Ta fint?
Nu känns det som att jag har skrivit mäst trådar idag. What ever …
När jag ger en godis till Ben så får han med sig hela handen, dvs. att hela handen åkte med i köpet av en godis. Hur lär man hunden att ta fint?

Jag sa bara nej och gav inte Bamse godiset förens han tog fint, gick ävldigt fort.
Så fort du märker att han inte kommer ta fint, ta då bort biten och försök en gång till, bamse fattade det rätt snabt och tog fint.
Sen kan du oxå sluta handen och låta han trycka upp den medans du sakta öppnar den och ger honom gosiet.
Nu börjar han skippa detta med att ta fint igen så det är bara att börja om igen. Men såhär gjorde iaf jag och jag fick han att ta så pass fint som jag ville att han skulle göra iaf!
Lycka till!

Jag säger ingenting, utan drar bort godisen en liten bit och börjar om. För att få godisken måste man ta fint. När det fungferar kan man säga ta fint nä'r de gör det, så att man lär dem att ta fint betyder just det. Då kan man påminna dem om det behövs.
I vissa lägen, tex när Vidar är rädd och uppjagad kan han helt glömma bort hur man tar fint. Då försöker jag inte ens ge med handen, utan spottar godisen istället, eller släpper den på backen framför honom.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter