Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5672 ggr
Chippers
3

Cesar Millans halsband

Förut tyckte jag om honom mycket. Jag tyckte att allt lät logiskt och trodde på allt han sa. Nu har jag ändrat mig. Även om en del han gör är bra, så njae.

Och sedan halsbandet som har börjat säljas, verkar ju inte alls bra… ?  Det är ju stryp som sitter åt där det gör som ondast, har jag läst iaf. Kanske funkar, men är det en sån bra lösning? Jag trodde CM var vettigare än så. Själv använder jag ett helt vanligt halsband till våran hund, samt sele ibland. Han lyssnar mkt bättre och drar inte alls lika mkt med det än med stryp. Jag får bättre kontakt med min hund.

Har någon här testat hans halsband? Hur har det funkat?

spiritedaway
1

Finns en veterinär här uppe i norrbotten som tycker om det halsbandet. Men den veterinären måste ju inte inse att det sitter på ställen där det gör ont för hunden.

Det fungerar säkert jättebra, får hunden att lyda. Genom att hunden blir rädd och får ont. Och det är helt fel sätt enligt mig.

Och om nån använder halsbandet fel lär hunden skadas rejält.

Men jag har inte hund och har inte testat halsbandet. Men efter att ha läst olika artiklar om det så hoppas jag att ingen har testat det. Många experter varnar för det halsbandet.

(Jag minns inte exakt, men används det för länge så kan det bidra till att hunden får konstant huvudvärk även när halsbandet är av.)

Zebben
0

Halsbandet är avskyvärt. Har aldrig provat och tänker absolut inte göra det. Iof så behövs det inte ett CM halsband för att få samma effekt som det ger. Även ett vanligt stryp som sätts högt är lika hemskt. Sånt kan man ju se redan i utställningsringen. Smala stryp som sätts precis bakom öronen och utstätter hundarna för smärta.

AnneN
0

#1 va?! Vilken veterinär är det som tycker att det halsbandet är bra? Du får mer än gärna PM:a mig eftersom att jag vill veta det då jag också bor uppe i Luleå

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kattmynta
0

En läsvärd länk:

(Hundstunden)

/S

IdaS-A
0

hur ser det där halbandet ut+

Kattmynta
0

#5, Så här:

Länk

Luddesmatte
0

#6 Men fy. Ser ut som ett sele trädd runt halsen. Den har ju strypförmåga och hunden får ju skadade och irriterade luftvägar av det.

Chippers
0

Jag håller med er. Usch vad hemskt. Jag har använt stryp, MEN, aldrig satt det högt upp, snarare dragit ner det där mkt muskler/päls finns. Men som sagt, inte längre. Jag har insett att det finns bättre metoder =)

sockerfria
0

Hundarnas anatomi i nacke och hals skiljer sig inte från oss. De är precis lika känsliga som oss. Då kommer vi till frågan om vi skulle må bra av dessa tortyrredskap som bara är till för att människan inte kan komunicera med sin hund.

Dessutom trycker halsbanden på hundens sköldkörtel som är precis lika känslig som vår. Hundar med halsband som drar kan inte bara få problem med smärta i höfter och rygg som kommer från nacken utan också problem med sköldkörteln, vilket inte heller är bra.

Trycket på sköldkörteln ger kvävningseffekt vilket hunden försöker att springa ifrån. Det i sin tur gör att hunden drar ännu mer.

Jag förespråkar sele som inte trycker på hals och nacke. Dock gillar jag inte den gamla spårselen till valpar och unghundar. Folk som bytar från halsband till sele brukar få en direkt reaktion från hunden att den inte drar lika mycket.

Lite av min teori

/ Annelie

Magdalena12345
0

Vad jag har gört gör inte halsbandet ont på hunden, utan det kommer på nerver som gör så att hunden reagerar på det.

Kattmynta
0

"10, Nerver är bla till för att signalera att det gör ont. Så nog känns "halsbandet" alltid.

IdaS-A
0

Vad ska det vara bra för då?

Zebben
0

#12 Slippa träna sin hund. Obestämd

sockerfria
0

Enligt dem ska hunden inte kunna focusera på annat och promenaden ska bli lydigare och lugnare.

Enligt mig helt galet.

Skapa en bra relation och kontakt med hunden istället så behövs inte dessa tortyrredskap

Men det är min personliga åsikt

monicany
0

Trodde att den typen av halsband var förbjuden att annvända i sverige, skulle aldrig sätta det på min hund hund i alla fall.

Zebben
0

#15 Ja, frågan är ju om det inte bör klassas som förbjudet. Man får ju inte tillföra/åstakomma smärta på hundar.

spiritedaway
0

kan nog ta ett tag innan det blir förbjudet. Men det borde verkligen förbjudas.

Om man hanterar halsbandet rätt så orsakar man smärta. Om man hanterar det fel så kan det bli väldigt fel. Tänk om någon rycker i kopplet medans de använder det halsbandet? Jag gissar på att man väldigt lätt kan skada hunden rejält.