Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2068 ggr
emmeb
0

Fasa in nytt foder eller ej?

Jag har nu beslutat att börja ge lillan Orjen istället för ProPlan.

Jag har aldrig kännt mig riktigt nöjd med ProPlan och vovvsan har heller aldrig verkat gilla det skärskilt bra heller tyvärr. Nu då hon dessutom har börjat bli knas i magen så får det lov att bli Orijen.

På Orijens hemsida står det att man inte behöver fasa in fodret utan man skall bara börja ge 100% Orijen med ens. På andra sidor har jag däremot läst att med just Orijen ska man vara jätteförsiktig och köra en jättelångsam infasning.

Hur ska jag göra? Långsam infasning eller pang på?

Zebben
0

Jag har precis som Du gått över från ProPlan till Orijen. Även flera av hundarna på mitt jobb har bytt över till Orijen då vi nu är återförsäljare av Orijen.

Några har fasat över dem på nya fodret och några har inte gjort det. Jag körde rakt över och det har gått jättebra. Nu har mina schäfrar stålmagar så det är inte mkt som påverkar dem. Jag ger även mina färskfoder blandat med Orijen.

Jag förstår faktiskt inte varför Orijen anser att man absolut inte ska fasa in deras foder. Det är ju inget som kan påverkas negativt tycker jag (min åsikt, ingen kunskap). De hade en förklaring till detta men jag förstår ändå inte varför det skulle vara fel att fasa in. Har man en känslig hund skulle jag absolut börja smyga in Orijen.

Vad har Du för hund? Ålder? Skriv gärna igen och berätta vad Du tycker om Orijen. Jag har varit väldigt positiv och många av våra kunder är mkt positiva och verkligen supernöjda. Själv håller jag fortfarande på att utvärdera vad jag tycker. Mina hundar har bara ätit det i 1½ mån så jag ska vänta lite och se vidare. Än är det både positiv och lite negativt.

emmeb
0

Hon är en boxer på ungefär 15 veckor så hon är ganska liten än så länge och av en ras som kan vara känslig. (Är jag för tidigt ute med foderbytet?) ProPlan fick hon även hos uppfödaren men det känns ändå inte rätt. Hon äter det ogärna och nu har hennes mage börjat krångla dessutom. Min magkänsla säger mig att något annat foder skulle passa henne bättre så jag hoppas innerligt på Orijen!

Hur länge bör jag fasa in det då?

Visst är det efter cirka 3 månader man kan göra sin utvärdering eller hur vad det?

Zebben
0

Nej, det är ingen fara att göra ett foderbyte när hon är 15 v. Jag har själv varit väldigt nöjd med Proplan men har de senaste säckarna tyckt att fodret ser annorlunda ut och hundarna har för första gången i deras 5 & 8 åriga liv fått lite strul med öronen (foder och öron hänger ihop) och päls.

Jag skulle nog börja med att ge 1/4 del Orijen och 3/4 delar ProPlan. Sen köra så i någon vecka, händer det inget märkbart så öka på med 2/4 Orijen i ytterligare någon vecka. Händer inget så ge 3/4 delar Orijen i  en vecka.

Ja, man brukar säga att man kan se resultatet av foderbyte efter ca 3 månader.

emmeb
0

Rista har problem med öronen!Förvånad

Zebben
0

Ja, då kan man misstänka fodret. Men självklart kan de få problem med öronen av annan orsak också. Men som jag skrev tidigare foder och öron hänger ihop och om hunden inte fungerar på det foder/hundgodis man ger så ser man det oftast i öronen genom att de är kladdiga, irriterade.

emmeb
0

Nu har vi bytt till Orijen, det fick bli ett "pang på" byte då hon gått på risdiet några dagar och magen alltså var "nollställd".

Rista ÄLSKAR det! Förut fick man truga i henne maten nu bara swoppar det till så är skålen tom. Hon kan också ställa sig och titta längtansfullt på fodertunnan, skrapa lite med tassen på den och titta bedjande på en. Det skulle aldrig ha hänt med det förra fodret.

Ang. öronen så visade det sig att det var rävskabb (igen) så nu är vi inne på vår andra behandling med Stronghold. Skrikandes