Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1153 ggr
alskadeida
0

Har man den rätten tro?

Jag har sett många hundar under åren som sitter i varma bilar.

Dock ej jättevarmt men säker runt 20-30 grader skulle jag tippa på.

Om man skulle se hunden sitta och skälla samt tycka det är jobbigt och det är väldigt varm i bilen.

Har man då rätten att ha sönder rutan för att få ut hunden?

Står inget om det?

Gör man rätt eller fel?

Vem åker på det då?

Jag eller hundägaren?

Ägaren blir anmäld osv men vad händer sen då?

Ngn som vart med om detta?

När jag sett en hund i denna sits så har ägaren kommit snabbt, men endå.

[jakke94]
0

jag jobbar på en parkering på en utställning och där ropar vi först ut i högtalarna 2 gånger sen så tar vi dit en vetrinär som finns på området och så får hon bestämma om vi ska krossa rutan och ta ut hunden eller ej

alskadeida
0

Ja men om jag inte har en veterinär eller så..

kan jag ha sönder rutan?

jag menar.. hunden kanske dör av värmeslag?

[jakke94]
0

#2 det vet jag ingenting om men jag hade endå inte backat att slå sönder rutan om hunden mår så pass dåligt :P

[jakke94]
0

#2 det vet jag ingenting om men jag hade endå inte backat att slå sönder rutan om hunden mår så pass dåligt :P

SparklingTindra
0

Du får ha sönder rutan, men se gärna till att du har ögonvittnen.

SaraC
0

Prova först att sms:a bilens registreringsnummer till nummer 71456. Då får du uppgifter om bilägaren, som till exempel namn och telefonnummer, direkt till din mobil. Alternativt ringa polisen.

Om det inte hinns så är det i akuta situationer tillåtet att till exempel krossa en ruta för att få ut djuret.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Gluskap
0

Hittade detta på Skks hemsida

SparklingTindra
0

Haha vad många som skrev samtidigt. =D

Zebben
0

Vid såna tillfällen så ringer jag polisen och meddelar att jag tänker slå in en ruta. Är det akut så slår jag in den direkt.

Elmis
0

SKK har rätt men man får hävda "Nödrätt" istället för "nödvärn" vilket innebär att man får begå en olaglig handling för att rädda liv och egendom,  t ex slå sönder en ruta i ett hus som brinner för att hämta ett sovande barn. Eller slå sönder en bilruta för att rädda en hund från att dö av värmeslag.