Kliar nosen?
Har ni något tips vad man kan göra för att hjälpa vår gammel vovve. Det verkar klia i nosen för han åker på kinderna så fort han kommer ut, i snön kanar han långt och han gjorde illa sig i ögat för någon månad sedan när han gjorde så.
Vi har varit till veterinär och de har kollat att det inte är något fel, kollat att tårkanalen är öppen osv.
Vi fick några droppar som skulle smörja ögat men det ser inte ut som det är ögat som kliar.
Vi har även fått tips att vi ska smörja nosen med olivolja och det har vi provat, jag vet inte om det blir något bättre av det.
Han snarkar också väldigt högt så det var därför jag tänkte att det kan vara nosen som irriterar, i övrigt är han pigg och alert, lite stel ibland men han är några år så det är inte konstigt.
Har veterinären kollat så att det inte är noskvalster som han lider av? De kan snarka väldigt högt när de har det. De tappar även "lukten", dvs de tappar spårsinnet. Med en behandling med tabletter så försvinner det och hunden blir som förut igen. Lycka till.
Det verkar inte inte som det är något fel på luktsinnet, tiklukten känner han på långt håll. (rymde häromdagen)
Vi ska beställa tid för vaccinering så då får hon göra en extra koll på honom.

Jag skulle också misstänka noskvalster. Att han känner av löptikar är inget bevis för att han inte har det. Tala med veterinären om det. Var noga så att du inte sprider det om det skulle vara så. Han får inte dela vattenskål med någon annan hund eller liknande.