Alltid något!
Var precis ute på långpromenad med min tjej och hennes klövjeväska. Då är det promenera som gäller och hon är helt fokuserad så gå med näsan i marken finns det inte ens en tanke på. Haha hon blir helt slut av den!
Som avslut brukar jag stanna i rastgården som ligger precis vid min lägenhet (där hon blev påhoppad av en hanilsken hane)
Min tjej har precis fyllt 1år och är snäll, hon har ju ett speciellt sätt att leka på, lite gruffigt men är absolut inte dum till någon hund!
Vi hade varit där i kanske en kvart, så kom där en utländsk tjej med sin hund, en hane, såg ut som där var staffe i den.
Så ställer hon sig utanför grinden och skriker
- Är den snäll? Jag har bara en valp. (han var runt 6 månader)
Innan jag hinner svara så öppnar hon grinden och går in med sin hund, så nadja springer ju självklart dit…
Hon släpper sin hund lös och de börjar brottas och tumla runt och naffsa efter varandra, allt på lika vilkor.
Efter 2 minuter skriker hon åt mig när jag står bredvid hundarna att jag ska ta min hund… jaha, jag tog nadja i halsbandet och tänkte att hon skulle ju ta sin hund då också och gå ut…
Medans jag står och håller Nadja så klänger hennes hund på henne, och hon går upp i varv för jag håller i henne.
Jag får frispel och säger
-Du får ju faktiskt ta din egen hund också, för jag accepterar inte att jag ska stå och hålla min hund när hon inte har gjort något fel och din ska upp och klättra på min.
jag tar tag i hundens halsband och tar bort den så hon kan ta den.
Så står hon bara kvar och skriker att jag ska ta min hund.
Jag får helt enkelt spel på henne men visar det inte
-men snälla du, jag står precis bredvid dig så du behöver inte skrika åt mig, jag håller ju i min hund.
Ah så slog det mig, hon menade kanske att jag skulle gå ut?
Så innan hon fick för sig att skrika mer på mig så lade jag till
-om du inte tillåter att våra hundar leker tillsammans så får du ju faktiskt ta din hund och gå ut härifrån igen.
-Jaha, varför det, får jag uppkäftigt tillbaka
-för att jag var här först och höll på att leka med min hund när du klampade in? _Jag ska snart gå hem så du kan vara här då, så gå du en runda så ska jag gå sen.
_
-Jag har ingen försäkring på min hund och jag orkar inte med att det ska hända något!
BAH! OCH?!
-Nä, men det är väl inte mitt problem? Det får du ju tänka på innan du klampar in här? Då får du ju skaffa dig en försäkring, det kan alltid hända något, speciellt när du inte väntar med att släppa in din hund tills du fått svar.__
Så äntligen tog hon sin hund och stod utanför grinden och väntade på att vi skulle gå, så jag stannade kvar extra länge ;) Nadja och jag lekta och hade oss medan hon stod och skällde och skrek på sin hund för den gnällde och skällde för den ville in. =(
Bra av dig att inte ge dig, människan verkade ju helt mysko.
Men vilken jäkla idiot då .. man kan bli så trött på folk!

Men vilken idiot! Bra att du stog på dig! Du gjorde rätt. Guhh, jag skulle bli tokig! Tur att inget hände i alla fall. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Hahahaha, "jag orkar inte med att det ska hända något!"… Vilken logik att då släppa sin hund lös med en annan hund. Eller gå ut över huvud taget och göra något alls. ;P
//Lina
haha vore rätt åt henne om det hände något *s* synd om hunden bara att inte få göra saker pga snålhet…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Oj då, hon verkade inte ha alla hästar hemma i skallen??
Men du skötte det bra tycker jag!
Synd om hennes hund om det skulle hända honom något o han ej var försäkrad…skum människa!

Men jisses sicken dryg människa! Tur att hon inte stog på sig och tjabbade ännu längre. fan så jobbig mäniska hon verkade vara!

Det som stör mig är att hon sa att hon hade en valp, jo men snälla, han är i den åldern då alla hormoner börjar spöka och för mig är han då unghund och för min tjej är han pojke ;) Och vad hade det hjälpt att det var en valp om nu min hund inte skulle tycka om valpar?!
Jo visst, så kan jag också tycka, men det hade ju varit hemskt om något hänt och hon sen inte haft råd att ge den vård! En sådan människa hade säkert kunnat vända det till att det var min hunds fel "den bara hoppade på min hund utan någon som helst anledning", så hade jag fått stå för kalaset och polisen hade ju inte varit så svåra på att gått på samma spår för "hon är en kamphund" och det är något som jag inte hade orkat med…
Jag vet hur min hund leker och när det är dags för henne att tagga ner bit, min hund har aldrig varit med om något som gått för långt och jag skulle absolut inte acceptera det heller, just för att det automatiskt blir mitt fel om något skulle hända. =(
Usch, jag är så rädd för såna där situationer när jag fått hund… Folk som verkligen inte vet hur de ska agera med sina hundar och bara blir nervösa av situationer där hundar träffas.
PS. Eftersom ingen annan noterat det vill jag bara påpeka en sak till TS. Varför nämnde du att tjejen var utländsk? Det hade ju ingenting med tråden i övrigt att göra. Jag trodde du skulle skriva någonting om språkliga missförstånd eller liknande eftersom du skrev det. I det här fallet blev det ju ungefär lika viktigt som om du skrivit "en tjej med skostorlek 38" eller liknande :P Åldern är ju t.ex. mer relevant i ämnet än att hon inte var svensk…
Du hade väl inte skrivit "kom där en svensk tjej" om hon inte varit utlänsk, eller?
… En tanke bara :)

men shit vilka människor det finns! sägen som 9# jag vet inte hur jag ska tas med alla tossar som kommer där med hundar och inte vet hur de ska hanteras

Svenskar med hund här där jag bor är lätträknade och de med staffe/amstaff/pb är mer lätträknade. Det råkar vara så att de flesta utländska ungdomar som bor här i mitt område inte har hund för att de älskar hundar och har ingen koll på vad de har i kopplet över huvudtaget.
Men att jag skrev att det var en utländsk tjej var för jag egentligen skulle skriva mer, men var så irriterad att jag missade skriva det =)
#9 jag såg inget fel i att skriva att det var en utländsk tjej… då skulle hon inte skrivit att det troligen var en staffeliknande hund heller?
/Ingalill
#12: Tycker du att hundraser och människonationaliteter är samma sak?
I så fall borde hon ju ha skrivit vilken nationalitet personen i fråga hade eftersom hon var så specifik med hunden. I det här fallet blir det ju som om hon skrivit "hon hade en hund som inte var dalmatin", typ.

Det är väl inga som helst fel med att skriva att flickan var av utläskt ursprung? Tycker du att det är av rasistiska syner som TS nämnde att flickan i fråga var utlänsk?
Om det är så du tycker så vet jag lixom inte varför. Så länge man inte utrycker sig med något negativt om att en individ är utlänsk så är det långt ifrån rasistiskt.
Ta det lugnt nu, det var en liten notis, ingen utskällning. Rasism handlar om att dela upp människor i raser och sedan värdera dem så nej, det där är inte rasism öht. Dock är det väldigt vanligt att just påpeka att personer är utländska (speciellt om de är svarta eller har arabiskt utseende) trots att det inte har någon relevans alls, men att man aldrig påpekar att personer var svenska eller vita. Det var därför jag tyckte det kunde vara bra att påpeka det nu, eftersom det antagligen inte låg någon tanke bakom.

Ja men att lägga notisen på det måste ju ha kommit just för att TS skrev att flickan var utlänsk. Och nej man brukar inte påpeka om en person i sverige är svensk eller vit, för det faller sig lixom narturligt eftersom att vi i sverige är vita. Därför brukar man för att beskirva en person som från början är icke svensk med att den är utlänsk.
Man skriver inte Det kom en svensk flicka till ratgården idag… Bara… Nehe?
Vi bor lixom i sverige.. Då beskriver man gärna personen som utläsk om den har utlänskt utseende.
#16: Ja, såklart jag skrev det för att hon skrev att hon var utländsk. Men jag har inte någonstant skrivit att hon menade något specielt med det, att hon skulle vara rasist pga det t.ex.
Nej, jag förstår inte ditt tänk alls. Så man skriver allt som inte är "norm" då eller? Så om personen haft väldigt stora skor, väldigt konstiga kläder, annorlunda näsa eller liknande, borde man skriva det också? När man förklarar en person bör man väl skriva om det som har betydelse för det man sedan ska berätta?
(Om någon Medarbetare kan dela den här tråden vore det bra, så vi inte förstör ursprungsämnet!)
#15 att man inte skriver "svensk" eller "vit" beror väl på att man är det själv…
de flesta säjer nog att det var en utländsk, om man är svensk själv.. precis som de flesta med utländsk härkomst brukar säja "det kom en svenne där som…" om de pratar om en svensk…
/Ingalill

Naj men skriver ine om någon har stora skor eller inte. Men när det jusst gäller om man är svensk eller utläsk så brukar man beskriva en utlänsk som utlänsk osv. Nästan alla jag känner uppmärker alltid om personen i fråga är utlänsk om det nu skulle råka handla om en utlänsk tjej/kille.
Jag har inte sagt att folk inte gör så, det är snarare tvärtom… Av någon anledning (detta är baserat på undersökningar) är folk väldigt duktiga på att informera om personen var svart eller utländsk. Jag tycker man bör fundera varför det är så, eftersom det inte har någon relevans.

Ja folket i sverige gör så. Jag vet inte heller varför, Men jag vet heller inte hur det är i andra länder. Men i sverige gör vi så, Det kan ju ha o göra med att det flyttat hit så otroligt mycket utlänska människor hit, och ja våra föräldrar är inte uppväxta med det på samma sätt som vi är. Därför använder dom det, vi gör det väl för att vi tar efter som alla andra gör, för så gör vi svenskar.
Vissa gör det för sina åsikter givetvis, Men andra gör det bara för att det nästan faller sig narturligt att en svensk som pratar om en utlänsk oxå nämner att den personen är utlänsk.
#20 man kan ju se det från olika håll också…
om du hade en hund och bodde i närheten av TS så skulle du nog vara glad över en närmare beskrivning än "en tjej med hund" då du kan vara mer observant eftersom du vet att det eventuellt är hunden utan försäkring du möter/ser i rastgården…
men du har rätt i att det egentligen inte har någon relevans… lika lite som ditt påpekande har relevans iom att det är en naturlig sak att säja…
/Ingalill
Vi kan inte dela några trådar, men ni får gärna fortsätta er diskussion privat istället för i Gluskaps tråd.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Här bor 10-20% svenskar. när man pratar med folk här, oavsett svensk eller utländsk härkomst, så blir det att man pratar om den svensken eller den utländske om man inte vet person till namn och oftast något kännetecken tex med hunden som är si och så.
Så om du nu tig illa vid dig KickanW så ber jag om ursäkt.
Hade det varit en svensk med hunden hade jag skrivit det också, det är en vana här.
Vilken söt valp, pälsen ser ut att vara av silke. Lyckliga du
Det här blev alldeles galet fel tråd förlåt