Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 15983 ggr
emmeb
24

Lämplig nybörjarhund?

Många gånger då någon som går i hundplaner funderar på lämplig ras får man höra att "Neeeeej, den och den rasen är iiingen nybörjarhund".

Om någon frågade dig vilken ras som då är en bra nybörjarhund, vilken ras skulle du föreslå och varför?

SaraC
0

Ingen.

Kommer med förslag efter vad personen ifråga vill göra med sin hund, vad de söker för egenskaper och mentalitet och hur mycket de är beredda jobba med hunden och att sätta sig in i en ras egenskaper.

Visst finns det enklare och svårare raser. Men man ska inte gå efter det i första hand.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[jakke94]
0

håller med #1 det är ju beroende på vad personen vill göra med sin hund :P

emmeb
0

Jo, givetvis förstår jag att de har att göra med vad personen i fråga vill göra med sin hund. Men jag tänkte mer att just eftersom man så ofta hör orden: "Det är ingen nybörjarhund." Då tänkte jag mer "Men vilken hund är det då?". ;) Men det är väl kanske som ni skriver…

Zebben
0

Det finns raser som inte är lämpliga att ha om man är nybörjare på hund. Men mkt handlar ju om hur mkt man är beredd på att lägga ner i tid och hur mkt man är villig att lära sig om individen/rasen man köper.

Jag skulle ju inte direkt rekommendera en maremma eller en kuvasz som första hund. Men man ska aldrig säga aldrig. Självklart kan det gå jättebra. Men det finns bättre raser som man kan börja med.

Alla är vi ju nybörjare från början och alla har olika förutsättningar för att lyckas. Det finns de som haft hund i 20 år som kanske fortfarande inte är lämpliga hundägare till en viss ras eller typ av hund.

KickanW
0

Intressant tråd! Jag får ofta också höra att "Den rasen är ingen nybörjarhund!", så det vore intressant att veta vilka som är det!

Nicolina
0

Jag håller med #4 helt och hållet. Mycket beror på personen som ska skaffa hunden, erfarenhet sen tidigare, hunden som individ osv.
Men kan tänka mig att gruppen "sällskapshundar" kan i viss mån passa bättre än många andra rasgrupper som nybörjarhund.

SaraC
0

#4 Precis. Ett bra stöd från en uppfödare eller andra personer som är kunniga på rasen och hund i allmänhet gör ju också mycket.

TS - Jag antar att de hundar som oftast nämns som bra nybörjarhundar är de ur grupp 9 - sällskapshundar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KickanW
0

*puttar upp*

Gerbilflicka
0

Det finns inga hundar som ar nyborjarhundar, men hundar som definitivt inte ar det om ni forstar vad jag menar. En rottweiler ar absolut ingen nyborjarhund tycker jag, det slutar allt for latt heeelt fel. Kanner en rottweiler, tva schafrar och en dobberman som anfoll och bet allvarligt, 3/4 fall var da barn! Endast for att agaren inte fattade ett smack.

Desto storre och tuffare (potentiellt farligare alltsa) hund = mer erfaren agare
Mindre och mildare hund (kan inte gora sa mycket skada) = inte fullt lika hoga krav pa agaren

KindredCold
0

-Icke att förglömma att små hundar kan också bli aggressiv, och det är inte mindre okej bara för att den är liten.

KickanW
0

#10: Precis! Hur mycket energi och hur farlig en hund kan bli har ju inte riktigt att göra mer storlek heller…

KindredCold
0

#11 Exakt.

Bara för att det är lättare att hålla en anfallande småras betyder det inte att olyckan inte kan vara framme, eller att det är okej.

Alla hundar kräver en fast hand, oavsett storlek.

Så jag håller med de flesta.
Det finns ingen nybörjarras.
Det finns hundar man inte ska börja med om man inte har någon erfarenhet av hund alls.

Man ska se efter vad man ska ha hunden till i första hand..

Gerbilflicka
0

#10 Nej, men en liten hund kan inte gora fullt lika stor skada som en stor heller. En rottweiler biter varre an en Chihuahua, sa ar det bara. Sa jo, hur farlig en hund kan bli har visst med storlek att gora. Hur aggressiv en hund kan bli har inte med storlek att gora dock. Gud ska veta att jag traffat manga aggressiva chihuahuor… shit sager jag bara. TUR att de inte kan putta omkull nagon i de situationerna.