Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 3157 ggr
liee
0

Vit schäfr/herdehund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har erfarenhet av att ställa ut denna ras? tänkte jag skulle ställa ut min till sommaren, men vet inte hur, som en schäfer eller rakryggad ?

Vattnadal
0

Gå och smygkika på en utställning hur rasen visas innan, det är nästan säkrast. Eller kontakta någon som ställer ut din ras, så kan du få hjälp. Uppfödaren brukar ju uppskatta att man ställer ut, så de är oftast hjälpsamma.

Annars kan du ju alltid kika runt på olika uppfödares hemsidor, ifall de visar foton från ringarna, hur de ställer upp dem.

Snyggast tycker jag att det är med alla raser, om de får ställa upp sig själva, naturligt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bogart
0

Alltså, är det en schäfer eller vit herdehund du har? Är det en schäfer så kan du väl inte ställa ut den alls (eller är jag helt ute och cyklar nu?). Går väl kanske att ställa ut den om Vita Schäferhundklubben har egna utställningar (inofficella då). Är det en reggad vit herdehund du har så ställer du upp den som man ställer upp andra hundar, alltså inte den konstiga schäfervarianten. Du kan hitta bilder från utställningar här:

http://www.vitherdehund.com/

Vita Schäferhundklubben:

http://www.vitaschaferhundklubben.com/

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Mysan59
0

Åh dom är fina! Hade en tik förut, men hon lever inte längre…

liee
0

#2 alltså denna diskution om hon är en vit schäfer eller vit herdehund har ja tröttnat på =) alla säger olika, i jordbruksverket är hon reggad som vit herdehund och i stamtavlan vit schäfer, e jätte konstigt. . . Ja får nog ge mej ut på utsällningar som ni säger å tjuvkika. . . Det är inofficella utställningar

#3 ja de e en underbart vacker ras

Bogart
0

#4 Vad som står på stamtavlan är väl det som gäller. Är det en stamtavla från SKK?

Med vänlig hälsning

SaraC
0

Om man avlar på Vit herdehund reggas valparna automatiskt som Vit herdehund.

Avlar man på Schäfer och får en/flera vita valpar som därmed inte följer rasstandarden för Schäfer, man kan då ansöka om att få regga hunden som Vit herdehund istället.

Som jag förstått det Glad Lite OT, förlåt liee!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

liee
0

#6 de e lugnt va intressat information =)

Bogart
0

Ja man kan ju få en vit schäfer att bli omreggad som vit herdehund genom mönstring. Står lite om det på klubben för vit herdehund som jag länkade till innan, kolla under "Mönstring". Är det en SKK-reggad vit schäfer du har så föreslår jag att du försöker få hunden omreggad. :)

Med vänlig hälsning

liee
0

ok, då ska ja kolla uppp de å försöka få henne omreggad, men tror de blir svårt hon har gula öron å gul svans tipp å de e inte populärt. . . Tack #8