Stressad hund.
Min hund har under senaste tiden börjat stressa upp sig själv väldigt mycket om det är något hon inte gillar eller något som skrämmer henne, tex om det rasar från taket eller liknade. När hon väl börjar stressa upp sig så är det nästan omöjligt att få henne lugn igen och hin blir nästan okontaktbar. Känns hemskt när hon blir så, finns det någon som har något tips på vad man kan göra för att få henne lugn? Hon vill inte leka, inte äta, spelar ingen roll hur gott godis jag har eller något jag gör! ska till veterinären längre fram i månaden så ska prata med henne då. Men tills dess så mottages alla tips tacksamt!

när våran hund blir nervös för smällare och andra "läskiga" saker så brukar vi bete oss som vanligt och inte uppmärksamma hennes uppjagade tillstånd, för att inte ge henne vatten på kvarnen, att det är nog något att vara rädd för. inte daltar eller säger åt henne. kommer hon till oss så klappar vi som vanligt kryper hon upp i sängen flyttar vi bara undan och fortsätter "sova". ger henne signalen att vi är inte rädda. om hon vankar mycke fram och tillbaka brukar jag stänga in henne i buren en stund eftersom traltandet stressar upp i sig.
vet ju inte om det funkar för er men min har blivit lungnare faktiskt.
Ta det lugnt och var helt som vanligt. Har en hund som är exakt likadan när han blir rädd, men det är när det är smällare eller något liknande i farten. Låter lite konstigt att detta bara kommit helt plötsligt? Bra att ni ska till vet, det kan ju vara något som inte stämmer, till exempel hörseln.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar