Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1783 ggr
sokka
0

Katthatande hund?

Hej!

Ibland undrar jag om man tagit sig vatten över huvudet men jag är så bestämd att det SKA Fungera. har en amstaffmix tik på dryga året, haft henne ca 1 vecka. Det var akut då hon skulle avlivas.

Tidigare har jag 2 katter, en iller och en egen hund, bullmastiff som kommer hur bra överrens som helst. Problemet med den nya vovven är lite osäkerhet/stress. Samt osäkerhet/besatthet av katter. Hon vrålar och vill fram, men inte skäller aggresivt så jag vet inte exakt vad problemet är.

MAn vill ju få det och fungera och öva under säkra förhållanden, någon som har liknande erfarenheter, vill höra allt, på gott och ont, men mest av allt erfareheter och tips! Gärna POSITIVA saker så man mitt i allt "mörker" ser dom små ljusglimtar man annars missar!!!

sokka
0

Tillägg: Problemet här är INTE att jag är rädd om hunden, utan tvärtom katterna. Då det antagligen är något fel på våran katt (Hon är FÖR snäll, typ nästan "efterbliven"?) så är jag rädd för henne då hon inte verkar ha "vett" att säga ifrån till den nya hunden. Eftersom dom är hundvana är det det som är problemet så att säga?!

sokka
0

putt

Emaljoh4
0

Hoppas det finns nån som kan komma med bra tips och råd!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Koppel och träning när du är med, annars se till att låsa in katterna i säkert rum. En vecka är ingen tid alls! Jag har själv hundar som varit helt hysteriska med katter (& är än), men som funkar super med de två som nu bor med oss. Vet flera andra hundar som lärt sig leva ihop med katter oavsett hur hysteriska de var från början. Bara man har tid och tålamod och ser till att inget händer på vägen.

Hunden på bilden är en jourhund som är här tills ett eget hem hittas & han funkade från första stund m katten Virus. :) Men de är söta ihop…

sokka
0

Ja det är precis så jag med tänker, spelar ju absolut ingen roll om det funkar "ute" då det alltid sker oväntade saker så är hunden stabil i sig så är jag nöjd så att säga! Mitt rikitga problem är ju mina egna katter och det är också där jag kräver att det fungerar.

Du lärde dom alltså med koppel varje dag och till sist såg du förbättring, är det "korrekt" uppfattat?

smurfan-13
0

Jag bodde i en etta på 26 kvadrat m mina 3 hundar som då var runt 3 år och aldrig hade levt med katt, 2 av jakthundstyp som "hatade" katter när vi var ute. Min katt, som då hade bott med mitt ex i dryga 3 år, var tvungen att flytta hem till mig då exet skulle flytta utomlands och inte kunde ta med sig katten. Katten var hundvan sen uppväxten, men hade inte levt med hund under 5 år (hon var 7 år).

Den hunden m mest jakt i sig, fick bo hos mamma i 2 månader, och de andra två fick lära sig att umgås med katten så länge. Till en början lät vi katten bo i min etta och jag och hundarna bodde hos min kille i hans etta. Varje dag gick vi till katten och umgicks. Hunden m jakt fick vara kopplad, den andra lärde sig snabbt att umgås med katten. Efter en vecka flyttade vi alla in till katten och då spärrade jag av hallen, så katten fick toan, hallen och bokhyllan (hon satt mkt där uppe och kikade på oss) för sig själv. Kompostgaller funkade bra m mina hundar, då de är rädda för att gallrerna ska ramla på dem, men annars är det ju ganska så lätt att forsera kompostgaller om man vill.

När det funkade bra m de 2 hundarna jag hade hemma fick näste hund komma hem och det gick över förväntan att få honom att fungera med katten. Han tog snabbt efter de andra hundarna och idag 2½ år senare lever alla i harmoni + att vi har hunnit med en kattunge oxå, som är kissen på tidigare bild.

Viktigt är att hundarna aldrig får jaga katten, att katten har nånstans där den kan känna sig helt trygg (bokhyllan var bra för då kunde katten se alla hela tiden, men ändå vara trygg) och att man visar hunden att vi alla tillhör samma grupp nu och vi tycker om varandra. Man ska aldrig tvinga djuren på varandra, utan ta det i deras tempo.

sokka
0

putt!!!

sokka
0

Tack! Det var lite det jag var inne på! Många menar att jag ska "släppa hunden med en munkorg" men det tror jag absolut bara förvärrar beteendet. Hoppas på att så småningom få se en positiv lugn hund, problemet är att hon är osäker och "oberäknelig" så jag är rädd att hon ska skada katterna :(

Men vi har fixat munkorg nu för att kunna närma oss så jag känner mig säker. Katterna kan funka men vi har iller också, den e mer markbunden så det kommer därför ta ännu längre tid. Nära dom är hon relativt lugn, det är när något springer hon triggas mest,vet inte vad det kommer ifrån eller varför hon blivit så "Besatt" av kattern, knepigt är det hur som helst, men att hon ska behöva avlivas för det känns uteslutet,jag hoppas det går och lösa med tiden som du skriver.. tack för tipsen skönt att det finns någon som lyckat för jag kände mig så tvärsäker innan men nu mitt inne i det ser man bara mörker. :(

Karizma
0

Eftersom du upplever hunden som inte agrisiv tror jag den är nyfiken o vill hälsa på katter? Jag tror att det är upp till katten att säga nej fy för dig o visa akta dig jag kan göra lite ont. Men koppel träning när du är med och hoppas att de snart lär känna varandra. Katter brukar i regel vara snarta någ o överlista en hund :) hoppas din klonk är som våran klonk lite försiktig trots dumsnälla som dom är :)