Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1216 ggr
Elega
0

Seniorhundar ute på blocket

Jag kollade runt lite på Bordercollieannonser häromdagen på blocket. Strötittade mest som jag brukar och drömde mig bort och låtsades att jag faktiskt var i köptankar :P

Såg att många säljer bc som är över 10 år gamla, en del över 13 år gamla tillochmed! De försöker få det att låta fint men det finns inget fint med att omplacera en så gammal hund bara för att den inte orkar valla längre!

Jag blev lite ledsen när jag såg det.. För en hund är en familjemedlem, eller har jag fel? Även om en hund utför ett arbete åt en så är dem ju faktiskt inte en anställd som man kan sparka när dem inte orkar längre. Det är ju då hunden ska pensioneras och i lugn och ro få bli gammal i samma trygga hem som den alltid bott i.

Eller var tycker ni?

sighni
0

Det håller jag fullständigt med om.

giffan
0

Håller fullständigt med.

Speciellt om de uppnått en ålder av 13 år, då är det inte många år kvar.

En yngre hund som inte fungerar till ändamålet kan jag förstå om man placerar om.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

India
0

Jag blir alltid lika illa berörd när jag ser dessa annonser. En hund är väl en kompis för livet, eller?

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min vildaste fantasi kunde jag inte ens tänka mig att man omplacerade en hund när den inte längre orkar jobba.

Som hundägare är man skyldig att ge sin hund en värdig ålderdom.

Tummen ner för dessa hundägare!

På bilden; "Bosse" på sin ålders höst. Gammal och grå, men så älskad.

Kerstin 

India
0

#4 Jag får tårar i ögonen! Älskar gamla vovvar.

kerstinjo
0

# 5

"Bosse" var en helt underbar och egensinnig kille, som hade bra pli på sin matte.

Vi pratar fortfarande om hans bedrifter och han charmade de flesta. Men vi hade nästan glömt hur grå/vit han var, men när korten kommer fram så ser vi en kille som var så grå, så grå!

Kerstin 

India
0

Men lilla älsklingen!Kyss

Yessica
0

Håller också med om att det TS skriver om!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Anett Lindbom
0

Åhh jag bara älskar gamla hundar & gamla katter med för den delen, dom är så fulla med klokhet & visdom.

Jag kan inte förstå hur en del människor bara kan skeppa iväg sina gamla trotjänare när dom inte orkar eller kan göra sitt jobb på samma sätt längre, det är orättvist mot hunden, det är som att slänga bort sin allra bästa vän för att hon eller han inte "duger" längre..

Jag skulle aldrig kunna göra det mot ngn av mina gamla vänner här hemma..

ingann
0

Det är hemskt! skaffar man djur måste man vara införstådd med att man har ansvar över dem så länge de lever!

sen kan det ju inträffa saker som gör att man inte KAN ha dem kvar, men att omplacera för att man inte har nytta av dem är så sjukt fel!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

CarolineO
0

Näääe!   Fy… *snyft*
Skulle aldrig kunna lämna bort en älskling för att den är för gammal!!! Man vill ju ha dem så länge som möjligt!

kajsa_karin
0

Aldrig att jag skulle göra mig av med en gammal hund av den anledningen.

min älsta fyller snart 10år

Singo-Torpet
0

det finns människor och så finns det människor och så finns det dem som gör detta, idioter enligt mig fy,….

rackartyg
0

TS

Vist är det sjukt!

Det gäller ju tyvärr inte bara hundar heller.

Jag var med min syster i stallet igår - och hon berättade att hennes favorit häst på ridskolan ska skjutas i veckan.

En riktigt vacker snäll och ståtlig kille 19 år.

Han är inte sjuk och inte direkt gammal heller - men han orkar inte gå så många ridlektioner om dagen längre

Vist känns det lite i magen varje gång man tänker på att vissa ser djur som förbrukningsvaror!

sighni
0

#14"Visst känns det lite i magen varje gång man tänker på att vissa ser djur som förbrukningsvaror!"

Det gör det!Gråter 

Kapplöpningsgreyhounds är ju verkligen drabbade, särskilt i de stora kapplöpningsländerna som England, Irland, USA och Australien men problemen finns även i Sverige om än i mindre skala. Svenskarna spelar dessutom på engelska lopp och stöttar därmed kappisindustrin i England och Irland.

Det är tråkigt att det finns människor som inte kan värdera djuren rätt.

India
0

#14 Tror att det är ännu vanligare i hästvärlden att man "kasserar" gamlingar. En kula i skallen - det är tackenGråter. Bedrövligt är vad det är!

Singo-Torpet
0

#16 ja de förekommer allt för ofta.. våra får stanna hemma på gården efter sin kariär på bannan… skulle aldrig drömma om att ta bort ett friskt djur för dem inte kan "arbeta" längre, dom tillhör familjen. punkt slut! inte sjuket ja barn bara för dom inte klarar högsta betyg varje gång eller är skol trötta.