Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1164 ggr
jossan-pt
0

Några frågor...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vi har just fått hem en liten valp som är 8 veckor gammal. Han blev aldrig vaccinerad när han blev besiktigad, så nu har jag pratat med en annan veterinär och jag ska åka in i eftermiddag och vaccinera honom.

Men hur ska jag ha honom i bilen? Han är ju inte van att åka bil så långt (ca.5mil). Sak jag ha honom i en bur eller är det bättre om han får vara lös? Han är inte heller van att ha halsband, och ännu mindre koppel så måste jag ha det på honom hos veterinären?

destroyed
0

Jag hade faktiskt suttit och hållit i valpen.. sen beror det mycket på hur mycket man kommer att träna det där, ska man låta den åka i en bur så blir det mycket pauser för att underlätta så mycket som möjligt.. Det rä vad jag skulle ha gjort iaf

scth
0

vi höll våran valp i knät (35mil) men så kan man ju inte veta hur valpen kommer att ta bilturen, våran tog den bra. Den känner sig nog tryggare hos dig. lycka till !

jossan-pt
0

Jag kommer att åka själv, så att hålla i honom bilr nog inte så bra.:) Han sover i buren på nätterna, så den är ha ganska van vid iaf!

Gluskap
0

Ha honom i buren. Om du har honom lös kan han dra din uppmärksamhet från trafiken och då kan det smälla!

Gör inte så stor sak av det, bara åk =)

[SusannaK]
0

Ska du köra själv? Jag hade Gustav i en bur på sätet brevid mig när jag skulle ut och köra själv med honom i början. Så jag kunde prata lugnt till honom o ändå vara nära men ändå köra säkert med honom.

jossan-pt
0

#5 Ja, jag ska köra själv.  Buren som han har en en stor en som inte ryms i mitt lilla framsäte på polon:) I så fall måste jag ha den i baksätet. Men jag får väl prova så!

SaraC
0

Bur är väl absolut att föredra. Det är livsfarligt att ha en hund lös i bilen. Är det en mindre bur så kan man ju ha den i knäet eller brevid sig så att man kan som #5 skriver prata med vovven och ha koll på den. Var ute i god tid så du kan stanna och låta vovven komma ut och röra på sig om det behövs. Eller om du kan ha någon med dig som kan hålla lite koll och prata med vovven om du måste köra, eller tvärtom att någon annan kör.

Om du ska hålla hunden kopplad eller inte hos veterinären beror ju lite på vad det är för veterinär. Är ni ensamma där så spelar det väl ingen roll så länge veterinären inte tycker något annat. Är det andra djur i väntrummet så kan du ju bära buren om det går eller valpen, inte så lämpligt att han får springa lös.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[SusannaK]
0

#6---> Har du ingen kattbur? Han ser inte så stor ut…det hade jag lill korven i början…o då gick det fint o ha vid sidan av sig. Kanske kan du låna en? Flört

jossan-pt
0

#7 Ja, jag tror det får bli buren, och så får jag nog hålla honom i famnen hos veterinären, efersom han inte är koppelvan.

#8Nej, han är en stövare, så han är väl ändå ganska stor tycker jag. Det är ju ingen småhund…jag tror mina kattburar är för små dock…aja, jag får lösa det, det får bli bur i baksätet me många pauser!:)

Tack för alla svar!