Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6008 ggr
gejsa
0

Schäferägare se hit!

Ni som har schäfrar vad ger ni era hundar för foder?

Såg när jag var i affären att det fanns särskilt schäferfoder. Någon som använder det? Det är från ungefär 1 års ålder som man ska ge det isf.

Tror ni Eukanuba är bra foder i stället för Precept tex?

KindredCold
0

Jag tycker att schäferfodret är bra.
(av schäferfolk jag snackat med, äger ingen renrasig schäfer.)
Minns dock inte om det var Eukanuba… Fundersam

Tycker det har lite mer med att göra huruvuda det visar sig på hunden.
Vet hundar som inte mår bra av Royal Canin men blir jättefina och mår bra av tex Pedigree.

Min hane käkar ICA.s foder, det mår han jättebra av och är fin i pälsen. Han kan inte äta tex Eukanuba eller så, han blir dålig i magen.

kerstinjo
0

Räcker det inte med ris?

Men det är klart *funderar* shaffrar behöver nog ha specialfoder, så att det inte blir ännu mer fel på dem

*tänker* Vad ger man shafferägare att äta då??Fundersam

Kerstin 

gejsa
0

#1# Nej, jag minns inte vad fodret hette som var särskilt till schäfrar.  Det är så svårt sånt där med foder till känsliga hundar. Hade ju en schäfer innan som jag tror fick allergi pga byte av billigt foder. Så man är ju livrädd att det ska bli så igen.

gejsa
0

#2# Haha kerstin är du här nu igen. Ja, ris går säkert bra men inte bara. Det får du gen dina flabbar isf. :)

Vad ger Nikkis för foder, vet du det? Ser nu att jag skrev fel, det ska ju vara kerstins dotter Nicki förstås. haha

Fasiken att vi har två nästan likastavade namn här på forumet och båda har schäfrar. :)

Nikkis
0

Mina hundar äter Royal Canin, Schäfer adult foder 24 & 26(Varierar)

Tycker det är ett väldigt bra foder som funkar fingemang.

Säck 24 är guld säcken som sägs vara bra mot känsliga magar, snäll mot tarmen, bra mot känsligare hud, förebygger tandsten och ngt mer. Säck 26 är den blå säcken och den är lite mer 'vanlig' eller vad man ska säga.

Finns också ett valpfoder, tror att det är det du tänker på, det är också väldigt bra. Nero åt det dock inte så värst länge innan jag bytte till vuxen. Han hade lite svårt att äta då kulorna var så små och då ville han inte äta alls. Så därför bytte jag till vuxen foder på honom redan när han var 5-6 månader, och det har funkat utan några som helst problem.

kerstinjo
0

Något specialfoder, dyrt. Men jag vet inte vad det heter.

Kerstin 

gejsa
0

#5# Aha så det fanns till valpar med. Det sa inte hon i affären utan hon sa att det är från ca 1 år sedan. Så jag tänkte väl mera att jag skulle byta när hon var 1 år om det var ett bra foder.

Tack för upplysningen Nikkis. Märker du någon skillnad i päls och sånt när du har shäferfodret då?

gejsa
0

#6# Fråga gärna vad hon ger också. Hur mår valpen nu förresten. Inga mer symptom i halsen?

Nikkis
0

Kan även tillägga att när jag fick Iko så åt han Pedigree, han såg helt förskräcklig ut. Han hade dålig andedräckt, han hade klåda och han luktade Pyton hela han-alltså pälsen, huden ja allt. Han sket som 2 elefanter på varje promenad, höll hullet med nöd och näppe.

Jag bytte foder dirrekt, efter bara några veckor så blev han 'återställd'. Han började lukta väldigt bra ur mun och huden/pälsen luktade inte alls illa då klådan försvann och pälsen blev blank och fin. Hans bajs ser väldigt fint ut och han har lagt på sig några kilon.

När jag fick Nero(valp) så åt han Nuttra Nuggets. Det funkade bra i början, men när han började växa så avmagrade han något och blev kass i magen, åt med dålig aptit. Efter foderbyte till RC så tog det fart och han har aldrig strulat med det fodret, hållit gott hull under hela uppväxten, och han växte som ogräs kan jag lova. Vägde 36 kg redan som 6 månaders.

Så jag kan start rek. RC schäferfoder.Cool

Nikkis
0

#7 Ja jag märker en markant skillnad i hud och päls på båda hundarna. Den är alltid blank och fin och huden är välmående.

När Nero var valp och åt NN så blev han helt matt i pälsen och fick sedan en hudinfektion på armbågen, då huden blev så uttorkad. Jag slängde då i Fisklever olja i maten men det hjälpte inte. Men när jag bytte till RC så tog det fart och såg efter någon vecka redan bättre ut i hud och päls, hudinfektionen försvann snabbare dessutom!

Sedan så kunde jag ge honom lite extra fisklever olja i RC fodret för att det är bra, men jag märkte att det inte behövdes.

Klart det finns RC schäfer valp foder, det gav jag som sagt till Nero.

gejsa
0

Haha ok, ska kolla upp det igen då. Gick över till Eukanuba efter Mera Dog inte var bra enl uppfödaren nu.

Nikkis
0
gejsa
0

#13# Tack för länken.

Ser du kerstin, finns t o m särskilt foder till flabbar ju. :)

kerstinjo
0

# 8

Inga problem med matstrupen. De hade tur som tog just Exit, för ett par av valparna blev avlivade. När det röntgade för andra ggn, menade veterinären på att det kommer att växa bort.

Fastän han är shaffer, så är det tydligen en lovande hund, utställningsmässigt!

Kerstin 

gejsa
0

#15# Vad skönt att höra att det gick vägen med lilla voffsingen. Be dotra att visa lite nytagna foton på han vet jag. :) Vill se hur mycket han växt nu.

cattigirl
0

jag matar min med robur med älg i. kommer inte ihåg siffrorna men det är en varningstriangel med älg i på påsenCool

fettmedkevlar
0

För tillfället kör jag Hicka på Hill´s men har börjat vänja in henne att käka Tello. Tidigare har hon ätit RC puppy eller vad det nu heter.

Har själv bara dåliga erfarenheter av RC så jag kör på Tello nu för alla hundar fungerar bra av det.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Elna
0

Min schäferblandning får samma som Nikkis, Royal Canin, Schäfer 24, funkar super till henne ;)

Mimmi89
0

jag gav royals valp schäfer foder innan, nu ger jag Hills natures best och hon som är kräsen verkar tycka att den är ganska bra faktiskt och hennes päls har aldrig varit vackrare! Skrattande

[randi]
0

Jag ger mina doggy.