Jack Russel Hane sökes!
Har du eller känner du någon med en Jack Russel hane som vill låna ut sin hund för parning med min Jack Russel/Corgi tik?
Vi har bestämt oss för att ta valpar på våran tik och söker nu därför efter en söt och bra jack russel hane.
Kom gärna med förslag om vart man kan hitta ägare med jack russel hanar också.
Inte för att vara taskig, men det är väldigt svårt att hitta en ägare med en renrasig hund som är bra avelsmaterial, till blandrasavel. De som har renrasiga hundar som passar att avla på vill oftast inte använda sina hundar till blandrasavel. Risken är att de som hör av sig till dig har hundar som inte är det bästa att avla på…
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

tyvärr håller ja med #1,

vad har du för krav på hanen? Ska den va meriterad? Ska den följa rasstanderden vad det gäller färg?
Ska du para så tänk på att du bör undersöka henne för rasspefektiva sjukdomar för både jrt och corgi eftersom hon är blandis mellan dem och att hanen också har friskhetsintyg och lämpar sig för avel..
att tänka på är också att du även som icke registrerad uppfödare är skyldig att stå för eventuella kostnader under 3 år om valparna skulle visa sig ha något dolt fel… det är det inte många som bara tar en kull på sin söta hund som vet om, så i slutändan kan det bli väldigt dyrt om det vill sig illa…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
>_<
Varför inte skaffa en valp utifrån och låt tiken vara med vid uppfostran? samma sak…
Jag tror och hoppas inte nån seriös med JRT hane lånar ut till annat än att få fram bra jakthundar.
≧◔◡◔≦

#5 det där var väll onödigt att skriva. Självklart är ju JRT en jakthund men används ju som sällskaps hund lika mkt. Och JRT blandisar finns det gott om som är fina hundar med bra psyke.
#6 ja folk har border collies, beaglar, schäfrar som rena sällskapshundar också.
Men enligt mitt tycke skall JRT användas till prestations/jaktavel oavsett om det så är inkorsat med border terrier.
≧◔◡◔≦

#8 håller helt med.. för hur många timmar är man i skogen om man ser till resterade tid.. alla hundar hoppas ja i första hand är familje medlemar!! :)