Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1934 ggr
AnnMarie
0

Att ha två hundar

Ni som har två eller flera hundar, vad har det för för- och nackdelar? Fungerar två tikar bra ihop? Ja, hur är det Glad

Kristina-
0

Jag har två okastrerade hanar, 2½ och 9 år gamla. Fördelen är att dom är bästa vänner och leker och har sällskap av varandra när jag måste lämna dom ensamma vilket i och för sig inte är så ofta, men känns skönt då iallafall. Nackdelarna är ju att det är dubbelt jobb med all pälsvård, badning och så och när det är skitigt ute och man kommer hem med två smutsiga hundar. Men det är det värt !

[lillbrun]
0

Jag har två hannar. Det går alla tiders :)

Kostar mer och kräver mer tid.. men mer negativt kan jag inte komma på!

Fördel är väl att dom har sällskap av varandra :)

[jakke94]
0

hundar är ju flockdjur :P

vi har 3 tikar som dem är: 11, 4 år och sen en som är 12 veckor och så har vi en hane som är 12 veckor också

det går alldeles utmärkt! det negativa är väl att det kostar mera.. men jag kan inte komma på något som påverkas negativt med hundarna

Linda-A
0

Jag har en tik och en hane. Fördelar är ju bland annat att de har varandra. De busar, leker och umgås. Det känns bättre att lämna de ensamma då man vet att de i alla fall har sällskap av varandra. Två hundar ger dubbel glädje Glad

Uppenbara nackdelar är ju att två stycken ger dubbla kostnader - mer mat, leksaker, tuggisar, dubbla försäkringspremier osv. Om man inte har bra uppfostran på den äldre hunden finns självklart risken att den yngre tar efter eventuella olater. Det kan lätt bli att den yngre mest "hänger på", man måste ge bägge hundarna ensamtid med husse/matte!

Friida
0

Jag har tre tikar sju år, sju år och sju månader. Fungerar alldeles utmärkt, som andra skrivit så är det väl kostnaden då som är nackdelen. Tikar ihop fungerar bra , mina var vuxna när de flyttade ihop då den ena kommer från Spanien. Inga bekymmer med lilltjejen heller.

kerstinjo
0

Jag hade för länge sedan två tikar och det var aldrig några problem.

Kerstin 

Johanna
0

jag har 2 tikar…

det funkar bra,men vad som kanske inte va så smart av mej va att jag köpte en valp innan jag hade full koll på min första
Nu är det mkt jobb med båda istället, hade ju varit lättare om den första va 100% o man kunde koncentrera sej enbart på liten..
men men.. jag kämpar på..

o jag skulle aldrig bara vilja ha en hund igen.. :)

Missel
0

Jag har 2 hanar 2 år & 9 år. Tycker det är bra med två, sällskap av varandra och de har kul. Den gamle fostrar den lilla, när den vart valp. Som sagt jag har två galenpannor, den gamle tror han är valp =).

Nackdelar, ja det kostar mer, och maten (färskfoder) tar plats.

J-Parnebo
0

vi har två okastrerade hanar,12 och 10 månader.  Dom går bra ihop, fast vi särar på dom på dagen, för gammelgubben kan bli sur och irreterad på den lille om han vill leka eller liknade. Annars kmr dom bra överens, dom vet vem som bestämmer :)

Zebben
0

Har två tikar, 5½ år och 8 år. De har haft en del duster, då jag tog den yngre som omplacering när hon var 1½ år, hon var då inte så bra på hundspråk.

Men nu så fungerar det fint. De är inte allra bästa kompisar som sover ihop eller som kan leka brottningslekar. Men de leker jaktlekar och får ändå ut mkt av att vara tillsammans.

Det man får tänka på är att det faktiskt är dubbelt så mkt jobb med att ha två hundar. Kostnaden är ju självklart den dubbla den med. Men just träning är det dubbelt jobb. Man måste dela promenaderna i början, om man köper valp tex, och man måste ju ändå lägga dubbelt så mkt tid då båda kräver aktivering på varsitt håll.

Men så är det också fördelar med att ha två. De kan förhoppningsvis leka med varann och ha roligt ihop. Att hundarna leker med varann är dock inget man ska ha som garanti. De kanske inte alls finner varann på det planet. Sen har hundarna sällskap av varann när man lämnar dem.