Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1887 ggr
lennartsdotter
0

Akut hjälp!

Hej!

Min hund morrar åt mej när jag försöker ta något ur hans mun. När vi är utanför hundgården är det inga problem men annars så morrar han rejält. I övrigt går han fint i koppel osv. men när det kommer till att leka så blir han för mycket. Jag är helt desperat då min pappa vill ta bort han eftersom han är rädd att hunden ska bita mej. Det har han inte gjot ÄNNU! Mamma har han bitit… Vi tränar ledarskaps övningar och det funkar. Efterson han är så stor så är det svårt att säga ifrån tkr jag. Jag klarar helt enkelt inte av honom. Kan det gå bort om vi kastrerar honom, det ska väl göra hunden mindre dominant.

Taci
0

Vad är det för ras? Hur gammal är han?

lennartsdotter
0

Han är en Hälleforsare och 4år gammal. Pappa hävdar att det beror på rasen…

[Glashalt]
0

Jag tror han är för gammal för att det ska försvinna med kastraktion. Det sitter redan i huvet som man brukar säga.
det där med rasen är nog inte helt sant, man får tänka på att hundar är vad man gör dom till.

men jag förstår att det här är ett jätteproblem! Har själv haft hundar som har varit så.. Det ni kan göra är att ta kontakt med en hund psykolog eller hundtränare, och få hjälp på så sätt.

Lycka till! :)

SaraC
0

Det är inget fel eller särskilt konstigt att en hund morrar när man försöker ta någonting ifrån dem. Det handlar inte om dominans utan om resursförsvar.

Har ni tränat "byteshandel"?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

anaprincess
0

#3 kastrerade min hund i november och han fyller 6 år i sommar och han har blivit mkt bättre. finns andra här på forumet som kastrerat sina hundar som är lite äldre som det också funkat bra på, så det där med åldern är inte alltid sant.

lennartsdotter
0

#4 Byteshandel? om du menar att han får en godis mot bollen så kan jag ju tala om att det funkar utanför buren fortfarande men i buren så skiter han fullständigt i mej och godisen.

#3 Ja, ett jätte problem är det allt. Det är oxå den första hunden som jag har varit med från valp och vi fick nog aldrig den där braa starten. Jag blir så avundsjuk och vill oxå vara såndär perfekt hundägare som kan ha hunden lös och ta med den till stallet och så… Ibland känns det sååååå hopplöst…

lennartsdotter
0

#5 Hur blev han bättre?

anaprincess
0

#7 han blev bättre med andra hundar, lättare att jobba med och han slutade med hanhunds markeringar innomhus. Helt enkelt en mer harmonisk hund.

lennartsdotter
0

#8 Men har han ''tappat gnistan''? Det jag gillar mest hos min hund är just hans energi! Har sett ett riktigt skräck exempel…; hovslagarens hund är kastrerad och den sitter BARA och tittar på ingenting nu för tiden. Jag vill bara gråta när jag ser den…

anaprincess
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 näe han är lika busig och glad som innan och har hur mkt energi som hellst :)

Bilden säger väll allt om duinte tror mina ord ;)

lennartsdotter
0

#10 Guud så söt!!! XD Å vad skönt att höra! De är det jag har oroat mej för. Jag vill absolut inte ta bort hunden utan att ge han en chans. Fast det känns som han har fått många… Vad kostar det då? Ska rida Eva-kurs snart så jag sparar månadspengen till de än så länge.

anaprincess
0

#11 jag kollade med många kliniker innan jag valde för att jämföra priset. den dyraste var 6700- den billigaste 2800kr. Den dyraste och den billigaste var helt jämlika kliniker så valde den billigaste.

lennartsdotter
0

#12 Okej, det kändes dyrt. Men men.

Tack för all hjälp i alla fall!

Singo-Torpet
0

jag betala 1500kr plus smärtstillande 100kr..  min är lika bussig som innan men han kastrerades tidigt ca 7mån är nu 1år..

[Glashalt]
0

#5 självklart kan det gå bra, men man ska inte tro att alla problem bara försvinner med en kastraktion. Jag har själv haft hanhundar som har blivit kastrerade på äldre dar, och det har inte gjort någon som helst skillnad. Har även bekanta som har haft samma problem, så jag har absolut det uppfattningen att åldern faktiskt spelar roll.

Zebben
0

Vad har Du för godis när Du tränar byteshandel? Om Du tar med Dig köttbullar och ger honom när han har sitt föremål i munnen. Vad gör han då?

Hur aktiveras han? I vilken situation bet han Din mamma?

lennartsdotter
0

#16 -Jag använder levergodis, har inte provat köttbullar…

- Vi går prommenader, hoppar hinder på gården, åker skidor.

Om jag ska vara helt ärlig så var det inte för än han var typ två år som Jag började ta tag i hans uppfostran. Jag är nog den enda i familjen som bryr sej om det. Vi har alltid varit ute och gått och så men regler var väl inte min starka sida då. Han har verkligen blivit bättre sen dess men nu sitter vi helt enkelt fast och jag tar mej inte loss! Och om du undrar; Ja, Jag blir rädd när han morrar. Då känner han väl det och därför har han väl blivit så här. Just nu vill jag ge upp men jag vägrar!! JAG SKA FÅ ORDNING PÅ DENNA HUND! Jag vägrar ge mej!Skrikandes

Zebben
0

Glöm inte att han inte är aggresiv när han morrar åt Dig. Han är osäker och rädd för att förlora sina viktiga resurser iform av det Du vill ta ifrån honom. Han morrar för att tala om att han inte litar på Dig och vill att Du ökar avståndet.

Detta innbär inte att han inte skulle kunna bita, men det är inte hans tanke i just detta skedde. Provocerar Du vidare så kommer han antingen backa eller ta till tänderna.

Levergodisar är inte mycket värt i hundens ögon. Du får träna med bättre godis. Det ska vara värt att släppa det han nu har i munnen för att få det Du erbjuder. Vad är det för något Du vill kunna ta från honom? och varför vill Du det?

Att han bara morrar när han är i rastgården kan ha två orsaker. Den första att han känner sig väldigt trygg där och den andra att han är på en mindre yta och känner sig trängd. Vilket det är är svårt att veta när man inte är där.

Börja träna byteshandel utanför rastgården. När han har något i munnen gå fram till honom och ge en GOD godis. Varje gång Du passerar honom och han har något i munnen så ge godis.

Nästa del är att kunna ta föremålet, ge godis och ge tillbaka föremålet.

När detta fungerar så gå in i rastgården och börja om från början med byteshandelsträningen.

lennartsdotter
0

#18 Då ska jag prova det så fort jag får tid! imorron hoppas jag! Men du får inte lämmna mej nu! Jag kommer säkert att behöva dej mer! Men jag ska åka till stugan och vara borta ett tag så jag hör av mej efter helgen hur det har gått! Tusen Tack för tipset!

Glad

P.S! Ja han tar till tänderna men han har aldrig bitit mej på riktigt. Han tar liksom bara tag i mej. Han tycker om mej förmycket för att göra mej illa men jag törs ändå inte lita till hundra procent på honom. Bara när vi kramas!

Zebben
0

Det är bara att skriva igen om det är något Du undrar. När jag skriver att Du ska gå fram till honom och ge godis menar jag alltså gå fram så pass att Du är så nära som möjligt, men innan han börjar morra. Om det är ½ m eller 3 m spelar ingen roll. Om du inte kommer närmare än 3 m så kasta godis till honom.

lennartsdotter
0

Jag brukar kunna stå nära men när jag ska ta det så säger han ifrån. Ibland men bara ibland så vrider han på huvudet och vänder röven mot mej när jag ska ta bollen eller benet. Bra eller dåligt?

lennartsdotter
0

Zebben: Okej, nu är jag hemma! Vi provade leka med en pinne i helgen. Gick jättebra faktiskt, varje gång han hade hämtat den var han ju tvungen att ge den till mej så att jag skulle kunna kasta den åt honom. Jag har haft honom lös för första gången när vi var ute och gick! Det var ju så mycke snö så han kunde inte fara av skoterspåret. Kunde även komma på komando! Stort framsteg!

Ja, och sen var han ju tvungen att göra lite baksteg oxå… Vi satt i kälken och jag käkade en bulle. Han satt brevid mej och försökte nosa på bullen, då tryckte jag bort han huvud och då försökte han bita och morra till lite. Fast jag blev inte rädd utan jag röt till åt honom och då la han sej ner och såg sur ut.

Annars har han varit helt underbar i helgen! Han var jättelugn i både bilen och kälken. Han fick springa lite bakom skotern när vi skulle å fiska och det gick bra! Fast han blir fort trött.

Det var min ''helg rapport'' till dej! Hoppas du ids svara på dethär!

[lottaeriksson]
0

Din hund låter precis som min förra hund, han var en Finsk Spets. Han var otroligt känslig för sånt han också.

Jag fick träna mycket "byteshandel" med honom. Och då fick jag använda mig av ett riktigt frestande byte också, typ köttbullar och liknande. Och det tog en väldans TID! Men tillslut började han lita mer och mer på mig och efter en tid tillät han mig även gosa, röra honom och så när han hade ben. Men då gällde detta enbart mig, andra människor fick inte röra det som tillhörde honom.

Jag brukade även kampa med honom, med typ trasor i början, och då tränade jag loss. Det hjälpte mig enormt i början. Då lärde han sig att loss betydde godis och kel.

Om jag ska vara ärlig vet jag inte om det var det bästa tillvägagångssättet att träna bort det beteendet. Men han lärde sig att lita på mig, och det funkade ju :)

Lycka till med din vovve, det löser sig bara du är villig att träna :) Och sen finns det ju alltid duktiga instruktörer och sånt som du kan ta kontakt med. Ett tips är att kanske ta kontakt med någon på nån brukshundsklubb nära dig, de är säkert villiga att ge dig råd :)

lennartsdotter
0

#23 Dina råd låter helt vettiga! Jag ska prova mej fram lite framöver. Tack i alla fall!