Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3212 ggr
Mysan59
0

Vad är detta för dumheter?

Jag är inte van vid valpar/unghundar, utan har mest tagit hand om äldre hundar som folk inte vill  ha kvar.

Så nu undrar jag vad min Sigge, 9 månader håller på med?

Min hundar sover i sängen med mig och några gånger har det hänt att när tiken, 4 år, kommer fram ur täcket och bökar runt och sen ska in under täcket igen, så har han gått till anfall.

Och sist så låg han redan i sängen, under täcket, uppe vid mitt bröst och när hon skulle hoppa upp för att lägga sig, så försökte han igen.

Jag har dom flesta gångerna märkt att han är spänd, så jag har fått tag i honom innan nåt händer och sagt åt honom.

Men varför gör han så här och vad ska jag göra åt det?

Mysan59
0

Finns det ingen som har nåt tips och råd?

Zebben
0

Svårt att ge lite tips och råd. Behöver veta lite mer om beteendet. Hur ser han ut, morrar, visar tänder, ragg, spänner sig? Är det bara i dessa situationer och var ligger han i sängen? Ligger han närmare Dig än vad tiken gör? Gör han endast detta när Du ligger i sängen? Gör han det även om Du sitter upp i sängen? Hur länge har Du haft honom?

Upplever Du honom som att han vaktar Dig eller vaktar sängen från tiken?

kerstinjo
0

Kan det inte vara så att han börjar bli könsmogen och försöker att fastställa rangordningen?

Kerstin 

Bullan
0

Det är Russlar du har va? Det kan vara hans jaktinstinkt som sätter in att "döda råttan"! Om något rör sej under ett täcke, så kan det uppfattas som ett byte som ska tas. De brukar studsa fram och hugga tag igenom täcket för att ta bytet.

Även katter har detta "jaktbeteende"Flört

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

emma071
0

……….

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Mysan59
0

#2 Spänner sig, därför hinner jag med på vad som ska komma. Jag hinner få tag i honom innan han hugger henne. Men morrar inte, utan flyger på henne direkt, om jag inte får tag i honom först.

Men detta händer inte varje kväll, bara ibland.

Det är bara i sängen och ja, det är nog bara när jag ligger där också.

Jag vet inte om han skulle göra så om jag sitter upp.

Jag har haft honom i 5 månader.

#3 Jo så kan det vara, eller så vaktar han mig alt. sängen.

#4 Ja det är russlar, men jag tror inte att det är så det är, för det är inte när hon ligger under täcket han gör så, utan om hon går fram ur täcket och bökar runt och sen ska tillbaka in igen….

Hm, lite svårt att förklara…

Mischa
0

Känner igen det där, tror han känner sig säker uppe hos dig och har inte lust att dela varken dig eller sängen med tiken.

Har du testat att skicka ner honom från sängen när han gör så?

≧◔◡◔≦

Mysan59
0

#7 Dom flesta gånger har jag bara sagt åt honom ordentligt, men jag ska börja ta ner honom från sängen om han fortsätter att göra så här.

Det värsta är att ibland har det hänt när jag sover, det är då tiken kan gå fram ur täcket, förmodligen för att det är varmt och sen när hon ska under igen, då går han till anfall.

Hon ligger alltid i knäveckan och han brukar ligga uppe vid bröstet…

Men ibland kryper hon ner uppifrån där täcket börjar, om ni förstår hur jag menar och då blir han tokig.

Marylojs
0

Jag anser att en hund som vaktar sängen har förlorat sin plats där.

FurryTails
0

Hjärnspökes-åldern?

Dama
0

Han vaktar sin plats har själv två hundar som har det så här, att sover den ena i sängen och den andra kommer upp blir det ett herrans liv och får oftast säga ifrån och gå i mellan.

Antingen får ingen sova i sängen eller så ska båda lägga sig i sängen samtidigt.

Har inga andra tips då jag vet att mina hanhundar älskar inte varandra men de kan bo i hop men inget mer

Mysan59
0

Tack för era svar!

Jag antar (och hoppas) att han lugnar ner sig med åldern. För dom är väl ganska jobbiga från den här ålder och en bit fram…?

Jag vill helst ha båda kvar i sängen och eftersom detta inte händer jämt, utan bara nån gång ibland, så får jag väl försöka lära honom att sluta upp med dessa dumheter.

urfaren
0

jag tror han vaktar dig för att han inte vet hur han ska betee sig…

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus