Frukter till hund´? :)
Vad för sorts frukter tål hundar? :) Typ äpplen m.m?
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Ja det skulle jag också vilja veta, har bara glömt bort att ställa frågan.
Min ena hund älskar bananer, fast han äter å andra sidan ALLT! Han är snart 11 månader…
vindruvor är giftigt (även russin)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#2 tack! Finns det nå mer frukter? : )
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Avocado är oxå giftigt. Annars tror jag det är fritt fram med det mesta.
Banan innehåller tryptofan som är lugnande.
Meloner att ge hella är skoj, leksak och mat i ett. De bajsar melonkärnor som tokar sen!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Okej tack för svaret:) Vad är farligt inom mat väg? jag vet att lök,korv och köpes kötbullar om det är lök i. Vad mer än lök? starka örter,peppar?
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Choklad. men det vet du säkert redan.

äppelskruttar brukar va poppis

Min hund är tokig i morötter. Brukar köpa grova morötter och skära av en bit som blir det som #4 sa. Leksag och godis i ett!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Min hund är helt galen i frukt, bär och grönsaker! Nyttigt och trevligt gotta för dem. Förutom avocado och vindruvor som redan är nämnt så vet jag inget som är giftigt, en del sorters bär får man dock se upp med.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
tack jo choklad visste jag :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Våran labbe blir lös i magen av päron
Va glada ni här har vi en dam som inte äter mer än sitt foder å hemjorda lever bitar. å hur kul är de???

Mina hundar åt äpplen som tokiga i höstas när dom låg på tomten. Några av mina hundar gillar bananer medans en gillar apelsiner bättre. Morötter äter dom helst i stallet för då tar dom ju från hästen.
Men där kan dom ju äta både hö, halm, kraftfoder direkt från krubban osv.
Vad är det som gör att avocado och vindruvor är giftigt för hundar och inte för oss människor?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
En av mina hundar älskar Äpplen, ivintas var hon ute i trägården själv en liten stund och gissa vad hon gjordE? joo,,,hon rev upp halva trägården där det låg äpplen under snön D: och efter det fick hon ont i magen minst tjogo äpplen på fem minuter :) haha
mvh// Äppelskrutten
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
har inte gett min valp frukt än, men hon gillar hästens mat (korn, betfor och mineraler :P)
Hästmat verkar många gilla, :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
hehe
Vilka lyckostar. Silver äter varken frukt eller grönsaker. Lägger jag det framför honom tittat han på mig som hur kan du gem mig detta.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#20,haha jaaa deras blikar är opålitliga xD
åskar äter bara päron och ananas… men grönsaker som gurka, tomat och morötter älskar han:)
/Ingalill

Pudeln jag är uppväxt med (inte i livet idag) han åt detta blåbär,lingon,äpplen,morötter,gråpäron vi var mycket i skogen o plockade bär, han var den som fick äta allt han rörde ;) fast visst var jag blå om munen jag med hehe

#23# Ja, blåbär åt min cavalier i skogen när han var törstig. :)
Ingen som har svar på varför man inte ska ge hundar vindruvor/russin å avocado, varför är det giftigt?
~ Anneli ~
Lök och vindruvor
Hundar kan bli dåliga av lök - även här beror det på att de ibland äter mycket stora mängder. Löken innehåller ämnen som är giftiga även för oss människor, men inte i de mängder vi brukar äta. Dessa ämnen gör att hunden kan få blodbrist och blod i urinen. Ett exempel är en labrador på 27 kg som åt en hel lökpaj med nästan ett kilo lök i. Hunden fick dåliga blodvärden och behandlades hos veterinär och var helt återställd först efter omkring två veckor.
Det har också visat sig att hundar kan få njurskador av vindruvor eller russin om de får i sig en större mängd. Exakt vad detta beror på vet man än så länge inte.
Intressant att veta är att Xylitol, som bland annat används som sötningsmedel i sockerfritt godis och tuggummi, är ett annat ämne som hundar är känsliga för.
För mycket xylitol leder till att hundens blodsocker sjunker, vilket ger symtom som darrighet, vinglighet, svårigheter att stå och gå, och i allvarliga fall kramper och medvetslöshet.
Avokado - skal, kärna, löv och själva frukt är giftigt för hundar. Det giftiga ämnet är persin, och har många symptom så som andningssvårigheter, svullen mage, vätskesamlingar i bröstkorg och hjärta.
Russin och vindruvor kan ge njursvikt. Så få som sju vindruvor uppges ha orsakat njursvikt med dödsfall som följd hos en medelstor hund. Symptomen är att hunden oftast börjar kräkas våldsamt några timmar efter intag av russin eller vindruvor.
Koffein som finns i kaffe, te och Coca Cola bland annat, är inte alls nyttigt för hundar. Det kan orsaka oreglebunden hjärtrytm eller att hjärtat "skenar".
Macadamia nötter kan orsaka kräkning, förlamning, ont i magen, stelhet och ataxi. Exakt vad som är giftigt i nötterna vet man inte. Prognosen är dock god om hunden får veterinärvård.
Svamp är inte heller bra för hundar. Olika sorters svamp är olika giftigt men ingen svamp är bra för hunden. Symptom uppstår oftast 6-8 timmar efter att hunden ätit svamp och det kan vara alltifrån att hunden dreglar och får ont i magen till hallucinationer och att hunden faller i koma. Dessutom kan hunden få njur- och leverskador som kan göra att hunden avlider.
Alkohol - har ett ämne i sig som heter etanol är giftigt, och då hundarna är betydligt mindre än människor kan de väldigt lätt råka alkoholförgiftning & i värsta fall dö.
Aprikos, körsbär, fikon, plommon, äpple och liknande frukt - om en hund äter stor mängd av dessa frukter eller deras löv
och/eller kärnor, kan det bli farligt. Dessa frukter innehåller ämnen som liknar cyanide som är giftigt och påverkar t.ex. andning,
ögon och kan ge chock etc.
/Ingalill
#28 Oj vad bra skrivet tack!!
~ Anneli ~
#28 bra skrivet!:)
IGÅR FICK VI HEM VOVVEN! :i)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se