Skabb! Hjälp!
Hej!
På en hundkurs igår fick min hund leka med en schäfer, som han även har lekt med de andra gångerna. Jag såg igår små sår bakom öronen på schäfern och frågade vad dte var.
Ägaren sa att det var skabb. Så självklart blev jag ganska arg och frågade varför hon inte sagt det innan de fick träffas, för det smittar ju.
Men hon sa att det är under behandligt så då smittar det inte längre.
Hur ligger det till egentligen? När slutar det smitta? På andra djur (tex råttor) kan ju skabb smitta till och med en tid efter behandling.
Han har ju även träffat denna hunden och lekt tidigare, så den kanske var smittad redan då.
Vad ska jag göra nu? Gå till veterinär eller bara vänta och se om det kommer några sår.
Om det inte kommer några sår, hur länge ska jag vänta då innan han får leka med andra hundar?
Kan man inte kräva att hon ska betala en del av veterinärskostnaderna om min hund nu får skabb?

Hej det är en knivig fråga ring djursjukhuset så att du får rätt svar, tänk om hon med schäfern svarar här.
mvh cecilia

Jo, jag får nog ringa på måndag. Men jag tänkte att någon här kankse vet.
Jag tror inte att hon är medlem här, men annars gör det inte mig något om hon läser detta.

min gamla hund fick rävskabb,,det började med sår på insidan av själva öronlapparna,, innan vi visste det var rävskabb så hade hon träffat andra hundar och men som tur var blev ingen av dom smittad.
En räv som har skabb har miljontals skabbdjur på sej som bara rasar av där den går fram. En hund får inte lika många skabbdjur då vi oftast upptäcker att dom har fått det och behandling sätts in. När du har tvättat hunden 1 ggr så tror jag risken för smitta är liten då utvecklade skabbdjur dör, är bara ägg kvar som ska kläckas.
Då min hund hade rävskabb så fick jag tvätta henne i något starkt medel som skulle torka in i pälsen, jag fick blöta pälsen i vatten och sen smörja in denna illaluktande medlet. Sen fick hon sitta fastbunden på altanen tills hon var torr, pälsen kändes sträv och var inte roligt att klappa henne då man visste att hon hade medel i pälsen.
Idag finns det sprutor att få mot rävskabb,, 3 sprutor med en veckas mellanrum, vet inte om hunden ska tvättas också…
Förstår din frusteration över den andra hundägaren som inte sa någonting. Sånt vill man ju veta när man har djur som umgås.
Jag hoppas att din hund inte blev smittad.

Ring och hör. Jag vet inte mer än att det inte behöver synas på din hund för att den ska kunna smitta andra hundar. När vår schäfer flyttade in syntes inget på honom…men det blev desto värre för våra två andra hundar.

Okej, jag ska ringa veterinären imorgon bitti på telefontiden då. :)
Tack för era svar.

skabb smitar ENBART om hunden/ hundarna har tex gått på samma promenad och varit vid samma buske/träd.
INTE via hund-hund.
så har min veten och instruktörer sagt.

Hur skulle det kunna vara så? Det låter väldigt ologiskt.

Vid nära kontakt och om de går där de andra gått tror jag det var

Har de träffats så har de ju varit vid samma buske/träd etc, så i praktiken gör det ingen skillnad… Däremot ska man inte glömma att det förhåller sig så att de inte behöver ha haft kontakt för att bli smittade.
Jag har en Bc tik som har haft rävskabb 3 gånger,vi hade en skabbräv i stallet.Hade även 2 andra hundar,ingen av dom fick skabb.Vet inte riktigt hur smittsamt det är egentligen,Bc-n med i stallet dom andra 2 inte.Kanske smittar det mer om det kommer direkt ifrån räven?Men jag tycker det var ganska lätt att behandla,klådan försvann efter första badet.Dom andra behövde aldrig behandlas då dom inte fick det.Fick aldrig restriktioner på att inte träffa andra hundar,inget behov av att sanera hemmet.Det var mina erfarenheter av rävskabb.

Men, nu blir jag väldigt fundersam.
Med råttor är det så att även om bara en visar symptom på skabb så ska alla behandlas, för de andra kan vara smittade men utan att dte bryter ut. Om amn inet behandlar alla så smittar de obehandlade den behandlade råttan så den får det igen.
Borde det inte vara samma sak på hund??