Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3696 ggr
FurryTails
0

Försäkringsfråga

Hej allihop!

Jag har en fråga gällande val av hund-försäkringar i olika bolag. Vilket bolag, typ av försäkring och varför ni valt just det bolaget?

Mvh

Quiila
0

Jag har Quila försäkrad genom Folksam pga att jag har mina andra försäkringar där.
Vi har aldrig haft något problem med dom, och när hon skadade sig och behövde opereras så löste det sig jättesnabbt och smidigt…
Är jättenöjd!
Tror vi betalar 97:- i månaden för den..

~Quila Roze~

KickanW
0

Jag kommer försäkra min valp i Agria, dels för att uppfödaren har sina hundar försäkrade och försäkrar valparna där, men även för att de verkar ha vettigast priser och villkor.

anaprincess
0

Ena är försäkrad i folksam självrisk på 1500kr efter det betalar man 20% av vad vetrinär behandlingen kostar under 120 dagar. under 100 lapen i månaden. Livförsäkring 20000kr vet inte vad den kosta. Har det för att han hade det sen förut.

Den andra äre försäkrad i If självrisk 2500kr men efter det så betalar man inget mer på 120 dagar Tror man betalar per halv år eller kvartal har inte kollat det än.

ingann
0

Har IF VeterinärExtra eftersom då vet jag vad jag behöver ut med om olyckan skulle vara framme. De har en fast självrisk på 2500 kr och inga %…

Vet ärligt talat inte vad jag betalar för hunden per månad eftersom jag har hemförsäkring + 2 kattförsäkringar där också.. Totalt för hem, 2 katter (veterinärvård upp till 40 000/st) 1 hund (veterinärvård upp till 40 000 + liv) betalar jag 451 kr/månad…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

KindredCold
0

Har Folksam och har haft Agria, men tänker aldrig vända mig till Agria igen.

Valde folksam för de har vettiga villkor som passar mig, och så har de bra priser.
Samt jättebra bemötande, och smidiga.

Rekomenderas.

SaraC
0

Agria Plus Veterinärvård. Jag har den lägsta självrisken så jag betalar lite mer i månaden, ca 170 kr.

Är nöjd med Agria. Har även katterna försäkrade där, har man id-märkt katten får man 10% rabatt - sådana initiativ tycker jag är bra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Singo-Torpet
0

Har sveland till hunden 1500kr per år kostar de tror ja? (20-25% rörlig självrisk, fasta tror ja är på 1400kr)  har agria till katterna och hästarna så borde väl byta till hunden ditt med, men tog över från uppfödaren och hon hade sveland..

alphinna
0

Jag har Folksam Vetvård 40 000, 1500 självrisk och sen 20% och betalar 158 kr per månad för en hund. Där får man också ut för mediciner. Jag har använt försäkringen till Kali flera gånger och dom är mycket smidiga, har inte haft några problem….

marinelady
0

Folksam vetvård 40000, 1500 i självrisk plus 20%, billiga och bra villkor..och då jobbar jag ändå hos en av konkurenterna..som jag själv aldrig skulle välja för min hund..

destroyed
0

jag har samma som Ingann IF VetrinärExtra. Jag har ju en dårföräkring eftersom jag bara betalar 1 gång om året tror jag. och då ligger det på 2410 tror jag.. Jag har bara hunden där eftersom jag har inga andra försäkringar just nu. men jag kommer nog att fortsätta i IF

NataliTM
0

Jag har mina jyckar hos Agria. Det var det försäkringsbolaget som lät bäst när jag försäkrade den äldsta. Och sen fick den yngsta också försäkring där för att det skulle bli smidigt.

Jag är dock inte det minsta nöjd med Agria

Har hästen försäkrad i Sveland och betalar mindre för henne (ett avelssto) än vad jag betalar för någon av hundarna. För mig är det på tok för mycket pengar. Jag betalar halvårsvis, och räkningen (på över 2000 kr) trillade precis ner i brevlådan. Visst, dryga 2000 kr per hund och år är inte så farligt. Men för mig är det verkligen hutlöst.

Dessutom har jag bättre villkor, smidigare kontakt och mycket kunnigare kundtjänst på Sveland än på Agria. Tyvärr - inga fler Agriadjur för mig!

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

FurryTails
0

#11 Jag har också agria och går i samma tankar. Dom ska tydligen dessutom försämra vilkoren till nästa period men ta lika mycke betalt:P

marinelady
0

Byt bolag då säger jag :)

NataliTM
0

#13 Men vad jag förstår är det inte så enkelt att byta bolag på djur som varit försäkrade i några år? Hur går man tillväga?

/Natali

FurryTails
0

#13 Det ska jag, vet tyvärr inte till vilket och har inte riktigt tid och ork att läsa på:/

marinelady
0

#13 Hm kanske är fel av mig som arbetar inom försäkringsbranchen att ge tips men Nej det är inte krångligt att byta bolag.

Nr 1 Hitta det ni vill byta till (kolla med flera), hör med dem om villkor runt vanliga men dyra operationer som ni tror er hund kan råka ut för livmodersinflamamtion, rasbegränsningar, rehabilitering av hund, täcks medicinerngen av försäkringen osv osv, kolla också angående  30 dagars regel (en del som händer inom den första månaden med hunden täcks inte av försäkringen), priser, självrisker (det du måste betala själv om något händer).

Nr2 .När du hittat den du vill byta till kolla upp när ni har huvudförfallodatum på den försäkring ni har idag

Nr 3 .Ring det bolag du vill byta till och teckna försäkring eller teckna via nätet från ditt huvudförfallodatum som står på den försäkring du har idag.

Nr 4. Ring ditt gamla bolag och säg upp försäkringen från huvudförfallodatumet förklara att du hittat ett bättre alternativ.

OBS, har hunden sen tidigare haft sjukdomar, operationer som är kroniska eller kan ge effekter i framtiden kan ev. detta skrivs in i avtalet med ditt nya bolag ,du berättar det när du tecknar den nya det brukar finnas frågor att kryssa i när man ansöker.

Det är lika bra att vara ärlig för försäkringsbolaget kommer få veta i vilket fall som helst av din veterinär vad som orsakat skadan och var det pga. tidigare sjukdom och du ej berättat det kan du bli helt utan ersättning.

Om det finns tidigare sjukdomar som skrivs in i avtalet kan det bli så kallade klausuler att försäkringen ger sämre eller inget skydd för skador, sjukdomar som uppkommit pga av tidigare sjukdom.  Det är den här biten folk kan vara orolig för att de får en sämre försäkring, men har hunden aldrig haft någon skada eller sjukdom så är de inte något problem.

Är man orolig så ringer man och hör med bolaget vad det kan bli för skillnader och vad detta betyder för dig 0ch din hunds försäkringsskydd.  Blir det sämre så kanske man låter bli det är ju ett val man får göra.

NataliTM
0

#16 Oj vad mycket information på samma gång! Tack.

Men jag har huvudförfallodatum 2010-01-01. Ska jag då behålla Agria tills dess?

Dessutom har vi en "vårta"/"böld" på den äldsta hunden som vi funderar på att uppsöka veterinärvård för. Bör man göra det innan eller efter försäkringsbyte?

/Natali

marinelady
0

#17 Innan absolut innan se till att få den klar innan januari och sen har ni hela sommaren och hösten att kolla upp bolag på. Ni kan byta dagarna innan det måste inte vara exakt den 1 januari, om ni hittar något bättre så kan ni teckna direkt så att den gäller från den 1 Januari, kom bara ihåg att ta bort den gamla försäkringen också från januari :) Lycka till

NataliTM
0

Jag insåg precis ytterligare ett problem. Man kan nyteckna hundförsäkring tills hunden blir 6 år. På Sveland, vilket är det bolag jag vill ha.

Min äldsta tik blir 6 år i oktober…

Hur gör man då? :P Kan man säga upp en försäkring innan huvudförfallodatum, eller ska jag betala dubbla försäkringar för samma djur i ett halvår?

/Natali

marinelady
0

Ring och fråga Sveland är mitt tips, i värsta fall blir det ju dubbla försäkringar men de borde gå att lösa, om du inte har betalat in fakturan ännu till agria så kan du ju bryta avtalet med dem vid inbetalningsdatum genom att helt enkelt inte betala in… Inte den snälla vägen men det går att lösa så också… Betalar du inte in så försäkrar dem ju inte hunden :)

NataliTM
0

Det går inte att avbryta en försäkring mitt emellan fakturorna? (och därmed få en slant tillbaka på försäkringarna?)

Denna räkning vill jag ju betala in här innan den 1/7 eftersom damen har sin knöl som vi funderar på att uppsöka veterinärvård för. Vill ju inte gärna förlora möjligheten att få ut någonting över huvudtaget av Agria :P

/Natali

marinelady
0

Nej har du väl betalat in försäkringen så är det stop, men ring och hör med sveland om de ev. kan lösa det på något sätt.

Zebben
0

Har IF till mina hundar och är jättenöjd!

Vilket bolag man väljer beror ju anser jag på ras och användningsområde. Jag har veterinärvårds Xtra och användbarhetsförsäkring.

De har varit mkt snabba och hjälpsamma under mina år som försäkringstagare. Jag skulle önska att de hade bättre villkor för rehabilitering, men annars är jag mkt nöjd.

NataliTM
0

#22 Ajaj, då ligger jag illa till med tanke på tantens knöl. Eftersom den har framkommit medans hon är försäkrad i Agria.

Har pratat med Sveland, och kvinnan jag pratade med där rekommenderade att jag behåller den äldre på Agria ifall att det skulle komma att bli komplikationer efter denna knöl.

/Natali

marinelady
0

Mm..det är bra att de kan vara så ärliga, men det är ju inget som hindrar att du flyttar över de övriga hundarna för att minska ner kostnaderna. Lycka till med knölen.

Linda-A
0

Jag har IF. Från början var det mest smidigt eftersom hundarna var försäkrade där som valpar. Men när jag har jämfört mellan bolag känner jag att detta bolag verkar vara det bästa för mig. Billiga premier och fast självrisk är stora plus!