Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 520 ggr
Hennum
0

Vem ska bli pappa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår började ja o pappa prata om ifall vi kanske skulle låta Nicki bli mamma. Pappa hade redan några eventuella köpare till valparna. Och han tycker att dom ska få vara med att bestämma pappa, låter som en utmärkt idé enligt mej.

Men vi funderar lite över vad för pappa man skulle kunna ha. Nicki är ju hälften bordercollie och hälften rottweiler-schäfer.

Vad tror ni skulle bli en bra pappa?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

-mmk-
0

va kul att hon ska få bli mamma :)

jag hade nog tagit nån av dom raserna som har är, bordercollie rottweiler eller schäfer, det blir nog lite många raser annars om man blandar hej vilt… men nån av dom raserna hade jag nog tagit ..

lycka till med letandet efter en pappa :)

Rubiinen
0

Jag har läst att man aldrig ska blanda bladras med blandras. o ja tycker med att du ska ta en ras som hon redan har. Men ja skulle nog tycka att en border collie skulle vara bra :)  för om hanhunden är ganska stor , så kan det ju bli problem med födseln. Men du bestämmer :) Lycka till !

Real
0

Min mors och min vovve är Boxer, schäfer, labrador och bordercollie.. och han vart otroligt finFlört

fiiiyah
0

Vår vovve är BordierCollie, vart bor nidå? (:

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Zebben
0

Enligt mig ska tiken inte bli mamma alls.

moa
0

#5 Tyvärr enligt mig också.

[helenal]
0

varför?

moa
0

#7 Jag är i alla fall emot att medvetet hålla på att blanda raser kors och tvärs. Har själv en blandras så jag är inte mot blandraser i sig men tycker bara att det är onödigt att hålla på att mixtra själv.

Alex
0

Håller med #5 & #6. Att korsa olika raser är som ett lotteri. Du vet inte alls vilka egenskaper som kommer slå igenom från vilken ras, dessutom har jag svårt att tro att du kan kolla upp de bakre leden efter eventuella sjukdomar eller så, vilket då kan ärvas till valparna om det finns. Och eftersom du inte vet hur valparna blir (varenda valp i kullen kan bli helt olika) så är det ju inte alls säkert att de passar de som har sagt att de vill ha valpar. Då kanske ni helt plötsligt står med en hel kull valpar utan hem… Och det blir inte roligt.

Vill du absolut ha valpar så tycker jag att du ska skaffa en fin renrasig hund från en bra och seriös uppfödare, träna, tävla och ställa ut och se om den kan tillföra rasen något. Då kan du börja fundera på att ta valpar på henne. :)

För att inte bli missförstådd så säger jag som _moa_, jag ser inte ner på blandraser. Det kan vara jättetrevliga hundar. Men jag gillar inte den medvetna aveln då den är allt annat än seriös. Det finns troligtvis en anledning till att många blandraser omplaceras, och att de är majoritet i hundstallen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kristina-
0

Håller också med 5och 6. Man behöver ju bara gå in på Blocket.se för att se alla dessa blandisar som behöver omplaceras. Jag tror att det är många fler inpulsköp när det gäller blandrashundar. Alla valpar är ju jättesöta, men sen blir det inte riktigt som man tänkt sig, och då är det ju väldigt lämpligt att bli allergisk. Jag ser inte heller ner på blandrashundar, men det är onödigt att medvetet producera flera.

TinaH
0

Skulle ALDRIG PARA min blandis kille, eller låta nån annan bestämma vilken som skulle bli far till valparna om jag hade renras!!

F*N detta är PLANERAD BLANDIS AVEL, sånt skulle FÖRBJUDAS!!
Borde vara LAG på att ALLA blandrashundar SKALL Kastreras/Stireliseras!

Jag fick ett dunder erbjudande av en Dommare som ville ge 3000KR/levande valp till mig om jag parade Tyson med hans Vorsteh, Tyson var då 1,5år.
Men jag talade om för honom att jag bidrar inte till blandis avel, och nästa vecka skall vi kastrera honom.

Jag blir skogstokig på sånt här!Skrikandes

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Faxlin
0

Nej, Tina inte bli skogstokig. Inget blir bättre av det. Allra minst stämningen här inne.

Jag håller personligen med #9. Det finns så många raser ändå. Jag har också haft blandraser så jag är absolut inte emot dem. Tycker bara inte man ska avla på dem. Och absolut inte under några omständigheter låta valpköpare välja avelsmaterial.

Om ni trotts allt beslutar för att para, se till att läsa på riktigt, ta gärna hjälp av en uppfödare som kan finnas och ge råd under tiden.
Och välj inte en blandras. Utan ta en av de raser som redan finns.
Mvh ÅsaF /uppfödare

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Eliin_
0

Vadå?

Blandrashundar är väl fan lika mkt värd som en renrasig? :O
Vi har fan försört massa raser.
Kolla ex. på Schäfern, den är ju fan sönderavlad!
Deras rygg är ju fan 90grader. Vissa Schäfrar kan ju inte äns galopera. De är häskt! Poliserna håller på byta ras därför de.
Och Basset , dom kan ju fan nästan inte ens gå för de hänger för mkt skinn.

[helenal]
0

mm det e hemskt.

moa
0

Har själv en blandras så jag är inte mot blandraser i sig men tycker bara att det är onödigt att hålla på att mixtra själv. 

Om du läser så ser du också att jag skrev såhär! Och det har andra också gjort.

Och bara för att några renrasiga hundraser är sönderavlade ska det vara okej att avla på blandraser hur som helst. Det kanske är oerfarna personer som har avlat fram schäfern nu som den ser ut idag. Som bara har avlat lite hux flux.

Vad är det som säger att en blandrasvalp inte kan drabbas över ärftliga defekter?

Trådskaparens hund är jätte fin och den är säkert trevlig också, men jag tycker fortfarande inte att man ska avla på blandraser.

Eliin_
0

Jag tkr det inte spelar någon roll ….

Själv har jag ingen blandras men …

AgnetaK
0

Problemet ser jag som de raser som redan finns i tiken: border collie, schäfer, rottweiler. En vallhund, en vakthund och en "mitt emellan" (ungefär). Okej, tiken är fin, men sen när det ska paras in ytterligare en hund, vad blir det av dom valparna då? Har ni otur blir det vaktande vallhundar och hunden vet inte vilken instinkt i hjärnan den ska använda sig av och så blir det pannkaka av alltihopa.

Så blanda inte in nån fler ras, i alla fall. För valparnas skull.

Och om ni inte har höftledsröntgat tiken tycker jag att det vore på sin plats, schäfer dras med mycket HD-problem och det är ju stora raser i henne.

Som flera redan har skrivit är det så vanligt med 7-18 månaders omplaceringar på den här typen av blandningar "gärna till någon med mycket tid" är en vanlig formulering, så jag ber er att tänka igenom detta än en gång.

Faxlin
0

#13: Ingen här har sagt att blandraser är mindre värda. Dock är detta ett diskssionsforum där man gott och väl får ha skilda åsikter på vad och vem man använder i avel. Oavsett om man vill syssla med blandras avel eller inte. Det har lagts fram åsikter på ett bra sätt tyker jag och det har getts råd om vad folk tycker om trådskaparen väljer att avla ändå. Detta ger alltså i mina ögon sett ingen anledning till att svära. Det gör inte att folk tycker bättre om blandras avel. Och som sagt var, ingen har sagt något elakt om blandraser i sig.

Audiatur et altera pars

TinaH
0

Jag har själv blandis hund, och dem kan bli hur trevliga som helst, inget fel på dem.

Men det är som folk säger det går inte para ihop vilka raser som helst, för man vet inte vad det blir för resultat.
Man vet inte vad man får och kommer att få arbeta med, det går inte bara och para ihop 2 söta raser som det tillslut kan bli hur fel som helst med efteråt.
Många som håller på med blandis avel gör det bara för att tjäna pengar.
Men om dem tänker på hundens bästa att den måste få utlopp för sina känslor osv. Ni ä bara ute och reser.

håll inte på med blandis avel SNÄLLA!!
visst är det så at renras-marknaden många gånger inte är ok, men vad hjälper det då att man håller på med blandis avel?

Mvh TinaH

Alex
0

#13 Om vi korsar två "sönderavlade" raser så får vi knappast en frisk blandras. Det handlar om genetik, olika saker ärvs ner till avkomman, både positiva och negativa. Två hundar av samma ras, med bra exteriör och psyke, får med största sannolikhet valpar med samma positiva/negativa egenskaper som föräldrarna och de andra hundarna bakåt i stamtavlan. Valparna blir alltså som rasen i regel.

Parar man däremot två hundar av olika raser, eller med två eller fler raser i sig, så har man ingen som helst aning om vad man får för valpar. De kan ärva precis vilka egenskaper som helst från de olika raserna som finns i föräldrarna. Varenda valp i kullen kan bli totalt olika, det är inget man vet på förhand. Sen kan man inte gå bakåt i stamtavlan och kolla sjukdomar i släkten när det gäller en blandrashund. Oftast kan man inte ens vara 100% säker på att det inte finns någon annan ras inblandad än de som sägs heller. Och då kan ju valparna bli en stor överraskning..

Vi har många friska renraser som man kan stödja om man anser att vissa är sönderavlade. För en blandras med två "sjuka" föräldrar blir inte frisk.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

thilda-
0

men vad…. HUND SOM HUND tycker jag!!

DEN SKA FÅ PARAS!

[helenal]
0

bara den paras "rätt" så att man e kunnig om sin sak med att para olika raser titt som tätt.

TinaH
0

så som du resonerar vet du inte nått om hund!

Mvh TinaH

Hennum
0

ojojoj… nu har ni skrivit massvis. och jag vet nästan inte hur jag ska smälta allt. :P

Jag tror i alla fall att vi ska låta henne bli mamma i alla fall.

men det låter klokt att inte blanda med en annan blandras…. troligtvis blir det en bordercollie. att få råd av en uppfödare låter oxå bra. ska prata med pappa om det.

och så vill ja säja att nikita på något vis har fått det bästa av de olika raserna hon är blandad av. hennes enda problem är egentligen att hon är skotträdd, rädd för damsugare och rädd för mattpiskor och flugsmällare (som hon troligtvis fått under en tid med en väldigt dålig ägare. jag är imponerad över att hon har blivit den hund hon är med tanke på de saker hon var med om när hon var liten) och att hon har problem med att vara en bit ifrån när man tränar agility. Hon är på god väg att komma över sina rädslor oxå.

överhuvudtaget är hon en väldigt klok och pålitlig hund… så jag kan inte se några problem då. men det kanske finns gener som inte märks?

för övrigt så bor jag i simrishamn. :) som ligger i sydöstra skåne.

AgnetaK
0

Än en gång: även om er tik är superbra mentalt kan det bli katastrof vid ytterligare en parning i nästa generation. Då menar jag främst med tanke på raserna som är blandad i henne och som kan bli ännu mer annorlunda vid nästa parning (blir inte "75/50/62,5 % border collie" eller vad man vill använda för siffra, bara för att ni parar med border, genetiken kan slå hur som helst).

Tyvärr tycker jag ju inte att hon verkar superbra mentalt med tanke på dom rädslor du räknar upp. Skott- och ljudrädsla kan "ärvas" till valparna till exempel genom att tiken ligger i valplådan och rycker till när ni slänger igen en dörr, valparna känner hennes ryck och lär sig att skarpa ljud är något att reagera negativt på.

[helenal]
0

om man parar, vem får pengarna pappan eller mamman?

[helenal]
0

jag menar ägarna om ni förstod::)

AgnetaK
0

#26 Vilka pengar? Pengarna från försäljningen av valparna? Det får dom som säljer valparna, d v s tikägaren.

Men sen brukar det ju (i alla fall i renrasavel) vanligtvis vara en språngavgift till hanhundsägaren, den kan se rätt olika ut. Fast avgift eller per överlevande valp.

[helenal]
0

jaha okej=)

-mmk-
0

om hon är rädd för damsugare så har jag ett tips.. våran valp Russin som nu är ca 5 månader var rädd för damsugare.. när jag damsög så gömde hon sig.. och då la jag er damsugaren på golvet (själva "slangen") och satte mig brevid den och ropade på henne och då kom hon fram och då fick hon massa beröm och godisar så nu är hon inte rädd för den längre :)

Zebben
0

Hennum: Menar Du att Du tänker para en hund som lever med rädslor?

Nu blev det ännu mer oseriöst.

Alex
0

#24 Det låter som om din tik inte är helt stabil psykiskt. Du skriver att hon haft en dålig ägare tidigare, och även om hon har blivit mycket bättre nu så är det stor risk att det ärvs ner till valparna. Ljudrädsla är inget roligt hos en hund, varken för hunden själv eller ägaren. Och en tik med valpar kan förändras, bli extra vaksam och alltså få tillbaka mycket som ni lyckats träna bort. Så har hon en massa rädslor och liknande är det väldigt stor risk att de kommer föras över till valparna, och då kan det bli samma jobb med dem som ni har haft med tiken.

Och de eventuella köparna ni har.. Tar de valparna hur de än blir? Och om de inte skulle vilja ha några valpar när de väl ha kommit, vad gör ni med dem då? Om det skulle bli 10 valpar i kullen, och ni inte hittar hem till dem, kan ni behålla allihop då?

Dessutom, vad jag har förstått så är eran hund en omplacering, så ni har inte haft henne från början? I så fall kan ni ju inte alls vara säkra på att det är just BC, schäfer och rottweiler i henne? Det kan finnas raser ni inte alls vet om, eller att någon ni tror finns där inte alls gör det. Allt ni har är väl förra ägarens ord..?

Försöker inte alls, på något sätt, vara elak med det här inlägget. Vill bara hjälpa till så det hela som ni vill ska bli så roligt inte slutar i en tragedi. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hennum
0

jo. skälet till hennes rädslor är hemska upplevelser under hennes valptid. och om hon inte vore så stark mentalt så hade hon nog inte blivit en så bra hund som hon är. dessutom går rädslorna att tränas bort, vi är på god väg.

detta med gener är komplicerade saker. men enligt min pappa som pratat me nån som visste mycke om bordercollie så är deras gener ganska starka och brukar oftast slå igenom, istället för gener från andra hundar. vilket märks tydligt på vår.

jag tycker det är bra att ni förklarar hur fel det kan bli, det är bra att vi är beredda på det om vi nu skaffar valpar. och det är viktigt att de blivande valpägarna är beredda oxå. Men troligtvis kommer vi låta henne bli mamma. vilket jag ser fram emot.

enligt hennes papper så är hon den blandningen… jag vet inte.. ska man lita på sånna papper?

tack så jättemycket för alla svar. Det gör mej lite ledsen att ni är så negativa. men jag försöker ta åt mej de ni säjer på ett bra sätt istället för att bli sur :P

AgnetaK
0

Skulle border collie ha starkare gener? Fundersam (#33) Är det någon som kan nånting om sånt som kan förklara? Nu blev jag mycket nyfiken.

Bra att du faktiskt läser de inlägg som ställer sig tveksamma till en parning på denna tik. (Inom parentes kan jag säga att på många andra ställen skulle du ha fått fler rena utskällningar av folk Flört men det tycker jag inte är riktigt konstruktivt.)

Om jag drar en parallell till att detta hade varit en renrasig hund, kanske med många utställningsmeriter men med dessa rädslor som skulle paras, då hade jag inte kallat det seriös avel, om du förstår. Det är bra att ni håller på att träna bort det - men kan man vara säker på att de försvinner? Hoppas att ni kan fundera över detta några varv till. Tänk också på att ha i beräkningarna att en förlossning KAN bli en kostsam historia om något går fel, men det har ni kanske redan i åtanke. Kommer inte ihåg om jag läst om hon är höftledsröntgad? *tjatar*

Faxlin
0

Som du säger AgnetaK på många sidor framkallar en sådan här tråd rena utskällningar. Det tolererar vi inte här inne. Och glädjande nog verkar alla hålla med om att man kan framföra sin åsikt utan att skälla.
Här inne är alla välkomna oavsett hundras eller blandras. Vi finns för att hjälpa och stödja. Vi kanske inte alltid står bakom det folk beslutar sig för, men tar de ändå ett sådant beslut är det viktigare ändå att vi finns och hjälper till för att det ska gå så bra som möjligt för tik och valpar.
Alla vill vi hundarnas bästa, men inte alltid har vi samma åsikt om vad som är det bästa. Men det får vi nog leva med ;-)

Mycket kan gå fel vid en dräktighet och vid en förlossning. Valparna och mamman kan dö. Detta är viktigt att tänka på innan man tar steget fullt ut och avlar på sin älskling. Att fundera om det är värt att förlora sin tik. Kan man svara ja på det då kan man fortsätta. Låter hårt, men så är det.
En liten buffert på 20.000 är bra att ha om olyckan är framme, och kolla upp vad försäkringen täcker.

Audiatur et altera pars

AnnNelli
0

haha det är så typiskt att några alltid ska komma in på blandrasavel i VARENDA insändare. men det verkar svårt för Er att hålla sig till frågan. En person skriver hit för att hon är glad för att hennes hund kanske ska bli mamma och hon vill gärna ha råd i vilken av raserna vi tror kan bli bra. Är det så svårt att INTE dra upp samma sak om och om igen? Tydligen…

TinaH
0

så du tycker att vi ska säga MOT våra HJÄRTAN och ge henne svar som HON VILL ha.

Nä skuller inte tro det.

----------------------------------------------------------------------------

ÅsaF

Jag kanske var skarp i munnen, men vad blir resonemanget på sånna här frågor brukar oftast leda dit, och du här inne vet vad jag menar, så plese, ka man inte bara stryka ett stäck här och antingen plocka bort frågan, eller göra nått…så slipper vi starka ord och vilda disskusioner, som inte leder nån vart?

Mvh TinaH

Karmatarerskanise
0

#37, jag kan då inte se att hon frågat om hon gör rätt eller fel, kan du det? Så hur kan du säga mot ditt hjärta när hon inte bett dig göra det?

trex
0

Om blandras parningar tycker jag att det är upp till var och en.Däremot tycker jjag att man skall Hd-Ad röntga kolla ev ärftliga ögonsjukdomar, så att djuren är friska och inte för vidare ärftliga sjukdomar/defekter.Glad

Alex
0

#33 Förlåt så jättemycket om det är något jag har sagt, mina inlägg har absolut inte varit meningen att göra dig ledsen. Jag försöker bara hjälpa till, så att ni vet vad som eventuellt väntar er. Ingen av oss här på forumet kan ju ändå hindra er från att ta valpar på tiken, vi kan bara ge goda råd. :) Och då är det ju våra egna åsikter, erfarenheter och/eller kunskaper.

Som sagt, trots papprena kan du inte vara helt säker på att raserna stämmer. Det finns inga garantier för det. Men självklart kan de göra det.

I vilket fall som helst, tänker ni låta vovven bli mamma så säger jag som #39 kolla upp så hunden är frisk. Även den blivandre pappan. Är han dessutom renrasig så kolla upp hans släkt också. Det är ju det dumma med oreggade hundar, man kan ju inte kolla upp vad det finns för ev. sjukdomar i släkten.

Sen så antar jag att ni vet att valpar inte är billigt, det är mycket som kostar pengar både innan och under dräktigheten och de 8 veckorna (eventuellt mer) när valparna bor hemma hos er. Och med tanke på att blandrasvalpar inte kan säljas så dyrt så kommer ni inte få igen alla pengar ni har lagt ut. Dessutom kan det vara svårt att hitta seriösa köpare. Så där måste man vara väldigt kritisk. Men om det blir av önskar jag er lycka till med allting. :)

Måste också säga att jag tycker det är väldigt bra gjort av dig att ta all kritik du får så bra, det gäller ju att sålla ut och ta åt sig det man själv anser vettigt i såna här lägen. Det är inte alla som klarar av att hålla en sån vänlig ton i såna här lägen. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport