Fråga!
Har en fråga: Jaktspaniel? Alltså säger man så.. Om någon frågar vad hunden är för ras säger man bara jag har en jaktspaniel?? Eller säger man jag har en engelsk jaktspaniel? Ni förstår min fråga va? 
Är det en korsningshund?
Det finns ju annars jaktvarianter av både cocker spaniel och eng. springer spaniel, så att säga jaktspaniel är ju detsamma som att säga jaktterrier om jagande border terrier eller jack russell terrier.
≧◔◡◔≦
Nej det är en renrasig… Men jakthundarna ser ju ut på ett speciellt sätt. Dom får inte ställas ut i den sortens utställningen eftersom den bara är avlad för att jaga… Jag vet inte faktiskt.. därför jag frågade här… 

Jag säger nog jaktcocker, jaktspringer om dem, inte bara jaktspaniel. Finns för många spaniels att välja mellan.
Samma sak som jaktlabbe, jaktgolden, eller så det långa, en golden på jaktlinjer. Inte jaktretriever.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#2 Ja, dom är avlade för jakt (oftast uteslutande) och kan få ett annat utseende än dom utställningsavlade.
Men du får fortfarande ställa ut hunden om den är renrasig det har inte med hundens avelsmål och syfte att göra, dock kan man ju kanske inte förvänta sig den bästa kritiken.
≧◔◡◔≦