det en valp behöver du inte vänta länge de blir fort trötta.
Det roliga är att snart ser du, hur hunden fattar och lägger sig ner för att få belöningen. Hunden har dresserat dig till att ge den en godsak. Nu är det dags att lägga på ett kommando och bara belöna när du gett kommandot de andra spontana läggandena ignorerar du.
Jag hade redan lärt in ligg med min gamla hund men tränade in att lägga ned huvudet i marken på detta sätt. det är en fröjd att se hur svansen börjar gå så fort jag ger kommando och hon fär lägga huvudet på marken, Godiset är på väg.
Lycka till

#11 Lär du in apporter osv på samma sätt?
Jag lär inte in apporter.

#21 men hur skulle du lära in apporter?
#19 förstår hur du tänker med läggandet! Det är ett naturligt beteende som redan finns, alltså kan man lära in ligg genom att "utnyttja" tillfället när hunden lägger sig ner spontant.
---
Sen är det ju skillnad på att lära in något som finns naturligt och att lära in ett nytt beteende. Det går ju att lära hunden ligg genom att locka också! ang. apporterna, har man en hund som hämtar och bär naturligt så kan man ju utgå ifrån det, men med en hund som inte "har det i sig" får man lära in det beteendet. Träna fram det så att säga(hittar inte rätta ordet…).
Mina tankar bara :)
#19: Klickertränar du? Du har annars rätta tänket låter det som. Jag tycker att, om du inte redan klickertränar, gå en klickerkurs :)
Jag använder mig främst av klicker vid inlärning. Då får hunden själv tänka och man ser en glädje hos de hundar /djur man tränar med klicker som kan vara svår att få om man ionte använder den. Det blir inte påtvingat utan den måstwe tänka ut själv vad som skall göras. Man belönar med klicket så fort den visar minsta vink till att närma sig golvet. Mycket bra inlärningsmetod som får beteendena att stanna längre och emd större glädje:) (tycker jag i alla fall=) )
#25: Japp, klickerträning är toppen. Dock belönar man inte med klicket, men det var nog inte så du menade :) Men tänkte för de som läser och inte vet hur det går till. Ett klick är aaaldrig en belöning utan det är snarare information om att belöning är på väg! Direkt efter klicket belönar man hunden, vaaarje gång efter att man klickat :)
Har aldrig tänkt på det… Så det kan jag inte svara på just nu, men det var ju som sagt var heller inte frågan.
Antagligen skulle jag nog göra på samma sätt, Säga kommandot och utföra handlingen. Alternativt låta en redan apporterande hund hjälpa till i träningen.
#26 Hehe nej det var absolut inte det jag mena;) Självklart som du skriver klick och sen godis:)