Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 664 ggr
tesa1
0

ensamma hemma

Hej!

Jag har tre hundar hemma och på förmiddagarna är de ensamma hemma (mellan 8-12) Det har gått bra tidigare, men nu har de börjat bita på saker och inredning. Vad ska man göra åt det? Flera gånger har jag kommit hem till söndertuggade grejer och det är inte roligt.

Många hundar har ett stort bitbehov, det vet jag så därför brukar jag lämna märgben åt dem som jag endast tar fram när vi inte är hemma (för att de ska tycka att det är OK att vara ensamma ibland) men det hjälper tydligen inte!

Är det någon som vet vad detta kan bero på?

SaraC
0

Hur länge har det gått bra att lämna dem alla tre ensamma? Har det hänt något nytt hemma eller på annat sätt för hundarna på sista tiden?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

tesa1
0

jag har försökt analysera vad som är fel för det mesta är som vanligt. Det har varit så här i två månader ungefär och det har kostat mycket pengarObestämd. (När mellanhunden var valp bet hon sönder många grejer när det kliade i tänderna, men inget efter det)

De aktiveras som vanligt 1 timma på morgonen och 1-3 timmar på kvällen beroende på vem av dem det är och i vilken fas av träningen vi befinner oss i. Men detta har inte ändrats under denna tid eftersom det är vinter och det blir mest lydnad, lek, promenader och kamp just nu.

SaraC
0

Är du säker på att det är alla hundar som biter eller är det bara en eller två? Det är nog det första jag skulle försöka ta reda på (försöka rigga en kamera). Sedan kanske man eventuellt behöver ta om ensamhetsträning med någon eller flera.

Men annars brukar det vara bra att först börja med att begränsa hundarnas yta när man inte är hemma, att de bara får vara i t.ex. ett eller två rum. Där försöker man se till att det inte finns så mycket att bita sönder och lägger ut ben och annat roligt att tugga på och mysiga ställen att ligga på.

DAP rekommenderas från många håll. Jag har testat det för rädsla och det gav inget resultat för oss, men det kan ju vara värt att prova.

tesa1
0

Jag vet att det är just mellanhunden som gör så. Vi har tre hundar av olika storlekar och tidigare hade vi en bur som inte hade någon dörr dit endast hon rymdes (hon är en dvärgschnauzer) men efter ett besök från kennelkonsulanten fick vi ta bort den eller ta bort taket och eftersom vår storhund (som är den yngsta av dem) då lätt kunde ta sig in tog vi bort den helt. Det innebar att hennes fristad försvann. Nu hoppar hon upp på köksbordet och därifrån vidare till olika ställen fast vi skjuter in stolar, tömmer bord och sånt.

Men buren togs bort i höstas nångång så det beror nog inte på det. Sen har vi begränsat ytan till köktet, det är i och för sig rätt stort(40 m2), så den ytan kunde kanske krympas ännu mer.

Jag undrar om det kanske är så att jag borde separera dem lite eller nått?

Vad är DAP?

SaraC
0

#4 Ja, det kan väl vara värt att testa låta hunden som tuggar vara helt ensam t.ex.?

DAP

tesa1
0

ska prova DAP och se om det fungerar, samtidigt kan jag prova DAP för att se om det hjälper henne att lugna ner sig.

Tack för tipset och jag uppdaterar sen hur det går