Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 973 ggr
[Malin3033]
0

Vallning, någon idé att prova?

Sitter här och planerar ett läger för mig och Ronja (shetland sheepdog).
Såg att man kunde välja vallning och min första tanke var - Yes, det här borde vi verkligen prova!
Eftersom det inte finns några möjligheter här hemma att göra det.

Nu har jag funderat på det här några dagar och har blivit lite osäker. Om man tittar på te.x BC:n, det "sägs" ju att en vallhund mår bättre av att inte valla alls än att prova på det en/två gånger och sedan inte få göra det. När den liksom har "väckt" instinkten till liv.
Är det så med sheltie också? Vill ju inte komma hem från lägret och så börjar Ronja valla bilar, cyklister, joggare osv.

Vad tror ni? Jag skulle tycka det vore väldigt spännande och roligt att prova på vallning, men är det värt det?

Mvh Malin

monsterblom
0

det man kan göra, som många med vallande bc gör som inte har egna får eller kor, är att ha en "sommarvallande" hund. du skaffar en kontakt som du får komma och valla hos eller om du har möjlighet hyr 3-4 får över sommaren.
men om jag ska gissa så har inte dina hundar lika stark vallinstinkt så att de tar skada av att bara prova på vallning. ska du dessutom bara vara på träning i en vecka och inte fortsätter träningen hemma så kommer hunden ganska snart glömma bort vallningen
^^
hoppas jag inte gjorde dig förvirrad

Zebben
0

Tycker inte man ska prova på en sån sak som vallning/jaktträning med en vall/jakthund för att sen inte ha planer på att fortsätta träna det framöver. Sen beror det ju lite på hunden, tänder den inte på träningen när man provar så finns ju ingen anledning att känna sig tvungen att fortsätta. Men däremot om hunden verkligen blir taggad så anser jag att man måste fortsätta. Det är inte sjyste mot hunden att presentera något och sedan släppa det.

Nu är det inte alls säkert att Din sheltie har så stor vallinstinkt, men om Du verkligen vill prova på det, så ska Du nog ha i åtanke att hitta en lösning så att Du kan fortsätta om det skulle vara så att Din hund verkligen tycker om det.