Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5062 ggr
lennartsdotter
0

Lösa hundar!

Hallå!

En sak som retar mej är folk som skaffar hund och tycker dom är så söta när dom är små osv. Och sen när hunden blir större så släpper man bara ut dom på byn! Det finns två familjer i våran by som gör på det här viset. Bådas hundar har sprungit ut på vägen när jag och hunden har gått förbi!

Dom ställer till det en massa… Min kusins mamma hade höns i sommras och dom hade fått kycklingar, underbart söta. Dom går lösa på gården och far aldrig där ifrån. Men så kommer två hundar LÖSA och dödar en av två kycklingar och flera höns fick betala med sina liv bara för att folk inte kan hålla sina hundar fast.

Kusinen ringde till mej och grät i telefonen och berättade att deras djur hade blivit uppätna! Gud vad hemskt det var… Polisanmälan efter polisanmälan och inget har hänt. Den ena familjen har byggt en hundgård som dom har sina två hundar i men dom andra två springer lösa…

Det känns så hopplöst.

-Ta lärdom av detta tack.

-Tror till och med att det står i lagen att detta inte är tillåtet.

Emaljoh4
0

suck…

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

AnnL
0

Mycket oansvarigt, då ska man inte skaffa hund.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Bleenda
0

När hundarna kommer in på er mark så tar ni dom om ni kan. Kör in dom till polisen och säg att ni hittat dessa hundar och vet inte vem som äger dom. Förhoppnings vis så kanske ägaren börjar undra vart hundarna tagit vägen och börjar leta.

Enligt lag så får inte hundarna springa lösa så där.

Hoppas att det löser sej för er. Det är väldigt obehagligt när det blir så här. Man kan ju aldrig riktigt koppla av.

lennartsdotter
0

Jo men hundarna är så skygga att man helt enkelt inte får tag på dom. Annars hade vi gjort det för länge sedan. Tur att jag bor på andra sidan älven, annars hade jag aldrig kunnat kaninen ensam i sin bur… man vet ju aldrig.

RobFrazie
0

Uscha jag tycker inte heller om sånna hundar! Det är helt okej att ha hunden lös så länge den håller sig på tomten, gör den inte det ja då får man faktiskt se till att antingen bygga en hundgård eller stängsla in trädgården bättre.

KadjaNina
0

När jag var förra veckan hos min pojkväns föräldrar som bor i en by så kom det fram en lös hund till mig och Troja. Troja är osäker mot andra hundar så det hade kunnat gå illa. Det hände inget som tur var. Men jag märkte att Troja kände sig ytterst obekväm. Jag gick och knackade på dessutom, men ingen verkade vara hemma. Hur fan kan man lämna sin hund lös på gården och sen bara åka därifrån? Den sticker ju dessutom från gården. Den börja ju följa efter oss så jag fick ju tjorva med att få den att stanna.

Zandrinos
0

Du skriver att hundarna är skygga. Dom kanske far illa hos sina ägare och rymmer när dom får chansen. Tyvärr finns det allt för många olämpliga hundägare, som inte tar ansvar för sina djurRynkar på näsan

Mischa
0

Har ni bara ringt polisen eller han länsstyrelsen/djurskyddsinspektören blivit inkopplad nån gång?

det är ju inte ett lämpligt sätt att hålla hundar.

≧◔◡◔≦

lennartsdotter
0

#7 ingen aning om dom far illa, men eftersom dom var på byn och käka kycklingar så var dom väl hungriga i alla fall…

#8 Ägaren till kycklingarna har gått långt med detta men vet inte hur långt exakt…

Tycker det är obehagligt att vara ute och gå med hunden på andra sidan älven då man inte vet om dom ska komma… För bara något år sedan skällde dom på en älgko och kalv en hel dag ute på älven… Och dom jagar rådjuren om dom får chansen…(Vi matar rådjur en bit från gården men dom är på flera ställen i byn…)

rockygubben
0

Usch vad hemskt!

[alena]
0

Känner igen det här.

Hade en kanin som blev , visserligen inte uppäten, men ihjäl jagad av en lös drever.

Sen är det ju så himla jobbigt när man kommer med sina egna hundar kopplade också kommer de där lösa hundarna och springer runt och trissar mina 2.

Johanna
0

men gud… jag skulle aldrig låta mina hundar springa runt lösa…
kan ju hända dom ngt! påköra, stulna lr vad som helst…

finns tydligen folk till allt..

tråkigt m kycklingarna… stackars småRynkar på näsan

RobFrazie
0

Lär man bara sin hund att den inte får gå för långt ifrån en, eller hels bara gå brevid en så är det ju inga som helst problem att släppa den lös… Jag kan inte ha min hund lös än så länge, lr ja på kvällen när jag bara släpper ut han o det inte finns någon annan ute, men inte på dagarna mer än i skogen.

Men ingen orkar träna sina hundar till detutan släpper dom lösa och skiter i om det kommer andra.

Hysteria
0

Det finns folk till allt.

Kan säga ett det finns såna hundägare överallt. Har en inärheten, personen har tre stora blandraser en hane, hans tik och deras gemensamma valp. Och de har inte staket runt hela tomten och det är en ganska trafikerad väg runt om, även om max hastigheten ligger på 30 så betyder det inte att folk kör så sakta. Plus att även en smäll av en bil i 30 km kan göra skada på en hund. Men hur som helst så går hundarna runt lite hur de vill. Visst hundarna lyssnar på sin ägare men det är inte alltid som ägaren ser vart hundarna tar vägen. Och det är jätte snälla hundar, men det kan ju hända vad som helst. Ja vet att det är många med hund  trakterna som inte går förbi med sina små hundar där längre. Vilket jag tycker är lite synd.

Jag tänker mest på hundarna det är ju synd om någonting skulle hända dem och de blir ju inte speciellt omtyckta av grannarna när de springer och gör sina behov på deras vältrimmade gräsmatta. Ett jätte enkelt sätt att slippa allt det här är att sätta upp staket på de ställen där det är öppet. Säkerhet för hundarna och de hundrädda som går förbi.

Min tik är kanske inte världens snällaste mot yngre tikar och jag vill inte att deras unga tik ska komma ut och "hälsa" när vi bara ska gå förbi. Det här hände faktiskt en gång fast då var hanen med ut också och min hund slängde sig på rygg och visade sig underlägsen direkt, då var hon inte så gammal men jag blev lite orolig. Men det gick bra.

[SusannaK]
0

Det är verkligen tröttsamt! Man är van med hundar men det är aldrig roligt att möta en löst springande hund man inte känner när man är ute på promenad med hund och barn.

Trollhassel
0

Obehagligt! Man vet ju aldrig om hundarna är säkra med barn och andra hundar heller. Dessutom utgör de ju en trafikfara. Det är upp till polisen och länsstyrelsen att reda ut problemet.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

destroyed
0

usch! att människor ens får ha hund då!

Moa-15
0

Det känner jag igen.

I "Min" by finns det massor av lösa hundar dom gör som med katter bara släpper ut dom.

lennartsdotter
0

#18 - Det verkar finnas sånna överallt… Jag fattar bara inte mej på dom…:(

Mischa
0

Slappa poliser.

Sedan årsskiftet har polisen fått "redskapen" för att göra något åt hundar som stör allmänheten.

Dom får omhänderta hunden för utvärdering bland annat.

≧◔◡◔≦

Moa-15
0

Det kan ju hända hunden något också.

Nära mig så hände något hemskt med en sån lös hund.

Den ramlade nämligen i en "bajs"brun.

Han drunknade i den.

Så det är ju mycket som kan hända.

[SusannaK]
0

#21---->Gråter

kajsa_karin
0

Det låter fruktansvärt. Jag bor i Stockholm här finns inte lössläppta hundar. Men i mitt område bor väldigt många skarpa hundar. De som äger dessa har dem som en matcho pryl. Jag och mina tre labbisar blev på flygna av nån sorts schäfer blandning som gick till Attack mot mina hundar. Ägaren försäkrade att han var snäll och typ bara stod och skratta när min ena blev biten i hasen. Jag försökte hålla bort de andra två så det inte skulle bli värsta slagsmålet. Själv blev jag biten i Armen tack och lov att jag hade täckjacka men i allafall. Jag polisanmälde detta men det var svårt att få upprättelse då jag inte visste namnet på ägaren

Moa-15
0

Var en liten jack russel. Så han hade ju ingen chansGråter

Ja har hänt mig (Är hundvakt åt två små hundar)

Kom det fram en stor svart hund LÖS.

Först så tänkte man ju inte på det. Den är säkert snäll eftersom om dom vågar ha honom lös.

Men hunden hoppade på "mina" hundar.

Började bita och skällde och så.

Snacka om att jag var rädd!

Vart inga allvarliga skador som tur var.

Ägaren kom tillslut och sa han låter med än han gör så du behöver inte vara rädd.

Okej?

[SusannaK]
0

#24---------->Nä inte ok! Det var väl en dålig ursäkt?

Håll ordning på din hund skulle jag sagt!

Gingo
0

Känner igen det där. på våran by väg finns det en jakthund som dom hade lös jämt när vi gick förbi där kom den jämt ut till oss till och med följde efter oss in i skogen ägaren  skrattade bara.  deras andra hund hade dom också lös jämt det vart på körd jag tycker dom borde lärt sig nåt av det. men nu använder dom hundgårde dom haft länge så det är löst för det mästa

KerstinP
0

Polisanmäl dem direkt om de ofredar hos grannar och jagar tama och vilda djur. De hundägare som har så lite koll ska inte ha hundar.

KerstinP
0

Hjälper inte det så anmäl den till länsstyrelsen som har hand om djurskyddet.

[mia-38]
0

Har det likadant här. Bondens hund är lös jämt och även ute lös när de inte är hemma. Kan tex vara hela nätter ibland.

Har hänt att hunden går och pinkar på vår trappa. Hur mysigt är det?
Han är halvvägs in i bilar när det kommer besök.
Han hårar ner våra kläder när han kommer och ska gosa ute.

Det är inte hundens fel utan ägarna.
Hunden vill ju ha sällskap då han går här ute alldeles ensam.

Men varför kan inte ägarna ta sitt ansvar??

[SusannaK]
0

#29----->Ja, varför kan dom inte? Blev o känna med hunden…vad som helst kan ju hända …o det är inte roligt för er heller!

En annan som blir alldeles iskall om nån glömt stänga grinden till vår tomt här hemma o Gustav sprungit ut….det finns ju bilar!Förvånad

[mia-38]
0

#30…Ja det kan ju hända så mycket annat. De kan bli påkörda…stulna…påhoppade själva av andra hundar osv.

Kan ägaren inte ta ansvar för sin/sina hundar så ska de inte ha hundar heller.
Tillsyn och omvårdnad är det som gäller.

Jag fattar egentligen inte varför bonden har en hund. Ska han se farlig ut och skrämma bort tjuvar så misslyckas han totalt med det då hunden är supergo.
Han går bara här hemma på gården…han ser alltid så lessen och övergiven ut.
När det kommer någon blir han själaglad.

Trollhassel
0

Hemska människor som släpper ut sina hundar vind för våg, utan tillsyn i den farliga världen. Jag blir så ledsen när jag hör om det. Det finns så många galningar som inte tycks ta hand om sina djr ordentligt, man undrar varför de skaffade dem från början.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Moa-15
0

Men dom som bor i "min " by gillar ju sina hundar.

Och tar hand om dom väl.

Men har dom lösa förstås

lennartsdotter
0

#33 Klart att dom gillar sina hundar. Men dom blir less på dom och släpper ut dom för att slippa uppfostra dom, i våran by…

Heljobbigt!

[alena]
0

När vi är ute och går med våra hundar i koppel händer det väldigt ofta att det kommer lösa.. oftast små… hundar och springer och skäller på våra.

Azlan vill leka och blir uppspelt och Rippe blir ibland lite irriterad på dom, så jag vill helst ha nån med mig när vi går, så vi kan ta en varsin hund.

Det hände i vintars att en Jackrussell kom och sprang runt-runt och trissade mina vovvar och då gick jag själv med dom.

Vilken tur att ingen bil kom för där låg jag på ryggen och försökte hitta fotfäste i halkan, med 2 uppspelta och en som sprang runt oss och trissade.

Om tex Rippe…kopplad så klart.. skulle nypa tag i en sån hund som är lös och retas.

Vems är felet?

Vem får betala ev skador?

Nu är det ju faktiskt koppeltvång på hundar som inte håller sig på gården och ägaren har pli på!

fredrikaa
0

Jag tycker att det är okej om man har pli på sin/sina hundar.

Våran hund är nu 10 månader. En hund kom bakifrån den var i koppel fast ägaren hade en "roller" ni vet. Så hunden skrämde våran. Sen kom deras andra hund lös famifrån. Alltså två hundar omringade våran hund.

Nog ska man ha koll i koppel tycker jag. Sen att ha hunden lös ska man ha pli på den så det heter PERFEKT!

För att kunna träna in perfekt kan man ju träna i en inhängnad

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Moa-15
0

Jag brukar ha min lånehundar lösa när vi går i en park tex då dom kan springa va sig lite.

Men om det kommer en hund brukar jag vara snabb och ta på koppel.

Men ibland hinner jag dock inte.

Då springer dom fram till hunden.

Det är ju inget vidare bra.

Men tycker också att det är mest stora hundar som går lösa.

Då jag träffar en massa lösa på promenaderna

miuljo
0

jag tycker oxå att det är ok o ha hundar lösa OM dom stannar på gården.. o OM man har pli på dom..

jag bor långt ute på landet o jag har mina lösa på gården o det går jättebra..

även om man har världens snällaste hund så finns det ju faktiskt folk som är LIVRÄDDA för hundar.. o för dom spelar det ingen roll hur mycket man lovordar sin hund.. det är ett monster iallafall för dom. sen finns ju alergiker.. som inte alls vill ha en hund strykandes runt benen.. eller som många hundar oxå gör hoppar upp o gör fina tassavtryck på kläder… :/

mina hundar är jätteduktiga.. visst KAN dom få fnatt.. när det kommer nån förbi (dom få gångerna som det gör det) men dom kommer genast tillbaka när jag kallar på dom.

ALDRIG att jag skulle lämna dom ensama ute när jag lämnar hemmet! det är ju helt sjukt! :S

det bor en golden retriver inte så långt ifrån mig.. den strosar runt lite hur den vill o att den hunden inte blivit påkörd än är helt otroligt…

läskigt är det när man är ute o går med hundarna o man möter en lös hund.. min tik är inte allt glad i okända hundar.. så jag är livrädd att hon ska göra nåt ifall det kommer fram en herrelös hund..

o ja.. som nån frågade tidigare i tråden… vad händer då? vems är felet om MIN kopplade hund gör illa en lös hund som kommer fram på våran promenad? det e ju inte helt enkelt att ensam gå imellan tre stora hundar…

fredrikaa
0

världens snällaste hund kan även  bli lite små bråkig! :) hhaa

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Mysan59
0

Det är så jobbigt när hundar är lösa och kommer springande. Det spelar ingen roll hur snälla dom är, för mina hundar gillar dom inte ändå!

Speciellt inte min tik som blir smårabiat… Då är det inte kul.

[mia-38]
0

Här hemma kan man inte komma med en annan hund. För då kommer den lösa hunden. Och han gillar INTE andra hanhundar.
Ägarna har ingen som helst koll på vart hunden är..eller vad den gör. De är inte ens i närheten om ens hemma.
Hunden kan komma in i mitt hus och käka upp kattmaten. Det har han gjort ett antal gånger. Han har klampat in på mitt nytorkade golv. Och då var kärringen ändå precis utanför och såg hunden gå in här. *suck*

[SusannaK]
0

#40 Där har du en poäng! Det spelar liksom ingen roll hur snäll ens hund är osv. Den kan också möta på människor/andra hundar som inte gillar den. Så kan det bli bråk mm iaf.

fredrikaa
0

Det kan man förstå. Om man har en hund som är lite "aggro" så kommer det en lös hund. hmmm.. .. läget ser inte bra ut

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Hysteria
0

Och sen så kan man inte lita på att hunden man möter är världens snällaste heller. Eller hur hundarna reagerar då de kommer alldeles för nära varandra.

Mysan59
0

Nej, precis. Även om den hunden är snäll (den lösa) så reagerar väl den negativt på om min hund blir ilsken.

Så vad gör man då?

Det är synd om hundar som folk inte kan ta hand om och uppfostra eller inhängna, för ofta är det hundarna som får den mesta skiten, fast dom inte ens vet vad dom gjort för fel.

Jag menar, för dom är det ju naturligt att vara lösa…

fredrikaa
0

Vem får vad?

**Vem får skulden om en annan hund som är lös kommer emot min. OM min hund nu skulle reagera negativt och skulle göra nått utfall. Då är det inte mitt fel att deras hund är lös. Fast då kanske den säger att det är mitt fel att min hund gör ett utfall.

Vem har rätt eller fel om detta skulle hända?

Hon har ju inte pli på sin hund och då bör därför vara i koppel.

**(Våran hund har aldrig gjort något utfall och jag tog bara ett exempel. Alltid bra att veta om det skulle hända!!)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Mysan59
0

Men jag menade alltså, att det är den lösa hunden som får skulden, eller hundar över huvud taget som man tycker  inte beter sig bra.

Istället är det ju ägarna som man ska klandra, inte hundarna.

Det är klart man blir förbannad om det kommer en lös hund och det blir bråk med ens egen hund som är kopplad.

Men det jag menar är alltså, att det är inte hundens fel utan ägarens. Till den lösa hunden naturligtvis…

[alena]
0

#46 Håller med dig….. (trodde detta var mitt inlägg nästan, fast det var ju #35).

Azlan blir så glad när det kommer hundar, men eftersom han är så stor och rusar emot (har försökt jobba bort det sen han var liten), kan det uppfattas som utfall.

Det missförståndet tror jag är anledningen till att han inte gillar Jämthundar nuförtiden pga. jämthundens mattes kropps språk och Azlan är väldigt duktig på att läsa av folk och hundar (sa hon som pratar med hundar också).

Hur som helst… hundar som inte ägaren har pli på ska inte vara lösa!

Sofiz
0

på min kompis gård bor en stor svart labrador som kommer lös ganska ofta och biter i folk och välter och skrämer. jag och min kompishar fångat in den ett fler tag gånger och ger den till ägaren , men det ända dom säger är "jaha och tack" även om vi säger att eran hund är farlig… Vi är verkligen jätte rädda när man ser hunden.

dom bryr sig inte om hunden är farlig eller inte :s jag är riktigt trött på det, om man inte kan ta hand om en hund så ska man inte skaffa en!

Gluskap
0

Du får skulden om din hund biter den lösa hunden först. Skulle den lösa hunden bita först så är det den lösa hundens ägares fel. Stört