Tjock hund!!
Blir såå trött på att ha en tunna till hund. Vad gör man? Är så osäker på hur jag ska göra i dessa situationer, någon som är kunnig?
Problemet är alltså att min tik på 5½ år blir så tjock under skendräktigheten. Hon visar ingen annan "skendräktighetssymptom" än just att magen blir som en spärrballong. Hon har dessutom extremt tjock päls, så när hon i takt med sin "dräktighet" blir tjock så står ju pälsen mer eller mindre rakt ut, vilket gör att hon ser helt enorm ut.
Att göra som veterinärerna råder, öka motionen och minska maten gör ingen skillnad. Där tror jag mest att det hjälper på tikar som visar andra symptom på skendräktigheten. Hon går ju normalt 3-5 h aktiv promenad/dag + träning på hundklubben några kvällar i veckan. Men man får ju skämmas när man är ute med henne. Som tur är så har jag ju min andra tik som är nästan tvärtom, hon är så energisk att all mat man trycker i henne bara försvinner upp i rök.
Men jag börjar bli riktigt trött nu, tiken min hon är ständigt hungrig. Äter upp sin mat så fort hon kan, tigger vid bordet (vilket hon aldrig gör annars) och så fort hon hör ordet mat/godis så flyger hon upp. Tittar på folks fickor m.m m.m
Jag har dragit ner till 7 dl/ dagen från 12-13 dl/dagen. Men det känns inte rätt, Hon är fortfarande hungrig när hon ätit upp.
Några fler som har samma "problem" under Era tikars skendräktighet?? Har det hjälpt att dra ner på fodret och öka motionen?
Ber om ursäkt ifall inlägget är lite virrig, är jättetrött! 

Kanke gå över till annan mat jag bantade en av våra hundar på kyckling och ris men de tar ju tid men om hunden får 3-5 timmar promenad per dag så borde den kunna äta sina 12-13 dl torrfoder för den borde ju förbruka energin i fodret .
Hur fet är hon i kg och vilken ras och känner du revbenen ryggrad ?Ser hun fet ut efter badet då man brukar se hur dom ser ut utan utstående päls ?
Man kan ju sterilisera henne så hon slipper skendräktigheten fast då beukar dom få lägre ämnesomsättning så då brukar dom gå upp i vikt .
Prova med vetrinären kanske kan de vara någon ämnesomsättningfel pga hormonella störningar av något slag men bara spekulationer från min sida .
mvh/bjorsa