Skäller när någon.....
Våran hund skäller när någon går förbi dörren på natten dvs allt från när vi har gått och lagt oss tills vi vaknar. Imorse fick jag springa upp klockan 5 för att han skällde så mycket när grannarna gick förbi våran dörr. (Vi bor i ett privat ägt hyreshus på 4 lägenheter. vi har den nedersta våningen.) Vi hämtade hem hunden för 1 vecka och tre dagar sedan. Detta beteande har funnits där fast det blir lite värre och värre tycker jag. Han vaktar oss säkert när vi sover och varnar att det kommer någon. Fast det blir både jobbigt för grannarna och för oss med detta beteande.
Vad ska vi göra?
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Sover hunden i ett sovrum med någon, eller ligger den ensam och har tillgång till hallen, där alla ljud hörs mer?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det är otroligt lyhört i hela fastigheten. Han sover i mitt rum där allt hörs ut till trappen och från trappen och in. När han hör att någon kommer så springer han från mitt rum till ytter dörren. Så är det även när han sover i min systers rum.
Tack för att du har svarat så fort!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Det är svårt att få en hund att sluta skälla och vakta. En sak man kan göra är att ta det lugnt när den skäller. Rusar man upp och härjar ser hunden att det nog var väldigt viktigt. Försök att när han skäller, sätt honom (om han kan stanna kvar, annars bakom grind eller kopplad) tala om för honom att du ska kolla, och så kollar du. Eftersom det 95% av gångerna inte kommer att vara något, så kan du gäspa och säga att det inte var något.
Gjorde så när vi flyttade ut till lantgård. Varje gång hundarna gaffklade om något gick jag till döreren och kollade. Vägrade öppna dörren förrän de alla satt tysta. Då det extremt sällan var något på gång på riktigt, slutade det med att de hörde något, skällde men låg kvar i soffan, tystnade när jag sa att jag skulle kolla och när jag hojtade att det inte var något somnade de bara om.
Ett visst vaktande är ju skönt att ha. Det gäller bara att få dem att förstå vad som behöver vaktas på och inte. Om man uppmärksammar skällandet genom att skä'lla på hunden ed, så ökar dock skällandet tyvärr.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för tipset, ska läsa det högt för hela familjen ikväll!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Fredrik i hund coachen visar i några avsnitt vad man ska göra för att få hunden att sluta skälla när något händer vid ytterdörren. prova göra likadant. be någon gå i trappan ett flertal gånger samtidigt som du då ber honom vara tyst och sitta stilla och vänta i ett rum tills det är okej att gå fram precis som Vattnadal säger.
Jag provade det på min hund innan det blev ett problem, han var dock bara ivrig att springa till dörren då någon kom. Men nu är han lugnare av att jag direkt när han var påväg vände mig om och bad han stanna.
#0 På www.skk.se kan du köpa en DVD om hundägarproblem. En film av Barbro Börjesson. Den verkar väldigt intressant. Medlems pris 200kr. 3 tim och 40 min. På skk,s hemsida kan man även se en trailer.
Den tar upp en hel massa problem.
Då kan man i lugn och ro sitta hemma och titta på den.
Tack för alla svar, vi har fått ett knep som vi ska prova ikväll, natt.
Vi fick det av en uppfödare! Hoppas att det funkar.
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se