Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 10786 ggr
LinaIsabell
0

Hundras för mig?

Jag ska snart flytta hemifrån och gå på grans naturbruksgymnasium och funderar då på att skaffa en hund.

Jag undrar om ni har några bra raser som kan tänkas passa mig?

Jag vill ha en medelstor hund som är "lättskött" (ingen hund är väl direkt lättskött, men någon som inte kräver mycket träning och pälsvård/klippning)
Gärna en hund med tjock päls som är sällskaplig och vänlig.
Hunden ska inte behöva alltför mycket motion. Tänkte mig en ras som nöjer sig med 30-60 minuters promenader och som kan följa med på en joggingrunda då och då.

Hade varit jättetacksam om ni kom med förslag på hundraser. Skriv gärna fakta om dem och om möjligt hade en bild suttit fint.

LinaIsabell
0

isländsk fårhund har jag funderat på. Vad tycker ni om den rasen? Och vad är det ungefärliga priset för en?

ingann
0

Islänningen är ju en vallhund.. används den inte i vallning bör den få rikligt med motion och mycket hjärngympa. Den talar ofta om när någon kommer genom att skälla vilket kanske inte är så bra på en inackordering…

du kan läsa mycket mer på www.islandshunden.se/RASavelstrategi.htm

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[kalelo]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Liten, men lättlärd och lättskött… Volpino Italiano.

Information om rasen hittar du på följande länkar;

LinaIsabell
0

Volpinon verkade faktiskt väldigt intressant. Dock liiiten. :) Men iallafall större än en katt, så det är väl bra.

Har den ett sånt där väldigt pipigt skall som småhundar brukar ha?

[kalelo]
1

Pipigt som de små golvmopparna är det inte… varningshund är det ju så de skäller vid ljud men det kan man lära av dem.

De blir ju 28-30 cm i mankhöjd (hanarna), så de kommer iaf upp till ditt knä med huvudet.

Vi, mamma och jag som delar valp, har sedan han var tre månader lärt honom sitt, ligg, rulla runt, kom… då med lite handrörelser som hjälp. Försöker just nu oxå lära honom tass, vilket är så sött för han har börjat lyffta på tassen nästan varje gång vi sätter honom ner nu. Har precis börjat valpkurs med honom, och han lär sig snabbt med motivering av hgemmatorkat levergodis.

Han är 7,5 månader nu.

Han har vunnit pris i BIR (Best i Ras), 1:a pris och hederspris på den inofficiella valputställningen i Hässleholm 22/2-09.

Uppfödaren i Höör, Vanja Persson, har kvar två valpar från samma kull, som våran Love, som hon inte har fått sålda, antagligen pga att de är så okända, hennes uppgifter finns på volpino:s sida ---> volpino.se 

De är väldigt kelna dessa hundarna, t ex sätter jag mig på golvet så kommer han och klättrar upp i knät på mig. Det enda som ibland påminner om en katt är när han går i cirklar och jagar sin svans… ser så sött ut.

De följer med en överallt, de vill ha koll på dig… så är du på kalas och har han med dig så är han där du är.

De är väldigt sociala, barnvänliga och lätta att sköta i pälsen. Blir de skitiga så är det antingen att skölja dem i varmt vatten i badkaret eller låta det torka och borsta ur det.

Här är en bild till, som jag har tagit, från när vi ställde ut honom på den inofficiella utställningen i Hässleholm 22/2-09;

ZABA
0

#2 Mina arbetsgivare har en isländsk fårhund/vallhund. Hon får inte tillräckligt med motion eller hjärngympa och skäller nåt infernaliskt. Fruktansvärt jobbig minst sagt. Det är många i min omgivning som tycker samma sak inklusive ägarna. Fast de enda som har möjlighet att göra något åt saken (dvs just ägarna) tar inte tag i jobbet.

Det finns så många andra hundraser att välja istället med tanke på dina förutsättningar.

[jakke94]
0

du får gärna kolla in på våran kulls hemsida; www.lazy.myhood.se
vi har clumber spaniel valpar till salu :)
en medelstor hund som det inte finns någon agressivitet i då man avlade för att man skulle kunna jaga med dem i pack (släpper 5-6 hundar på ett och samma byte) kräver inte jättemycket motion :)

våra valpar följer skk's regler och är efter högt meriterade föreldrar :)

bild på pappan ------------------------>

Izmas
0

Dom isländska får hundarna jag har träffat har skällt nästan konstant och på absolut ingenting..

Hoppas du hittar en ras som passar dig! :D

Singo-Torpet
0

islänskfår hund är en underbar ras att de är skälliga är inget ja uppleft men dock är dessa hundar reänade i bruks och lydnad… inegn av dem har vart "vallhundar"

så man åste nog träna dem men de måste man i regel med alla hundar.. euraisser eller hur de stavas?

Izmas
0

Ja sen är det väl så mycket individuellt på alla raser också.

LinaIsabell
1

Jag blev helt kär i Volpinos! Verkar ju jättehärliga och är grymt söta. Såg dessutom en väldigt söt bild på en Volpinovalp, men jag tycker det ser mer ut som en isbjörn.

[kalelo]
0

Vist är de jättesöta… helt underbart goa.

Melindafoto
0

Vet inte om jag är lite sent ute men :/

Schnauzer är annars en ras som kan passa in på dig, har själv en snart 2 åring.

Visserligen har dem inte 'tjock päls' men dem fäller inte och man behöver kanske gå och trimma dem någon gång var fjärde månad så de är inte så stort pälsjobb.

Dem finns i tre storlekar, dvärg, mellan och risen. Jag själv har en mellanschnauzer och han är 50 cm hög. Dem behöver heller inte så jättemycket motion, eller visst alla hundar behöver motion men Schnauzrar behöver inte lika mycket som tex. en border collie.

Bilden är på min hund, Triton heter han :D

Ellenfyrkant
0

Kommer faktiskt inte på någon sån hund.

De flesta som nöjer sig med 30 minuters promenad om dagen är småhundar, och de med mycket päls kräver ofta endel pälsvård.

Mvh Ellenfyrkant

India
0

Tycker faktiskt inte att 30 minuters promenad om dagen duger för någon hund, liten eller stor. Har/har haft både stora, små och mellan hundar och de får alla betydligt mer motion än så.

monsterblom
0

kommer Volpinos i någon annan färg eller finns de bara i vitt?

Missel
0

Jag har en isländsk fårhund. En ras som kräver motion, aktivering av ng form varje dag.

Ang skällandet, så ja de skäller en del, men är en uppfostringssak.

[kalelo]
0

#16 Volpino:n finns i färgerna vit och röd. De är vanligast i vit. De röda volpino:s är påväg att förvinna, och är mer sällsynta än de vita. De röda är dessutom svåra att hitta eftersom rasen är få i antal världen över, varav så få känner till dem.

LinaIsabell
0

#15 Som sagt, så kommer den ju få följa med på en joggingrunda kanske 2 gånger i veckan, så kommer jag ju träna agility, spår och sök på amatörnivå, bara för skojs skull, så det blir väl
30-60 minuters promenad + cirka 3 gånger hårdare träning per vecka.

Är det för lite? Annars kan jag tänka mig att träna lite mer, det är bara kul (dock tidskrävande :) )

Och jo, jag har även kikat lite på japansk spets, och jag tycker den är likadan som volpino fast lite större. :S

Är japansk spets en "bra hund" för mig?

SaraC
0

#19 Japansk spets och volpino är ganska lika, jappen är bland annat större ja. Har försökt samla ihop lite info och de vanliga frågorna jag får om rasen på min hemsida, inte klar än men ta en titt http://eightpaws.dinstudio.se/empty_68.html

Skulle säga att jappen behöver som minst 60 min promenad varje dag. Att träna agility, spår, sök 2-3 ggr i veckan låter lagomt för huvudet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinaIsabell
0

Hmm får fundera vidare. Vilken hund är lättast att få tag i utav japansk spets och volpino?

För jag vill ju köpa hunden när det passar mig (under sommarlov eller jullov) så jag har hela dagarna lediga för att göra den rumsren och så. (När skolan börjar finns det en hundgård hundarna får vara i under skoltid, man får även ta med dem på de lektioner som har med djur att göra)

[jakke94]
0

jag tycker att jag sett ganska många japanska spets annonser och inte lika m¨nga på valpino :P jag håller koll på hundmarknaden över olika hundsajter :P

min kompis har en japansk spets tik..vet inte om det är just den men den är väldigt skällig och besvärlig med att dra fram soptunnan och dra ut alla soper över hela golvet m.m

LinaIsabell
0

#22 Min hund ska inte få göra sånt. :) Iofs gör våra katter det med återvinningen ibland, men det är bara för att de vill sitta i den stora papperspåsen.