Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3631 ggr
[IsabelleA]
0

Ni med Border Collie.

Hej hej.

Det skulle vara jätte kul att veta vilka här som har hundar av rasen Border Collie (blandras hundar räknas också).

Så pressentera gärna era Border Collies (eventuellt BC blandningar) och berätta gärna vad ni gör med hunden.

Själv har jag en BC valp på 9 veckor som kommer att träna Agility och eventuellt vallning.

Zebben
0

9 månader? Var han inte bäbis??

[IsabelleA]
0

#1 skrev fel, haha, vad virrig jag är ^^

Luddesmatte
0

Har en Border Collie hane vid namnet Zippy, ägs av min man men bor hos hans kusiner. Jag har den mentaliteten att man inte bör äga en BC såvida man inte ska ha den till vallning av boskap då det är de dem mår bäst av. Zippy vallar får dagligen, därav bor han hos min mans kusiner, och tränar agility ibland.

[IsabelleA]
0

#3 Jo såklart, de är ju vallhundar men jag anser att om de får den aktivering de behöver dagligen (samt den motion) så är inte vallning av boskap den viktigaste delen.

Luddesmatte
0

#4 Det förståss men en BC är en envis hund så det krävs mycket att trötta ut den hunden då den kan hålla igång hur många timmar som helst.

[IsabelleA]
0

#5 Jotack, jag köpte inte en BC bara för att de är gulliga Flört Utan för dess egenskaper. Vallning är inte ett måste för att en BC ska må bra. Iallafall vad jag anser.

Det hade ju varit en annan sak om vi bott inne i stan men i detta fallet bor vi på landet. Jag tror att de flesta som har köpt en Border Collie är medvetna om hur tidskrävande rasen är.

LinaK
0

Vi använde inte våran BC i vallning, det fungerade jätte bra. Agility, lydnad mm gjorde att han blev en perfekt familjehund utan vallningen. Så behöver behöver man ju inte.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[IsabelleA]
0

#7 Håller med dig :) Som jag sa så är de lyckliga även om de inte vallar bara de får den motion och hjärngympa de behöver.

Zebben
0

En del B.C kräver faktiskt vallning. Spelar ingen roll om de aktiveras väldigt mkt med annat, de är inte nöjda utan att få utlopp för sitt vallande.

Men så finns det självklart de bc som fungerar bra utan, men självklart kräver de mkt annan aktivering.

Sen finns den lilla del som är nöjda som sällskapshundar också, men de är inte rastypiska.

[IsabelleA]
0

Men får de inte "nosen" på vallning tror inte jag att beteendet växter fram så mycket ändå.

Visst finns det de hundar som börjat valla cyklar och joggare men dessa har nog varigt ganska understimulerade. Får hunden en annan upgift (utöver vallning) tex. agility tror jag att hunden är lycklig ändå.

Vattnadal
0

Jo, men det finns BC som tränas i lydnad, agility och massor av annat, som ändå vallar allt som dårar. De kan tom valla krusningar på en vattenpöl.

Jag är en sån där vrångskalle som anser att en hund som är en utpräglad arbetsras bör få göra det den är född till. Kanske inte varje dag, men ändå tillräckligt ofta.
Ex en husky som inte fått dra i ett större soann med andra hundar, och sen får testa en gång, lyser upp och fattar verkligen att detta är livet.

Visst lever de ändå, men den gläljde de känner av att få utföra ett jobb som sitter hårt etsat i generna slår allt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[IsabelleA]
0

#11 Jag håller med dig, hundar som är uppfödda till ett ändamål bör få hålla fast vid det. Jag säger inte att en BC inte ska valla utan att den kan vara nöjd utan vallning. Och mitt ändamål är ju främst att få en väldigt aktiv hund att jobba med. Dagligen! både fysiskt och psykiskt.

Vallning är inget jag tänker börja med nu somsagt utan jag tänker först (somsagt i #0) gå igenom grunderna sammt agility.

och somsagt tidigare så köpte jag en border Collie bara för att de är söta.

Missta mig inte.

Noa-Nisse
0

nej men jag känner flera st som inte håller på med vallning. min kompis har en bordercollie och hon vallar inte med honom, hon kör "bara" lydnad och den hunden är kolugn hemma och ute på promenader.

min andra kompis skaffade sig en aussi och hon ska inte valla med den eftersom att hon inte är så jätte intresserad av det utan kör på med agility istället. OM man å andra sidan provar att valla en eller två tre gånger så kan det vara så att hunden hädanefter kräver att få valla, för när väl instingten väkts så går den inte bort igen och man måste därför fortsätta för att hunden ska må bra.

Min farmor och farfar hade en bc och bodde på landet och hade får, men den vallade inte. inte för att den inte fick, men det blev bara inte så.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[IsabelleA]
0

CITERAR: "Min farmor och farfar hade en bc och bodde på landet och hade får, men den vallade inte. inte för att den inte fick, men det blev bara inte så."

Man kan inte bara släppa Border Collien lös med får utan vallning är något man får jobba med. Man kan inte räkna med att hunden kan höger och vänster utan att ha tränat in det. Jag skulle tro att det tar ett år för border Collien att komma igång med vallningen och bli en exemplarisk vallhund som följer alla komandon som ges.

Har din farmor och farfar å andra sidan försökt träna in dessa komandon så har de antingen gjort det på fel sätt eller så är hunden helt enkelt "ingen vallhund".

Jag säger detta utan erfarenhet. Vet inte om det ovanståede stämmen men detta är vad jag har hört av min uppfödare.

monsterblom
0

jag har ju en 5 årig BC som inte tycker om att valla under bestämda former så tyvärr blev det inget av med henne, men å andra sidan är hon en omplacering som har fått göra som hon vill innan jag fick ta över henne. hon vill bara jaga de stackars fåren. sen har jag ju ben´s syrra som förhoppningsvis blir en stjärna inom vallningen. medan min äldre BC  ska få prova på livet som agility hund. men jag kan ju tillägga att hon är ett riktigt litet psykbryt när man inte stimulerar henne någon dag. hon är en typisk BC som blir sönderstressad över att inte få göra något. men vill man inte valla så vill man inte.

Craz-y
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en blandras tik av bordercollie/collie på snart 9år. Hon är en otroligt aktiv hund. Vi tränar lydnad, agility och freestyle dagligen samt långa promenader och hjärngympa! Jag skulle gärna vallat med henne men det är så svårt att hitta när man har blandras. Dock ska vi åka ut till en flock får i morgon med en kompis! Då får vi se vad den gamla damen gör :)

Noa-Nisse
0

#14, nej självklart förstår jag att man inte bara kan tro att den ska valla bara för man har får, precis som att man kan inte tro att en hund ska kunna agility bara för man leder in den på en bana. nej nej.

men hunden visade inte intresse för vallning och då visade inte farmor och farfar intresse för det heller. man ser ju på hunden ifall den vill valla när man släpper den med ett gäng får, kor, ankor eller ja, vad som helst igentligen ^^

Medarbetare på Hundar.ifokus

Chippers
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en border collie/samojed, det är mest border i honom. Jag tränar lite agility/freestyle/lydnad med honom hemma (alltså inte på några kurser), spår i skogen ibland. Inte mkt mer än så, våran hund blir trött väldigt fort. Räcker med 45 min promenad med lite lek och lydnad så är han slut hela dagen sen =P Han vill inte ha mer än så heller, eller gå flera timmars promenader, då stannar han eller drar hemåt.

Jag tränar iofs in nya trix med honom ganska ofta. Han är otroligt lättlärd :) "Stäng dörren" lärde han sig på 2 dagar t.ex.

Vi  har en hel del smådjur hemma som han gärna håller koll också.