Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 7616 ggr
LinaK
0

Reserverad mot andra människor.

Vår lilla valp på 11 veckor är jätte gosig och pussig mot mig och min sambo. Men mot andra människor är han jätte reserverad och skraj. Det är bara till vissa människor han vågar gå fram och ens nosa på handen. Kan detta förändras med tiden ju äldre han blir? Eller är det något vi måste träna mycket och extra på? (kommer givetvis träna med honom bland andra människor iaf)

Hur var era valpar som små?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
0

Det beror ju på både ras och individ. En del raser är och ska vara reserverade mot främlingar, men reserverade betyder självklart inte rädda eller aggressiva.

Det låter ju som att han mest är lite rädd för nya människor, och det är ju inte konstigt när man är liten i världen Glad Gör som du säger, promenera på ställen där det finns folk att iaktta och låt honom hälsa på olika människor. Men se till att det är vänliga människor som hälsar på honom på rätt sätt, så ni inte riskerar att han blir ännu mer skraj.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kattmynta
0

Ingen människa får tvinga sig på honom, även om han är "sååå sööt". Det är viktigt. Och som Eros säger, låt folk hälsa på rätt sätt.

Men du är nog på rätt väg. =)

LinaK
0

#1 Nej det är sant att det beror på individ och ras. Men när han träffade oss för första gången hos uppfödaren var han ju inte på det viset :P då var han översocial fastän vi var nya. Han kanske kände att vi var hans nya husse o matte Tungan ute

#2 Du har så rätt så, jag låter inte folk bara gå fram till honom utan ber dom sätta sig på huk om dom vill göra ett försök. Men endel folk verkar ha svårt för att endel små valpar är blyga. Men jag ska jobba på det iaf Glad

Zebben
0

Vad är det för ras?

Var noga med att få positiva framsteg relativt snabbt här, för blir han värre så anser jag att Ni bör ta ut en duktig instruktör som kan läsa av om han är rädd och osäker eller om han helt enkelt har extremt lite intresse för främmande människor. Att träna en sån hund på att få hälsa till höger och vänster på snälla människor kommer bara göra situationen värre och han kommer snart ta till mindre trevliga beteenden för att slippa möten.

Men förhoppningsvis/troligtvis har Du bara en lite osäker valp och att han snart, med rätt hälsaträning, kommer bli mer positiv till folk.

Men håll det på en fin balans. En översocial hund är minst lika jobbigt som en osocial hund.

sagalisa
0

Min valp har också varit reserverad mot nya människor, inte till en början men sen kom hon in i spökåldern och då blev mycket otäckt!! Man det har börjat lossna nu och hon är snart 8 månader så det växer ofta bort enligt min erfarenhet om valpen inte blivit skrämd eller nått.

sagalisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde skriva om min andra hund=)   Min Tax var aldrig reserverad mot något egentligen, en riktig liten tuffing men det är ju så olika mentalitet på taxen och min blandis. Det jag menar är att ofta tror jag det växer bort när hunden får mer självförtroende, mognar och så men sen finns det ju även utpräglade "fegisar"=)

LinaK
0

#4 Det är en bichon havanais, till en början så verkar han intresserad av människor vi möter på gatan. Men sen när dom kommer lite nämre och vill kolla lite nämre på honom så blir han osäker och drar sig undan. Men han är endå nyfiken och vill gärna gå fram men vågar inte och verkar misstänksam. Så jag tycker inte det verkar som att han är särskilt rädd mer misstänksam men alltså nyfiken.

SaraC
0

#3 Att han var mer framåt hos uppfödaren än nu kan ju bero på att han då var trygg hos sin mamma och sina syskon, nu är han i en helt ny värld.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinaK
0

#8 Det har du helt rätt i, så långt tänkte ju inte jag :)