Kastration på tik?
Jag har en tik som 2år, hon blir knäpp långt innan löp och efter är hon skendräktig.. Vi kan nästan aldrig träna pga av detta:(
Kommer en kastration att hjälpa?
Någon som gjort det och vet pris?
priset är olika mellan 10.00- och uppåt
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
om du inte vill kastrera kan du prova munkpeppar =) det stabiliserar hormonbalansen och ni slipper kastera =)
Vi betalade 4500:-. Värt vartenda öre!

Jag hade kastrerat tiken

När jga ringde runt och frågade ang kastrering så fick jga otroligt varierande priser, allt mellan 5000:- och uppåt så det lönar sej att höra runt med närliggande veterinärer då det kan skillja sej oerhört i pris. Det är också billigare att kasterera små hundar än större så dessa priser fick jag på min hund som då vägde 25 kilo nu är hon uppe på 30+ så det kommer bli lite dyrare

Jag har också fått olika prisuppgifter, hos de jag kommer gå till kostar det runt 6000:- det är den veterinären jag har störst förtroende för.
Okej. tack för alla svar
Det har börjat spökat i hennes huvud nu så det kommer nog löp om ca 1 månad så det är ju ett tag tills det är aktuellt men jag ska börja höra runt på olika ställen
#8 Hoppas att det går bra. Min hund har också fått strul med löpen. hon är sju år gammal och förra året åkte hon på diskbrock. Hon var nära döden då hon vägrade äta och dricka och vetrinärerna först trodde det var nån magsjuka. Efter det har hon löpt 8 gånger det senaste året och hon verkar vara i en mer eller mindre konstant halvlöp nu. Vet inte om jag vågar kastrera heller när hon är så varierande. Svårt att veta när o är stabil från en dag till en annan.

Jag hade kastrerat.
Usch då hoppas det löser sig med henne också. Jag kan träna ca: 1 månad mellan varje löp bara sen snurrar allt runt i huvudet på henne och hon är helt konstig. Hon ska in i sitt tredje löp nu. Jag hoppas att det går bättre den här gången.

Sting kastrerades förra måndagen. Det gick bra. Igår var vi hos veterinären och fick utskrivet antibiotika för att det börjat bli liten infektion i såret. Men hon är pigg och glad annars. Lite för pigg just nu. Hon ska ju hållas lugn. Haha! Vi betalade 4450:- och då vägde hon 25,5kg. Det är olika pris beroende på vikt och var man bor, men det är värt att kolla runt. Där vi först hade tänkt göra kastrationen skulle det kosta 5900:-. Så det var skönt att vi kollade runt lite!
Sting var skendräktig fortfarande ca 10 dagar innan operationen, då fick hon Galastop som tog bort skendräktigheten, och det hjälpte jättebra. Hon hade mjölk i tuttarna, men den försvann. Man ska tänka på att om hunden är i löp eller är skendräktig så ökar blödningsrisken. Man ska kastrera mellan två löp. Vi gjorde det ca 2 månader efter löpet slutade. Jag har ju än så länge inte märkt några skillnader, eftersom det inte var så länge sen kastreringen var.
Men jag hoppas hon får jämnare humör i och med att hon slipper löpen. Det är ju dom som gjort henne knäpp. Det har blivit värre och värre för varje löp dessutom. Så jag känner att jag tog rätt beslut! Jag hoppas det visar något efter ett tag också. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Kastrat is the shit!
Betalade ca 5.000:-. Värt varenda krona.
#12. Hur gammal var tiken och hur många löp hade hon gått igenom?
Min tik ska in i sitt 3:e så lite svårt att säga om det blir värre och värre, men det känns som det, hon reser ragg och morrar när vi är ute på promenad om det kommer nån osv. gjorde hon innan förra löpet också men inte lika mycket som nu. Hon kan också ligga och vila och flyga upp och skälla och morra nu.. Efter det senaste löpet när vi skullegå en agility kurs sprang hon bara runt i cirklaroch var helt förvirrad. Sen vart hon bra 1 månad ungefär men nu ska det börja igen =(
vi har haft 2 tikar som varit kastrerade fast bägge akut.. för livmoderinflamation när dem haft valpar i magen..
men vill bara säga till dej att den vi har nu som är kastrerad är en flatcoated retriver.. men många tror att det är någon sorts blaning mellan flatte / curly eller labrador / Pudel .. ja hennes päls är inte det minsta enligt rastandarden .. sen den förra fick faktist bättre päls av kastreringen.. har hört någonting om att det e beroende på årstid så du kan ju iallafall samtala med vetrinären då jag inte vet om detta stämmer :P
#15 Jaha nånting om årstid har jag aldrig hört talas om =P

Hon är 3 år, och har väl gått igenom några löp. Löpte ungefär med 7 månaders mellanrum kanske.
Ha en bra dag!
Okej.
Jag skulle absolut kastrerat. :)
Har en tik som började uppföra sig knäppt 1mån innan löp och sen 2mån efter.. hon blev nämligen skendräktig i princip varje gång.
Jag kastrerade henne när hon var 6år och då hade hon haft två valpkullar.
Allt knasigt uppförande försvann. :D Fast ibland när nån av hennes tikkompisar löper kan hon också få för sig att hon gör det. men det går över lika snabbt som det kommer.

Jag hade kastrerat direkt!
Mina två vuxna tikar är bägge kastrerade, det är perfekt, inga humörsvägningar, inget blod, inga friare. Ingen oro för livmoderinflammation och billigare försäkring. Bägge är jättebra i pälsar, den ena har lite viktproblem men om det beror på kastreringen vet jag inte egentligen, då hon var lite rultig även innan, bägge kastrerade jag när de var drygt ett år ( efter första löpet) eftersom jag hade hört att de ska löpa en gång först.
Priset vet jag inte nu för tiden då jag gjorde det på mina för ca sex år sedan.

#20 Hon sa att hennes hund snart ska löpa, jag anser då att hon ska vänta tills hunden löpt och vänta ytterligare minst 2 måndader, för att undvika blödningsrisken. Får hon mjölk i tuttarna och så bör man fråga veterinären om man kan ge galastop, då slutar skendräktigheten och man kan göra operationen ganska snart. 
Ha en bra dag!

Vad är det för skillnad på att kastrera och steralisera?
Då man kastrerar tas testiklar/äggledare(+livmoder) bort helt. Vid en sterilisering "snörar" eller klipper man av sädesledarna eller äggledarna men de får ligga kvar i kroppen på djuret.
Kastrerade min tik för snart ett år sedan, helt klart värt varenda öre av de 4700 + ca 500 för återbesök med recept utskrivet.
Min hund hade inga större besvär av sina löp (däremot besvärades jag eftersom dom var ganska långdragna), MEN anser inte att det finns nån mening med att låta en tik som aldrig ska avlas på gå och löpa. Hon hade löpt 3 ggr innan kastreringen.
För mig är kastrering nästan ett självklart val hos en tik som inte ska avlas på.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#23 Vilket gör att löpen fortsätter komma har jag för mig, men att det hindrar från att dom kan bli dräktiga.
Kan tillägga här att utgifterna för Stings kastrering ökar. I och med att såret blivit infekterat, och att stygnet längst bak har glidit isär typ. Så man får vara beredd på mera kostnader även efter operationen. 
Ha en bra dag!

Men får man ut samma "resultat" av en kastrering som en steralisering?
#26 Nja, kastrering leder till slut med löpande och hormoner som kommer från äggledarna. Vid sterelisering finns allt det kvar men de kan inte bli gravida. Äggledare och sperma ledare KAN dock läka ihopp igen. Även om risken är liten.

#26. Nej. Tiken fortsätter att löpa. Och risken för livmoderinflammation och allt det där finns då kvar vid sterilisering.
Vid kastranation tas hela paketet ut, eller bara äggledarna.

Ok tack för svar! =)
#22:
När jag ringde och bokade tid för sterilisering så rättade veterinären mig och sa att man numera har benämningen "kastrering" för både tikar och hanar!

Sterilisering av tikar är stortsätt obefintig nu för tiden.

Hua kan det komma sej?
Jag vet ingenting om hundar men katter stereliserar man nästan aldrig längre, just för att det är väldigt jobbigt för dem att ha kvar driften men inte "kunna" para sig och få ungar. Det blir väldigt onaturligt. Då är det bättre om allting försvinner och de inte längre har kvar någon drift.
Antar att det är ungefär samma med hundar.