Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2987 ggr
anzzen
0

Riktigt arg valp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har precis skaffat en liten Cane corso hona. Hon är 8 veckor och kom till oss för 3 dagar sen.

Hon är mysig och allt , men grejjen är att om hon kanske gör ngt fel och vi ska flytta henne blir hon riktigt förbannad. Hon blottar tänderna och morrar. Vad ska man göra ? När hon gör så mot mej brukar ja ta tag i nackskinnet och puffa iväg henne och säga nej , sen bara gå där ifrån.

ska jag göra på något annat sätt ?

gejsa
0

Måste ni flytta på henne? På vilket sätt gör hon fel?

Tänk på att hon nyss har blivit bortsliten från sin trygga mamma och sina syskon.

Ta det varligt. Ge henne mycket kärlek, prata och smek hunden. Aldrig att jag skulle fya en sådan liten valp. Dom är så små så dom förstår inte bättre. Kissar dom tex inne gör ingen affär av det utan gå och torka bort det utan blickar eller fyande. En valp morrar nog bara pga att den är vilsen isf. Valpen känner tex inte dig än.

Har ju själv en snart 3 månaders valp hemma för att uppfödaren ville ha lite hjälp. Åker iväg på lördag igen. Men hon har aldrig morrat mot mig och inte min 8 månaders valp heller.

[randi]
0

# Du kanske kan avleda henne på annat sätt. Det verkar som du har en gnaska dominant valp, som kanske var ganska kaxig (bossen bland valparna) och den har lärt sig att när hon säger till har antagligen syskon gått undan från henne. Fortsätt att tala om för henne när hon gör fel. Ibland kan man försöka avleda hunden så att hon inte behöver göra "utfall". Hon kommer att lära sig efterhand. Lycka till.

Zebben
0

Vad menar Du med att hon gör fel och måste flyttas på? Visst måste man säga till sin valp även om den är 8 v om den gör fel, men man gör det på ett bra sätt. Sen får man ju räkna med att valpen är rätt vilsen när den lämnat den trygghet den haft med syskon och mamma. Så viktigt är att man från början kan få en bra grund till sin valp.

Katti
0

En 8-veckors valp som gör så är med största sannolikhet betydligt mer osäker än "aggressiv". Börjar du då bråka på henne så blir det omöjligt för er att bygga upp en relation byggd på förtroende. Med andra ord får hon anledning att vara osäker och så är bollen i rullning…

En hund som bara är aggressiv kan visserligen ta till tänderna, men är balanserad (avbryter när den inte känner sig hotad längre). En hund som är aggressiv på grund av osäkerhet kan bli riktigt farlig (s k ångestbitare). Så bygg upp hundens självkänsla, parallellt med en massa samarbetsövningar som stärker flockkänslan och din (er) roll som ledare.

Jag kan inte komma på en enda situation där jag skulle bråka med en 8-veckorsvalp. Avled om hon gör något tokigt som att t ex gnaga på möbler eller liknande. Det enda som är viktigt så tidigt är egentligen att hon lär sig att ni är ett positivt inslag i hennes liv. Mycket snart kommer inkallningsövningar och resten kan komma efterhand. Ledarskap och inkallning är en förutsättning för resten som jag ser det!

Jag har ingen som helst erfarenhet av din ras. För mer rasanpassade råd kan du väl kontakta din uppfödare?!

Mischa
0

Kontakta uppfödaren i fråga för rådgivning, denne borde kunna hjälpa er då det låter som om ni skulle behöva en del support.

≧◔◡◔≦

aase-andersson
0

lägg henne varsamt på rygg i ditt knä utan att vara arg och bara gosa med henne. hon är inte trygg. en valp ska sova mer än att vara vaken hon kanske behöver en egen trygg vrå när hon är trött. våra valpar sover i bur på nätterna och på dagen går de alltid in där och sover och dörren är öppen. de behöver sova nästan 20 tim om dagen och det tror man inte men det är viktigt. bara ut och kissa. äta lite kissa igen och leka sen sova. en sådan stor hund är det väldigt viktigt med lugn och ro. jag har haft engelsk mastiff ,schäfer,  pittbull och amerikansk bulldog. och har nu karelare ryssövare och tysk terrier