Uppdrag granskning
Den 14 januari är det säsongsstart för Uppdrag granskning på på SVT1 kl 20:00. Första programmet handlar om gatuhundar från Spanien, om hur sjukdomar hundarna riskerar att ta in i Sverige bland annat.
Jag såg en snabb trailer på tv nyss, och det var inte så mycket info. Lite info går att hitta här: http://svt.se/granskning
Se på videorna där, några hemska historier får man höra.
Det här programmet får inte missas! Verkar väldigt intressant.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Det måste jag försöka komma ihåg att se. Tack för tipset!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

oh, vi får hjälpas åt att hålla denna tråden uppe, vill oxå se det
Om man missar att se det så går det säkert att se det på SVTs hemsida efteråt. Brukar ju gå att se deras program där, en av fördelarna med SVT! 
Med vänlig hälsning

Tjejen som berättar om den ruttna hunden är en kompis till mig. Hon finns nog här oxå. Fick länken av henne för någon dag sen, ska INTE missa programmet.
Just den organisationen är läskig, får mig att misstänka att fler fuskar med vaccineringar, avmaskningar och annat innan hundarna kommer hit!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vilken organisation handlar det om?
Detta program kommer inte heller jag missa, fy vad hemskt! Stackars hundar! Det är rent vidrigt det personerna berättar i filmsnuttarna på SVT.

Julie rescue.
MVH Elin

Misstänkte det…. tycker deras hemsida verkar vara av det oseriösa slaget och mycket förvirrande att titta på…
Historien om den ruttna hunden var riktigt vidrig. =(
Min kompis har en hund från Julie Rescue. Det var inte hon som tog in hunden i Sverige, det var en annan familj som gjorde det, hon tog över hunden efter dem. Den hunden har någon konstig sjukdom och måste äta mediciner resten av sitt liv. Som tur är så ska det mycket till för att sjukdomen ska smitta, men man undrar ju varför de skickar hit hundar som inte är friska…
Med vänlig hälsning

Vad då, ruttna hunden?

#9 Gå in på länken och kika, en Medarbetare berättar om en hund hon stött på hos Julie.
MVH Elin

#8 det är nog leischmania den hunden har.
Jag har min Dama därifrån och har inte mycke gott att säga om denna förening.
#4 Den kompis du har kom med min Dama 2006 så henne har jag fortfarande kontakt med.
Hoppas att det blir en uppföljning av detta program då kanske jag kan få berätta om min cirkus med Dama jag har haft i 2 år. Kontaktade dem igår på uppdrag granskning och berättade om min Dama och han sa att blir det en uppföljning så kanske jag kan få vara med men det vet jag inte än, jag är nog inte ensam om att adoptera hund därifrån som ej mådde bra.

Men som jag uppfattat av folk i dessa föreningar så är kostnaden för hunden bara resan och kastrering och andra veterinäromkostnader.
Det är därför många av hundstallarna har hundar i dålig kondition. Visst är många skadade od när de lämnas in, men de bahandlas inte alltid på stallet sen.
Vinst går de inte med. Jag tror att desom driver dessa dåliga hundstallar är mä'nniskor som tror att de gör något bra. De lägger alla sina pengar och hela sin själ i det. Tyvärr kanske de inte är friska, utan mer av typen "horder" dvs djursamlare vi ser i USA.
MVH Elin
#13 Det är den versionen de vill att folk ska svälja och tro på.
På onsdag, glöm inte ni som vill se. Ska själv försöka komma ihåg 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

putt

Detta är dagens sanning om denna förening då jag själv har sanningen hemma sen 2006.
Människor som är djurvän men använder hjärtat att tänka med och inte huvudet.
Pengar att tjäna glöm det
Kostnad för flyg ner för att hämta hund
Hotell
resor från hotell och till hägn och tillbaka
Kostnad till hägnet för allt det gjort med hunden som kastrering, vacinationer, rabies spruta, blodtest, hundpass, och avmaskning innan resan, transport till flygplats
Resa hem för person och hund
förhoppningsvis 300 kr kvar av alla pengar och de går då till de övroga behövande hundar som finns kvar
Bra hundhägn är då de har mysig miljö för hundar att bo i små kojor och träd i sina hundgårdar gräs att springa på och jord att gräva i , två och två får de bo om det inte är valpar som vill leka då brukar det vara några så de kan ha skoj de får promenader, tillsyn och omvårdnad
Inte trevligt att de bara visar den negativa sidan men Julieresscue är känd för detta och har fått ta mycket smällar… jag har adopterade hundar från spanien men absolut inte av henne..och jobbar i en annan förening och har gjort länge..jag hoppas någon annan förening kan visa den positiva sidan av att hundarna i spanien..där allt går korrekt till.

Vad finns för positivt med JR känner mej så ledsen efter programet fast jag har haft min Dama snart i tre år.
Hur kan man få hållas med detta i så många år hade varit i Usa eller här hade fe satt stopp på samlandet snabbt.
Det jag berättade i tråd 17 var
Pengar att tjäna glöm det
Kostnad för flyg ner för att hämta hund
Hotell
resor från hotell och till hägn och tillbaka
Kostnad till hägnet för allt det gjort med hunden som kastrering, vacinationer, rabies spruta, blodtest, hundpass, och avmaskning innan resan, transport till flygplats
Resa hem för person och hund
förhoppningsvis 300 kr kvar av alla pengar och de går då till de övroga behövande hundar som finns kvar
Bra hundhägn är då de har mysig miljö för hundar att bo i små kojor och träd i sina hundgårdar gräs att springa på och jord att gräva i , två och två får de bo om det inte är valpar som vill leka då brukar det vara några så de kan ha skoj de får promenader, tillsyn och omvårdnad
Detta är min erfarenhet då jag själv ville bevisa för mig själv att man kan få hem bra hundar och hålla en kvalitet på hundar som jag ville haft på Dama och med det så startade jag en förening som hjälpte Ungerska hundar till Sverige och varför just Ungern jo för att slippa vissa av de sjukdomar som Spanienhundarna har som den omtalade sjukdomen
Jag bevisade att man kan och är jättenljd just nu men ändå så tom känner mej lurad och förlöjligad som gick på detta med JR och ledsen att jättemånga tror att det drivs en hat kampanj mot JR så är det inte, när man adopterar en hund vill man få hem en glad och pigg hund som blir som sina andra efter en stund som man kan leka och skoja med .
Så var inte Dama det har alltså tagit tre är snart men har ännu inte kunnat leka med henne hon blir så rädd.
De Ungerska hundarna kan de leka och stoja med utan att de blir så rädda att de lägger svansen under magen och går och gömmer sig och ser så ledsna ut det är min Dama efter tre år
Men jag älskar henne av hela mitt hjärta men det finns ju ordet Om och det tänker jag ofta om
Om hon lekte
Om jag kunde gått agility med henne
Om jag visste att de få gånger jag åker bort och lämnar henne hos någon hon träffat fungerar det
Om hon var glad och hoppig när vi får främmande
Men tyvärr här finns inget Om än
För de Ungerska hundar jag tog hem finns många om och så fint de bor två och två i fina hägn med kojor och leksaker där det fanns ett svalkande träd att lägga sig under i solen inga sjuka kompisar.
De nya ägarna och jag träffas då och då cirka 1 gång per månaden under den ljusa perioden så på söndag möts vi igen jag och några av de Ungerska hundar jag hjälpt till nya hem härligt
Nu känns det bättre har lättat mitt hjärta lite och vill poängtera att jag har sanningen här hemma angående JR så vill ni så hör av er så kan jag berätta
Sanningen min älskade Dama älskar henne så
Idag kl 20:00 på SVT1 är det uppföljning av programmet om de spanska gatuhundarna, missa inte det! :)
Med vänlig hälsning

sjuka människa, såg det idag med :/

Fy sjutton så arg och ledsen jag vart när jag såg det där.. usch vad vidrigt!

Sanningen kom till slut

#23 Det är sant.. ska bli intressant att se hur det fortsätter och hur myndigheterna och alla kommer att reagera mm..