Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3218 ggr
baaaambi
0

Vaktig hund?

Det är så att jag har ett problem med min lilla vovve, hon är jätte snäll o trevlig hund. Dock har hon börjat vakta mej väldigt mycket. Visst d känns skönt o tryggt. Men när hon börjar markera när ett litet barn eller min mamma går nära mej. Då börjar det gå över gränsen. Jag satt och grät o tänkte att d inte gick o lösa detta på något sätt. Hon är det käraste jag har. Men kan inte ha en hund som vaktar mej så mkt att ja inte vågar ta in folk till mej pga att hon gör utfall. Hon markerar genom att hoppa fram o ger några skall. Men varje gång har jag tagit tag i henne. Men vet inte vad som skulle hända om jag inte "hinner" ta tag i henne nästa gång. Snälla jag ber er, är det någon som vet vad man skall göra? eller är d så säga kört o det kommer bli värre??:'-(

[IsabelleA]
0

Oj vad svårt. Jag har faktiskt ingen aning. Det jag har hört är att du ska försöka få hundens uppmärksamhet i tillfällen som dessa. Alltså locka med godis, leksak osv så att hunden håller kontakten på dig när en människa närmar sig.

Annars vet jag inte, kontakta en hundpsykolog eller liknande.

baaaambi
0

Ja, det e verkligen jätte svårt.:( Ja men hur skall ja hinna få tag i godis lr leksak när ja inte vet när folk närmar sej? Alltså vi säger som nu, då sitter jag vid datorn. Hunden ligger i soffan, d är ju inte alltid man hör om någon kommer in i rummet. Jag bor med föräldrarna, så d är inte så lätt o veta när dom går in eller inte:( Och d va förut när ja bodde själv, då jagade hon ut mitt ex från mitt sovrum när jag låg och sov. Förut va d bara när jag sov. Nu blir d mer o mer så fort någon närmar sej mej.

[Vargnatt-]
0

Ta kontakt med någon på brukshundsklubb i närheten och hör om någon där kan hjälpa dig?

baaaambi
0

a jag vet inte hur jag skall få ordning på detta. Tror inte jag får ordnign på detta

fredrikaa
0

Våran hund vaktar dörren och är alltid morrig åt nya personer. Vi har börjat med att vi MÅSTE vara först fram till dörren och inte hunden. Hunden ska stå vid ca 5 meter ifrån dörren och vänta tills han får hälsa på komando. (dom här 5 meterna är till en dörrtröskel och då håller man lättare koll på markeringarna.)

Här i början fick man nästan brotta ner han för att han ska veta att det är du som bestämmer. Om du säger stanna och då ska han stanna. vet inte om det här hjälpte men men :=)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

baaaambi
0

Alla svar är jag verkligen tacksam för=)

Men vet inte hur jag ska lära henne att stanna, eftersom ja kan ju inte be mamma o dom ropa varje gång dom skall in på mitt rum. Detta är så fort jag är hemma detta händer. Och det e verkligen jobbig. Men får väl testa, men om jag lär henne stanna vid mej så kommer dom ju inte kunna komma i närheten av mej heller, för då ligger hon ju precis jämte men om man säger så men då har ja lättare koll. Men d blir inte lätt o få bort d isfall:S

[Vargnatt-]
0

Men ni kan kanske kan träna tillsammans? Alltså be din mamma komma in på rummet, så vet du när hon kommer. Och då kan du kanske få hunden att lära sig att stanna i sin bädd eller var hon brukar ligga?

fredrikaa
0

Munkorg kan man ju in skaffa :)

Våran hund är nu 9 månader. vi fick han för precis 1 månad sen idag. Han kunde dock stanna när han ´kom.

Om du ska lära in stanna kan du ropa det och se om det funkar. Annars om hunden inte stannar kan du göra nått annat ljud och spring åt andra hållet. För hunden ska lyssna på dig.

Om hunden bara vaktar dig kan dom andra i din familj börja ge godis till hunden när dom kommer :) Så att det blir något positivt.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

baaaambi
0

Jo men det e ju så vi gör nu, att hon ska ligga kvar, o då bara hon springer ner gör utfallet o sen springer upp o lägger sej o skäms

[IsabelleA]
0

Träna komandot korgen. När du säger korgen ska hunden alltså gå och lägga sig i korgen tills du säger slut. Träna detta korta stunder varje dag. Målet är förståss att hunden ska ligga i korgen då du säger komandot, även om någon kommer in i ditt rum.
Jag säger som Fredrik Steen, det går inte att ta bort ett medfött beteende, bara förändra.