Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2549 ggr
Magda
1

exem på schäfer?

är det någon som har ngt bra tips på vad man kan göra åt kliande exem på hund? kommer givetvis att ta henne till vetten om det inte försvinner, men finns det ngr man kan testa innan?

för några år sedan hade hon ju våt exem, men det som hon fått nu är inte vätskande utan bara kliar.. har rakat av en del päls iallafall & det verkar som att klådan blev mindre bara av det.. men jag får ju en NAKEN SCHÄFER om jag ska raka överallt!

AnneN
0

Tyvärr så är klåda ganska vanligt på schäfrar och även annars, vad man kan använda för att får bort klådan beror helt på vad som orsakar den.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CamillaAndersson
0

Rekommenderar att läsa igenom denna tråden där ämnet diskuterats en hel del:

http://www.aktivhund.se/hundforum/schafer-f27/klada-arghhh-t13042.html?hilit=klåda

Vad är det som utlöser eksem på din hund? Vad får hon för foder?

Magda
0

#2tack för tipset, ska läsa det..  hon äter klass plus, men jag ska byta till fisk & se om det hjälper, den utlösande faktorn denna gången var hennes egen pälsfällning, hon fäller som en tok nu.. eller möjligen katternas eftersom de börjat fälla samtidigt..

kan ju tillägga att för ett par år sedan gick vi igen om en dyr foderutredning till ingen nytta, klådan blev värre, men försvann av sig själv när vi flyttade & har inte varit ett problem förrän nu, 2 år senare..

har börjat smörja in henne med prob olja igår, det verkar lindra på de rakade områdena så man kanske ska raka överallt där hon har klåda? stackars nakna schäfer tjej isåfall..  :(

Tezza
0

Vet att fiskolja har hjälpt många med torr päls och exem. Kanske kan vara värt att testa. Jag köper från Kronch till mina och den är en av de billigare men väldigt bra

http://www.kronch.se/index.html

Hoppas allt löser sig för er!

Magda
0

nu sitter vi med samma problem igen ett år efter.. samma tid på året = fällning och nu är otyget tillbaks i dubbel styrka.. hon har en lättare klåda hela året som lindras bra med teatree (stavning?) schampoo. vetten har inte hittat ngt utan det är nog "någon allergi" ska besöka ytterligare en vet tror jag, annars så får det bli kortison tabletter.. hon har fått det en period när hon var yngre men jag har inte velat ge det hela tiden pga ev biverkningar, men nu är det kanske dags för detta..

Magda
0

nu har jag lite nyheter här!

vi har varit hos en ny veterinär som ska vara bra på klåda!

han säger att hon har överväxt av hudsvamp och troligen nickel allergi, eftersom hon i perioder har magproblem med och vi har gjort en foder utredning utan resultat + att hon äter ju på rostfria skålar just nu.

det var tydligen vanligt med nickel allergi på hund.

det kändes så träffsäkert när jag berättade om hennes symptom och när och hur det förvärrades, så frågade han direkt om hon åt och drack i rostfria skålar..

så vi börjar utredningen där iallafall..

så nu ska hon rakas ner, sprayas mot svamp och hållas borta från nickel så får vi se om det förbättras, annars ska vi utreda vidare

denna vetten är iallafall intresserad av hunden och inte av att sälja dyra foder verkar det som, så det känns bra att komma igång med något som kan ge henne lindring åtminstonde!

gejsa
0

#6# Jättebra! Skönt när det går åt rätt håll. Uppdatera gärna och berätta om det hjälpte.

Linnda
0

#6 Vad skönt att du hittat en bra vetrinär! Hoppas att ni kommer på vad som är problemet för din lilla vofsa.