Musfällor till Diezel
Tycker ni det är rätt att sätta ut musfällor på borden? Det ska vi göra, eller ja pappa har sagt det, jag tycker att det låter hemskt, men tyvärr har jag inget att säga till om. Dom ska göra det bara för att han tar mat på bordet, men Diezel är ju bara valp? Det tar väl ett tag att lära hunden å låta bli eller?
Kan inte hunden skadas av det? :S
När vi lärde Nikki la vi dels citrusfrukter runt bordskanten för att avskräcka och dels var hon bara i det rummet när vi var där så att man kunde säga till direkt. Nu skulle hon aldrig få för sig att röra något på bordet, även om vi inte är hemma.

Är det inte bättre att inte lämna mat på bordet då?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kan ju tillägga att han säger att han ska spänna musfällan hårt.
#2 Jo men då kommer tjatet "Man ska kunna lägga mat på bordet utan att han tar det blablabla"
Gillra en fälla som inte skadar istället. Ta till exempel en macka som du sätter fast i ett snöre, och snöret sitter i sin tur fast i en låda, en påse eller dyl. I lådan eller påsen så lägger du något som slamrar rejält, en plåtburk till exempel, med något i som låter ordentligt när det åker i golvet. Sedan är det bara att lämna rummet och vänta på smällen. För vissa hundar så funkar det här, och hunden vågar aldrig sno något igen. Finns ju inget som säger att det funkar på din hund, men kan vara värt ett försök, och bättre än musfälla…
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
dutta lite ättika runt bordskanten, luktar lite men det är effektivt o behöver oftast inte upprepas så länge för resultat!

Jag undrar om inte din pappa skojade när han sa så. För menar han allvar så undrar jag om inte vet att en musfälla kan t o m trasa sönder en tass på en hund. Den slår igen så hårt så den krossar benen ev. Eller arma tanke en nos.

räknas inte det som djurplågeri om hunden skulle göra illa sig på den? Det är ju medvetet gjort :/

#8# Ha, ha det förstår jag. Men den nosen. haha
Vi ser till att aldrig lämna nåt på bordet. Det är enklast, fast ändå lätt att glömma.
Men musfällor, låter lite väl hårt, tänk om han skadar sig ordentligt? Måste finnas andra sätt.
Föreslå nåt av det som dom andra skriver här, till din pappa istället.
Jag har vuxit upp med mottot "tillfäller gör tjuven" när det gäller att lämna saker på borden. Om man inte lämnar saker på borden så att dom får tillfälle att stjäla nåt så gör dom oftast inte det senare i livet heller.
Jag tycker att det låter väldigt farligt att lämna fram musfällor för att hunden ska "lära sig".
Men jag har sagt att det är "djurplågeri" att spänna en musfälla hårt, men då säger han bara "Du vet inte vad du pratar om, jag har haft hund i så många år och jag kan mer än dig" och sen blir det ett bråk -.-
Men tyvärr kan jag ju inte säga till om någonting, dom lyssnar inte på mig, ingen gör det!
Om ni har fler tips så dela med er tack..

#13# Ja, visa din pappa denna tråd.
Hoppas verkligen att han inte gör allvar av hotet. Det var bland det korkaste jag hört. Det är ett väldigt passande och uppfostrande att ha hund och allrahelst en valpis. Ha valp är som att ha småbarn.
Använde han musfällor på dig också när du var klåfingrig?
Ja, du kanske ska visa din pappa den här tråden.
För jag tycker också det är djurplågeri att göra så!
Det mycket humanare sätt att uppfostra en hundvalp på!
Har aldrig hört om nån som använder musfällor och det kan ju verkligen skada valpen…
Haha XD Jo han använde musfällor när jag var liten, bara för att jag tog mat på bordet.
Han har sagt det där om musfällan och att han kanske ska lägga mat på bordet också sprutar han in sån där.. vet inte vad det hette nu igen(?) Nåt som smakar äckligt iallafall, och jag hoppas verkligen på det senare alternativet. Men än har han inte satt fram musfällor, men om han gör det så kan ju alltid jag göra så att dom smäller ihop (a) Visst det hjälper inte Diezel, men då kanske pappa inte tror att det hjälper :P
säjer som de andra, visa honom den här tråden;)
sen kan du ju berätta att det numera finns en lag som reglerar vad du får/inte får göra med din hund. Att skada dem medvetet är förbjudet!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner