Vilse i foderdjungeln!
Jag har börjat snegla på lämpligt foder åt vår valp som anländer i slutet på mars. Vi kommer att få tre kg av det foder (ProPlan) lillan är van vid med oss hem från uppfödaren. Jag har kikat på vad en årsförbrukning av ProPlan går på och det bli 5100 kr. Det känns ganska magstarkt tycker jag. Jag kikar på billigare alternativ men jag vill ju inte gå ner för mycket i kvalité ändå. De sista jag vill är ju att ge henne fel mat. Vad i hela friden är det jag ska kolla efter i jakten på ett vettigt foder?

Det jag kollar på är, tillgänglighet tex finns den på flera ställen eller hos en leverantör för hur gör man om den leverantören slutar? Finns fodret för alla åldrar? Lättare när hunden växer och man ska gå över unghunds foder och sen till äldrehund. Sen självklart mängden protein (kött) ett foder med mkt spannmål är inte bra det kan ge klåda och gör hunden tjock.
de flesta kvalitetsfodren ligger på ca 600 kr/15 kg…
du kan kolla på www.foderbilen.se de har de flesta kvalitetsfodren och så kan du själv jämföra priserna:) De håller i princip exakt samma priser som djuraffärerna (samma som här i vår närhet iaf)…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Man ska heller inte stirra sig blind på hur mkt ett foder kostar i kgpris. Man får räkna ut vad det kostar för hunden per dag att äta.
Jag har nyligen börjar ge mina hundar ett per säck dyrare foder, men i längden blir det billigare då jag inte behöver utfodra lika stor mängd/dag.
Ju mer spannmål i maten desto större mängd/dag behöver hunden. Så det är inte långt i från alltid som kvalitetsfodren som ligger runt 600:- säcken är så mkt dyrare.
finns även en sajt för hundtorrfoder www.husse.se
Tack för alla tips hörrni. Det blir att helt enkelt sätta sig ned och räkna lite på det.
Min hund äter pro plan sensitiv, det funkar jätte bra. Jag tycker heller inte det går åt lika mycket som förut när hon åt royal canins foder.
Det valpen får nu är Pro Plan kyckling och ris för valpar. Jag sneglar lite åt Standardts foder men jag vet inte. Jag tycker detta med foder är skitsvårt!
#7 Håller med det är en hel djungel. Håller på att leta på bra foder som passar mina katter nu… Hunden får stanna kvar på Pro Plan =) Då hon också håller vikten jätte bra utav det och får en underbar päls
Min äter Orijen nu efter att ha provat flera olika sorter. Han har sedan han var liten kliat sig ganska mycket vilket har förbättrats avsevärt med Orijen som är spannmålsfritt:)
Ska även gå över till det på katterna som nu äter RC…
/Ingalill

Mina hundar äter robur. Papillonen åt friskies förut men gick över till robur när jag kastrerade honom är pigg och har tjock fin päls nu. Samma PJRT han fick klåda av eukanuba så gick över till robur och det försvan därför fick papillonen det fodret med :)

Vår hund fick oxå klåda av Eukanuba.
Min hund fick klåda utav RC.

jag ger denna en putt sen vill jag gärna ha lite tips med :D Vi ska åka o hämnta en hund på snart 3år denna kille är van med äta allt sa ägaren inte kännslig o äter rester + torrfoder, nu vill jag inte att han ska leva på det utan ge bra foder. Och vad är då bra foder vad ska man tänka på inehålls messigt detta är en mindre/mellan storlek på vovven. Hur ofta kan man ge grisöra o såna saker? Jag har inte haft hund på många år :) så detta ska bli kul. Har haft många olika djur men hund har fått vänta bara för vi haft djur o tid inte funnits. Därmed är man nybörjare på nytt kan man säga :)

putt
Jag köper mitt foder hos vererinären och det heter specific och det är det bästa fodret jag har testat och då har jag tästat många.
Jag har problem med att en tik går ner i vigt och en som går upp i vikt och en som behöver äta så mycke som möjligt.
Resultatet av att jag bytt foder är att tiken som vill gå ner har gått upp lite och står nu still och är fin i kroppen och Den som har lätt att gå upp i vikt har gått ner 1 kg och står nu still på sin vikt och det är bra för hon ska inte ner mer.
Den som ska äta hela tiden äter då o då och går varken upp eller ner men borde gå upp enligt mig :)
Pälsen har blivit bättre tycker jag den är mer stark en annan lyster på pälsen.
Kanske ska tillägga att jag har 2 mellanpudlar och 1 Powder Puff
James Wellbeloved, uppblött, är det som gäller hos oss, det enda som fungerar och han älskar det. Spannmålsfritt.
Från början fick han Tello, därefter blev det RC Giant, sen ett år med Hill's i/d och nu sedan ett halvår JWB. Magen funkar, klådan har minskat, mjällar nästan inget alls nu, glansig och fin päls. Han fäller en hel del men det beror förmodligen på kastreringen. Tilläggas bör kanske att han är foderallergiker.

oh, katten här finns inte JWB kollat efter den till katterna med därför vet jag med säkerhet att det inte finns i närheten iaf inte på en radie 4mil o längre vill jag inte åka för att köpa foder. Det finns Hills,RC,Eukaluba o andra vanliga sorter. Jag ska givetvis ta reda på vilket foder han är van vid o sen ska man väl smyga in nya fodret för slippa lösa magar o sånt. Det är en vuxen Chinese Crested vi ska skaffa :)
Jag har en väldigt kräsen BC hon äter bara hill`s preformens hon ratar JWB då vi provat å ge några kulor av de så vi har valt att fortsätta ge hill`s. Men de beror ju mycke på hur aktiv din hund är och hur du ska aktivera den

18 han är aktiv på det sättet att han behöver aktiveras lite mer än bara promenader, tanken är att jag ska träna lite mer lydnad o kanske spårning lr agility. Vi får se vad han tycker är kul o sen bygga på för tänka o träningssyfte.
#19 du kanju alltid kollamed din närmaste djurbutik om de skulle tänka sig att börja ta hem det fodret som du är efter.
där jag köper fodret tar de gärna hem foder som är bra för hunden. han är väldigt mån om <tt man ska ha ett bra foder till hunden.
jag har precis varit och köpt Pro Plan för min 9 måndaders tik nu. Hon gick på Hills innan men fällningen slutade aldrig hos henne så jag ska testa att byta foder. har bara hört gott om Pro Plan med. Min andra hund äter med Purina fast ett billigare alternativ som finns på lokala ica, det fukar jättebra för henne och hennes päls är alltid glänsande=) Ska bli spännande att se hur Pro Plan påverkar min hund.

bra tips :) är det bra foder i vanliga mataffärer? trode dom var som kattfoder med andra ord inte bra alls i fodersyfte. Jag har pratat med 2 djuraffärer jag köper katternas foder å ena sa nej eftersom de är så litet o har redan flera märkesfoder. den andre kör med dessa
Eukanoba
Royal Canin
Hill's
Alggutten's
Axess
och vad är då bra ? är RC sammasom för katter de är lackerade med buljong för smaka bättre`? jag vill inte få samma problem med hunden som jag har med kissarna de e helt inkörda på sin mat ( RC ) o vägrar peta på annan. är det så stryks denna dirr :) med de övriga är de bra?
#22 jag tror det är ganska individuellt med foder från mataffärer. Hills som ska vara så fint foder funkar inte på min blandras men ska ju som sgat testa med Pro Plan nu.
Det foder jag köper från mataffären funkar kanon på min Tax, hon behöver inget dyrare, får fin päls, fina muskler och energi. jag tycker man kan testa om man inte vill ge mycket mer pengar för ett dyrare.
kan minnas att Råd och Rön har gjort en undersökning bland massa torrfoder för hundar och de dyra var inte alls bättre. Kan nog minnas att Pro Plan fick bäst betyg där, före Hills som alla veterinärer rekommenderar (men så säljer de ju fodret själva med…)
Min dalmatiner äter Standardt då det verkar vara ett bra foder för dalmatiner som behöver ett proteinreducerat foder.
Den säcken kostar ca 500 kronor för 15 kg och det är ett rimligt pris tycker jag om man vill ha ett bra foder.
jag har två olika foder till mina hundar. den lilla går på james bellowed som kostar typ 6-700 för an 18 kg säck medan den stora hunden går på något billigarefoder som jag inte kommer ihåg namnet på, det funkar bra på henne men är nog inget foder jag rekommenderar. (ska ta reda på vad det heter) och den säcken kostar max 200 för 18 kg. men jag tycker det e viktigare att hunden trivs med fodret än att jag tycker om det.

Mina 2 labbar äter nu Proplan och än sä länge är jag nöjd med detta foder.

så man kan säga att hundmat är lika bra i matabutiken som märkes foder? För på akttfoder är det bara få som håller vettig kvalete. Jag ska ta o testa Pro plan den har ju flera sakt ska vara bra. O kul att de görs tester för det e ett hav med olika foder där ute.
Visst kan hundar och katter klara sig på ett billigt foder… själv lägger jag hellre lite mer pengar per säck för ett mer näringsrikt foder som i längden blir lika billigt och ibland tom billigare iom att fodret tas upp bättre i kroppen och behövs i mindre mängd än de billiga sorterna…
Om jag jämför mängden mat mellan min hund som äter Orijen och min kompis hund (som är mindre än min i storlek) som äter Doggy, så äter kompisens hund nästan 3 ggr så mycket som min… Ändå har de lika bra hull bägge 2:)
/Ingalill
Mina hundar, en rottweiler och en sankt bernhard äter Magnussons kravmärkta foder. Är toppnöjd med detta foder, Har haft flera hundar i mina dagar….och detta är bäst tycker i alla fall mina hundar och jag! 
Om du vill, läs om fodret här: www.hundmat.com
Mvh. Mabia

min JRT äter RC och han är nöjd =)
Min kompis har precis börjat ge sin hund pro plan sensitv, se om hon blir finare i pälsen, bara efter någon dag hade hon helt annan hund som var pigg och glad med mycket energi, får se resultatet i pälsen snart kanske =) tidigare åt hon RC sensible.
Var köper ni dessa torrfoder. Har frågat i 3 stora djuraffärer. Först och främst Orijen, har dom inte, 2. Standart har dom inte. 3. Robur har dom inte. Var får jag tag i dessa foder?
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Orijen har ena vad jag vet i kattfoder iaf så få hem det till hund borde inte vara så svårt. Men jag säger som du AnnL att hitta vissa foder är jätte svårt jag tor att de flesta djurbutiker kör med det folk litar på som Eukanoba, Royal Canin,, Hill's ,Alggutten's, Axess dessa som folk litar mer på. Och jag vill köpa bra foder :) Jaja, vi ska åka o titta vad som finns :)
Sen har foderbilen bara stora förpackningar, tycker han inte om fodret har man ju kilovis med dyr mat till ingen nytta. Djuraffärerna har heller inte så små förpackningar men där kan man lämna tillbaka efter några dagar om dom inte tycker om det.
# 35 de flesta djurbutiker brukar ju ha allt från 2 kilos säckar till 15-20 kilos säckar. iaf de jag varit in i.
# 35 Det finns några märken som har 2 kg. var där idag. Men det gör ju inget om dom är större heller när man kan lämna tillbaka om dom inte gillar det.
# 32 De ska ju ha en återförsäljare i Laholm enligt hemsidan - Hund och kattmagasinet.
# 38 Menar du återfösäjare på dom foder som foderbilen har? Då ska jag in och kolla i veckan.
# 39 Det var på Orijens hemsida jag hittade det, www.orijen.se, så det är Orijens foder jag menar. Missade att nämna det. ;)
#35 Foderbilen har ju visst små förpackningar. Du väljer hur mycket du vill ha i en liten drop down-lista (eller vad de nu kallas).
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
AnnL: Foderbilen har Orijen från 2,5 kg i alla sorter utom Puppy Large Breed…
/Ingalill
Kanon. Tack för tippsen