Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 953 ggr
Liss
0

Första mötet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå på er! Hoppas ni har de bra allesammans.

Den 25:e fyller jag år, men den 22:e så ska familj komma och fira.
Min syster har precis fått en liten flicka, Alexandra, och hon är väl bara en sisådär 2 månader kanske. Min syster ska naturligtvis komma när jag fyller år, och då har hon också med sig Alexandra.

Som många här inne vet så är Ecko rädd för barn. För dem som inte vet, så är de för att barn har behandlat honom riktigt illa.
Jag har inte en anning om hur han kommer reagera på en liten bäbis. Och antagligen kommer han vara lika glad som alltid när folk hälsar på, skutta och springa runt som en spole.

Så, vad tycker ni/tänker ni?
Jag fundera på att gå med honom precis innan, lägga spår så han får tänka och försöka trötta ut honom i huvudet. Då är han lugnare förhoppningsvis när folket kommer.

Saken är, jag litar på ecko.. han skulle inte göra en fluga förnär. Men! Så mycket kan hända, och ecko vet inte riktigt när det är nog! Han kan vara lite gå-påig och är super glad jämt! .. Och Alexandra är ju så liten! och tänk om han blir rädd för henne i stället och står och skäller. För visso, då stänger jag in honom i sovrummet. Men jag skulle vilja att de här mötet vart så bra som möjligt! Eftersom jag med, någon gång i framtiden, kommer ha en liten en..

Dela gärna med er av era åsikter:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

lill-jarven
0

Jag tycker att din plan låter bra. :)
Trötta ut honom ordentligt så att han är lite lugnare när lillen kommer. Börja med ett spår och sen kanske gå en lång promenad med honom så att både kropp och hjärna är trött.

Tror det kommer gå bra!

kerstinjo
0

Jag tror att det kommer att gå bra, det är skillnad på de barn Ecko-grisen tycker är läskiga och en liten baby.

Men gör som du har tänkt i alla fall och trötta ut honom innan.

Pussa godingen från mig. Vad stor han är lille skiten!

Kerstin 

SaraC
0

Håller med de andra.

En sån liten bebbe brukar inte vara farlig Glad Det blir värre när de blir lite äldre och börjar rycka och dra i vovvarna.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

Låter som en bra idé att Du går en långpromenad eller cyklar om väglaget tillåter. Trötta ut honom fysiskt. Sen tar Du och kör ett långt spår till honom. Se till att han hinner varva ner innan gästerna kommer så han har kopplat på passiviteten och inte är uppe i varv fortfarande.

Om Du har möjlighet så skulle jag föreslå att Du får låna ett klädesplagg alt. en filt eller nåt som luktar bäbis. Denna kan Du lägga i soffan hemma (om han får ligga där?) eller i hans bädd. På så sätt får han redan bekanta sig med bäbis innan det blir på riktigt. Vill Du kan Du även lägga bäbisplagget på golvet och vara beredd med klicker och godis. Belöna all lugn kontakt med plagget. Klicka och ge godis.

Men det allra viktigaste är hur Ni uppträder när bäbis väl kommer. Ta det med ro, hundar är kloka djur och vet oftast när de ska vara lite extra varliga. Låt hunden få vara med och kika, nosa, men självklart över bevakning utan att för den delen sitta spänd som en hök över Ecko. Däremot kan hundar som inte är van vid småbarn reagera rätt kraftigt på när bäbis väl börjar skrika. Här bör man passa hunden lite grann om bäbis skriker väldigt gällt.

Lycka till och berätta hur det går sedan!

emma071
0

håller med!!

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Liss
0

Tack så mycket för tipsen och pepp talket:)

Jag ska gå med honom innan en bra bit och trötta ut honom både psykiskt och fysiskt tänkte jag:)

Något plagg eller så har jag tyvärr inte tillgång till innan. Min syster bor i Katrineholm och vi träffas nog inte innan den 22:e. Men jag ska försöka vara lugn och trygg när dem kommer, tyvärr kommer jag nog vara lite spänd. Och jag vet att min syster säkert kommer de med, för hon vet hur glad och hoppig Ecko är! Men har sagt till henne med att jag ska trötta ut honom innan.

De är väl just skriker jag är lite nervig för också.. Han kanske blir rädd av något som låter så. :)

Men ska meddela hur de gick sen. Tack

Zebben
0

Det ska nog gå bra. Håll honom bakom ett kompostgaller i ett angränsande rum tills Ni i familjen har hälsat klart på varann och allt har lugnat ner sig. Han behöver ju inte vara med och hoppa när de kommer innanför dörren. När alla kommit till ro kan Du ju öppna till honom, samtidigt som Du kanske erbjuder honom ett märgben som han kan roa sig med.

Liss
0

Jag tänkte just det, att jag ska köpa nått som han kan sysselsätta sig med ett tag med. Typ ett märgben eller så.. för då kommer han vara både trött och uppehållen med det. Då blir de nog bara en snabb häls och sen tillbaka till benet.

Får hoppas på att de blir en positiv händelse i alla fall. Att en liten bebis är något spännande och kul, och inte något läskigt och farligt:)

emma071
0

Grattis,förrestn!

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface