Grand Danios
Hej! Jag funderade på att skaffa en grand danios om några år. Har ni några tips eller möjligtvis några sidor med bra/riktigt information?
Jag har en Grandis :)
Helt underbar tik på 8 mån.
inga bra tips på särskild sida.. men det är bara ut och googla, kolla olika uppfödare och så :)
Lycka till :)
:D Anser du att de är krävande hundar? Jag gjorde själv ett test för hudraser och där stod det, till min egen personliga lycka, att Grandisar passar mig till 97% :P inte för att jag skulle planera mitt rasval på ett test men iaf :P
Har haft en svart tik.
Värt att veta kan vara att de växer mycket på kort tid och man bör därför vara försiktig med kraftig motion av yngre hundar. De har även lättare att få s.k. magomvridning och behöver därför lite särskilda rutiner kring utfodringen.
Du kommer hitta dregel överallt, svansen lyckas riva omkull det mesta och de kommer åt allt
Jag tycker det är jättehärliga hundar. Glada och trevliga. Sitter gärna i knäet och älskar att gosa. Kräver ingen extrem motion, utan brukar vara nöjda med mysiga promenader med lösspring och en del mental stimulans såklart. Jag tycker även det är viktigt att man ser till att ha en bra lydnad på hunden. Med en så pass stor hund har du ingen chans att sätta emot med styrka utan hunden måste lyssna på dig.
Jag tycker det finns en del bra info på rasklubbens hemsida. Annars tycker jag du ska kika runt bland uppfödare och kontakta de du gillar och därigenom få svar på frågor du har osv.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Har ingen större erfarenhet av rasen, men har en bekant som köpt grandisar. Hon säger att det är svårt att hitta bra mentalt bra grandisar nu för tiden. Någon som är mer insatt?
En grandis med annat utseende fast bättre mentalt, det står faktiskt i ras böckerna att de är barnsligt vänliga (vilket är en underdrift). Rasen jag pratar om är IRLÄNDSK VARGHUND!!!
Good luck!

Bor i en lägenhet i hägersten, stockholm. Eftersom jag älskar att vara ute så skulle den få mycket motion, men är min lägenhet för liten, tro?
Tack på förhand!
//Frida

hur stor är lägenheten då? Svårt att veta om din lägenhet är för liten om vi inte vet hur stor/liten den är. 20 kvm tex är för litet ;)
en grandis ska ju inte ha för mkt motion så om du motionerar väldigt väldigt mkt så ska du kanske tänka över ras :)

jo, jag vet att dom inte behöver så jättemycket motion, men jag menar att den kommer nog få all den motion den BEHÖVER 
Ang. lägenheten är den 90 kvm med 4 rum och kök 
// Frida

jo, jag vet att dom inte behöver så jättemycket motion, men jag menar att den kommer nog få all den motion den BEHÖVER 
Ang. lägenheten är den 90 kvm med 4 rum och kök 
// Frida

8# Alltså det är ju inte så att jag går ut och springer varje dag, kanske någon gång i veckan. Men det härligaste som finns är hundpromenader och hundlekar!
//Frida
jag gillar grandisens utseende men har hört att dem inte fungerar så bra på den mentala biten.. men jag vet inte .. har iaf träffat ett 10 tal olika.. den ena anföll min hund när hon var valp.. så att lazy som hon heter är jätterädd för just grandisar just nu..
alla behöver ej vara agressiva men tycker du ska ta reda på hur stamtavlan är på din valp :P

*putt*

*putt*
#6 Nej, den är inte för liten 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Min bror har en Grandis. Hon är jättemysig å skulle gärna sitta i knä på en å pussas om man bara lät henne. Hon förstår inte själv att hon är så himla stor :D
Det värsta med grandisen är all denna päls som dom tappar, iaf Diva å allt dreggel! urk :S
http://www.gdtexas.se/ Där kan du nog fråga Texas matte.

Va bra då! 
Jag har en grandis. Jättesnäll o vänlig. Äter massor med mat, dräglar och tappar päls som är svår att få bort från mattor, möbler och kläder. Svår att ta med till folk som inte har hund. Kräver en stor bil. Skrämmer barn med sin storlek som den inte riktigt kan hålla koll på när den blir glad (som den oftast är)
Fördelar är att den skrämmer bort tjuvar och banditer med sitt grova skall
(obs när den orkar skälla…)
Den behöver inte så mycket motion och den är inte speciellt intresserad av att lära sig saker. (iaf inte min)
Jag tycker om min hund men nästa gång blir det inte grand danois.