utställning? Hjälp :O
Vi vill prova ställa ut våran lagotto hane men frågorna är massor.
- Så var börjar man tex? en inofficel utställning? som valp?
- Vad måste dom kunna göra i dom olika "klasserna", tex valp, unghund och vuxen klass?
- Hur och vad behöver jag lära honom?
- Vad kommer domarna göra med min hund?
- Vad ska jag göra med hunden?
- Får jag använda godis och om hur bör jag då använda det? Får jag använda det om jag ställer honom som valp?
Jag vill veta allt så jag kan börja träna honom nu, har redna börjat träna att jag kan ställa honom som jag vill att han ska stå (ställa benene rätt) och det går vissa gånger jätte bra och vissa gånger mindre bra ;D
va roligt att du vill börja med utställning =) det är inte så avncerat som det kanske verkar, jag var jäte nervös första gången att jag skulle göra fel men dommarna på inoffiiella utst. är ganska förstående och speciellt om det är en valp då ni både är nybörjare =)
dubörjar med att gå på inofficiella utställningar i valpklass, det du behöver träna på är att ställa hunden riktigt och att han springer på frammåt i tarv när du visar honom. det är bra att träna ute där hundarna oftast är med på att pringa frammåt, var noga med att han inte får galoppera bara så går det bra. det viktigaste är att ni tar det lugnt och har det roligt tillssmmsnd, dpeciellt i valpstadiet så att han får positiva erfarenheter av utställningar =) hunden behöver igentligen inte kunna mer i veteranklass än i valpklass men det ät självklart större krav på att en vuxen hund ska kunna stå still än en valp. du ska ställa upp hunden framför dommaren så den kan kolla på hunden hur den ser ut exteriört, dommaren kollar tänder (låt okända mmänniskor kolla tänderna hemma) och sen känner de igenom hunden i helhet, hull och muskulatur. du får sen springa runt i en corkel frammför soomaren för att visa upp hunden, du får även springa på en diagonal linje. Dommaren förklarar allt för dig var inte orolig =) du får absolut använda godis till din hund, kolla vad som fungerar bäst, vissa hundar blir lite för ivriga med godis och vissa funkar inte alls utan så det är individuellt. sen tycker jag när du har en valp att du ska ha lite godis med dig även om du inte använder det när du ställer upp men som du kan ha som lite lockbete om det blir lite läskigt eller så =)
Lycka till och försök att behålla lungnet, bli inte stressad om det går fel. man får ta allt med en liten nypa salt i början.
*tarv= trav
haha gud vilken svenska jag har då, ska nog gå och sova nu :P
#1 okey tack för svaret :D
Jag vi ska försöka åka iväg på en inofficel tävling först och kolla, får man ha med sig hund även om man inte ska ställla ut?
okej va roligt =) jaaa det brukar man få på små utställningar, ta med dig vacc intyget bara så ska det nog inte vara något problem =)
vad bra :D

Ett tips är att gå på någon ringträning med din hund, många länsklubbar brukar anordna sådana och då får man lära sig hur man bäst ställer upp sin egen hund och vad som händer och sker i ringen. Eller hör med uppfödaren om han/hon kanske kan ordna någon typ av ringträning, det är otroligt mycket att hålla reda på på en utställning men så länge den är valp så förekommer det inte någon kvalitetsbedömning så då är det ett moment mindre att hålla reda på ;-)
#7 jo men vi tänkte kanske bara ställa ut 1 eller 2 gånger så då känns det lite onödigt att gå en hel kurs för det :P
#8 Ringträningarna brukar vara från gång till gång om någon klubb anordnar det så man binder inte upp sig på en hel kurs =)
#9 jaha men vad bra, ska jag kolla emd våran brukshunds klubb nästa gång jag är där då :D