Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2351 ggr
MarHai
0

"allergivänliga raser"

Kom inte på en bättre rubrik. Jag är dammallergiker, och reagerar ibland på normalhåriga hundar, speciellt när dem fäller.
Långhåriga hundar(cocker tex) har jag aldrig kännt något av. Min granne som hade 10 cockers förra året, kunde jag vara hos hur länge som helst utan att reagera. Sov även över där när jag var hundvakt, även då märkte jag ingenting.
Är långhårsraser "bättre" än korthårsraser? Vad är det för skillnad på pälsen, förutom längden?

Min kompis har två hundar, en springer spaniel och en rottweiler. Springern kan jag sitta med hur länge som helst, men rottisen kan jag känna av ibland.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

matte-mi
0

Detta är inget svar men, min syster har en yorkshire terrier som fick två valpar. Den ena valpen såldes till en som hade lättare hundallergi. Syrran sa att om det inte fungerade skulle de höra av sig så hon köpte tillbaka valpen och hittade ett annat hem till honom, men det verkar fungera bra. Tydligen tillhör yorki allergivänliga raser. Om jag haft allergi när jag skulle skaffa hund men ändå velat ha så hade jag tittat ut en allergi vänlig ras som jag ville ha och åkt dit och pratat med uppfödarna och kanske besökt dem flera gånger. Hos uppfödaren finns där ju flera hundar av samma ras och hundallergenerna finns överallt så reagerar man inte där så borde det fungera. Men som sagt jag vet inte, jag är inte så kunnig om allergier.

destroyed
0

Pudel, york och bichon släktet, lagotto, portugisisk vattenhund.. det finns många allergivänliga raser. Vad gäller den längre pälsen kan jag inte svara på eftersom du tydligen är känslig emot dem med kort päls och det finns inget speciellt svar varför du tål den mer än andra, det är bara sån din allergi är

Skruttan-1
0

o jag säger CCD har en son som är känslig o våran passar kanon till honom o oss. Badar honom 2-3 gg per månad o fäller det gör dom inte endas det håret som släpper vid borstning o det är lite lite. York o sitzu tål han inte iaf.

matte-mi
0

Vad är CCD för den okunnige? Skäms

destroyed
0

4# chinese crested dog kinesisk nakenhund på svenska

matte-mi
0

Haha ja såklart! Jag satt här och funderade, brukar förstå förkortningarna men fick inte ihop denna. Tack för ditt svar.

destroyed
0

6# jag brukar ha enorma problem med det med men just denna använd ganska frkostligt så då lär man sig snabbt

[jakke94]
0

vi hade en golden innan som våran granne inte tålde alls.. sen skaffade vi 3 flatcoated retrivers när den dog och dem klara han av hur bra som helst och dem två raserna har ju samma päls..

men vad jag har hört så kan man vara allergisk mot olika saker.. vissa tål ej hundens saliv, vissa tål inte huden och vissa tål inte pälsen :P

destroyed
0

8# helt rätt, det kan även vara så att du tål olika individer bättre än andra ex. pappan till en kull tål du men du tål inte hans valpar.. allergin funkar på underliga vis

MarHai
0

Jag vet inte exakt vad jag är allergisk emot. Tror inte att det är salivet, utan något med pälsen. Korthåriga hundar släpper väl mer hår än långhåriga hundar?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

destroyed
0

10# inte nödvändigtvis.. Men det är en annan textur på långhåriga jämtemot korthåriga raser

Taci
0

Jag är ytterst lite allergisk mot hund. Det är inte så att jag känner att det är besvärligt någonsin. Dock så har jag aldrig någonsin känt av något för långhåriga hundar, däremot korthåriga känner jag ibland lite för. Mer om dom pussar en i ansiktet eller så, att det känns lite obehagligt med allergin.

Så för mig är långhåriga bra mkt bättre ur allergi-synpunkt. O av de hundar jag träffat så fäller de korthåriga fruktansvärt mycket mer än de långhåriga. Det är inte ens jämförbart! Skönt att jag har en långhårig (;

Gud vad rörigt det kändes som jag skrev, har lite näringsbrist, haha..

GuUuLd
0

Min mamma är allergisk mot en hel del olika hundar och även jag själv. Men vi har en shetland sheepdog och känner inte av honom på något sätt.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties