Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 19644 ggr
Aslaug
1

Hård och uppsvälld mage

För två veckor sedan var Valentin, Chihuahua, lite hängig och ville inte äta och så hade han en hård och uppsvälld mage. dagen efter var det bättre och han åt lite och sen tre dagar så sprack hans ena analsäck. Jag trodde då att denna uppsvällda mage berodde på det.

Nu har Jake, Chihuahua, drabbats av en enorm uppsvälld mage och vill inte gå, äta eller så. han är lite "starkare" än Valentin och klagar inte onödan och kanske har han varit lite hängig utan att jag märkt det men nu är han väldigt hängig och vill somsagt inte ligga på ett visst sätt och det förstår jag att det gör ont med tanke på den hårda magen. han bajsade bra imorse och åt även imorse men nu är det helt andra takter. När han ligger och vilar är inte magen så uppsvälld men ja, han verkar behöva vila mycket.

Vad kan detta vara? är det någon som känner igen detta. Valentin led ju somsagt av samma med blev bra dagen efter, men känner mig ändå orolig. Dessutom upptäckte jag att Jake var lite snorig. Kan detta vara ett virus som mina killar har fått och smittats efter varandra?

sagalisa
0

Ring veterinären!!

Aslaug
2

#1 kan du ge mig en liten förklaring. Min andra hund var precis likadan för exakt två veckor sedan. Borde han inte då oxå behöva åka till veterinären?

Mischa
0

Magen kan vara uppsvälld av alla möjliga orsaker från bara gaser till magomvridning, i vilket fall är även mitt råd att ringa veterinären, det kostar inte något direkt att ringa….

Kanske även ta tempen.

≧◔◡◔≦

sagalisa
0

Jo men du borde gått till veterinären då med, men det är ju svårt att göra retroaktivt

Zandrinos
0

Ring och prata med en veterinär för säkerhetsskull. Det behöver inte vara samma som den andra hunden hade.

Yessica
1

Om jag upptäckte det här på någon av mina hundar hade jag ringt veterinären och i alla fall kollat vad det kunde vara, och om dom ville kolla det hade vi självklart åkt in! Skulle aldrig chansa med mina "små" älsklingar… Hellre ringa/åka till veterinären en gång för mycket än en gång för lite.

Är hunden påverkad mentalt av något som inte ser bra ut tycker jag att man alltid ska ta för vana att ringa veterinären!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Bokskogens
0

Inte alls samma problem… kanske?
Men min vavva har väldigt lätt att få ont i magen om han blir för tom. Så ganska viktigt att få i han lite mat efter vi har gått sista kvällsrundan så magen har något att arbeta med.
Om han ändå har knip på morgonen brukar han få små bitar av morot (älsklingsgodis) så magen kommer igång igen.

Tycker också du borde kontakta veterinär

Aslaug
0

Ja, nu är det ju inte så att jag frågade här istället för att gå till veterinären utan ville veta ifall det var någon som visste något om detta. Veterinärer har inte alltid samma erfarenhet som alla hundägare. Sen är det väl svårt för någon annan att faktiskt riktigt förstå. det är ju mina definitioner, och vissa saker kanske man inte nämner och andra kanske blir för "starka".

Killen äter bra, han har inte "ont i magen", är pigg och glad men efter promenad på cirka 10 min är han stel och hård, inte bara i magen utan över hela kroppen faktiskt. Jättemystiskt. Inte någon som jag pratat med verkar känna igen det. Och det lustiga är att den andre killen hade precis samma symptom men det försvann efter 1 dygn.

Veterinären hade faktiskt ingen aning om vad det kunde vara men tyckte det lät som att det var något med musklerna, då han blir hård och stel efter promenad och rörelse. Det verkar dock inte vara ehrlichia då han inte visar den symptomen. Kanske en sträckning i rygg eller mage? I övrigt när han fått vila lite så är han bra igen. Tempen är normal och jag provade att fasta honom i ett dygn och så fick han äta överkokt ris och äta disaranyl för tarmarna. Veterinären tyckte att killen skulle vila i några dagar och att vi skulle avvakta i några dagar för att se ifall det blev bättre. Eftersom det blir så av rörselse så verkar det heller inte vara någon form av allergi.

Det jobbiga är att jag inte vet. och att han inte kan prata!

Yessica
0

#8 Låter inte alls bra Rynkar på näsan Kan du inte kolla med en massör eller en friskvårdare för hund, dom kanske kan känna igenom och hitta något. Dom har ju andra kunskaper utöver veterinärer.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi